Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane halter?  (Læst 6695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LindaMadsen

  • Gæst
Hane halter?
« Dato: 17 Januar , 2009, 21:42 »
Hej,
Min hane (ustralops) halter / trækker på benet, det har han gjort i ca. 4 dage nu.

Han spiser og går også rundt, dog har han og de andre høns (6 høns) ikke rigtig siddet på pinden om natten og der har også været to aftner hvor 2 af hønsene ikke gik ind i huset for at sove og en aften hvor hane-Far og en af hønerne ikke gjorde det - jeg bar dem ind, OM det har nogen sammenhæng?

Men det jeg ikke ved er, HVAD er der galt med hans ene ben? Vi har kigget på "foden" og kan ikke se noget underligt, ud over at der ligesom i "svømmehuden" to steder er et hul, dét ved jeg ikke om det har har været sådan heletiden....uhm.... Han er heller ikke om på "foden".

Først tænkte jeg at jeg ville sprøjet hans fod med "chock" hvis der nu var utøj....men min mand mente at jeg skulle spørge "JER" først....for vi ved jo ikke hvad det er. Måske han har slået benet?? ???

Hvad vil I foreslå at jeg gør? Jeg håber nogen kan komme med et godt råd.

Hilsen
Linda

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hane halter?
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2009, 21:51 »
Hej Linda.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig så meget.
Vi har også en hane der halter i øjeblikket. Han slæber dog ikke benet efter sig. Har selv en tråd under problemer og sygdomme "Har i nogen ide til hvad der er galt".
Vi har gjort det at vi har taget vores væk fra de andre så han kan være i ro og hvile benet. Det er blevet nævnt til mig, at jeg skal være obs. på hønselammelse (du kan læse lidt om det ved at trykke på punktet ude til venstre under artikler om sygdomme).
Held og lykke med din hane og lad mig gerne høre hvad der sker.
Knus Lisbeth
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2009, 22:03 Fra LisbethPilkjær »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane halter?
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2009, 07:33 »
Kan han have slået benet?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hane halter?
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2009, 09:02 »
jeg tror ikke det er utøj, har aldrig hørt at det skulle kunne få dem til at halte. Hullerne i svømmehuden kan meget vel stamme fra da han var daggammel kylling (hvis du ikke selv har ruget ham ud) Nogle avlere mærker kyllingerne ved forskellige mønstre af huller i "svømmehuden". Hvis hønerne kommer samme sted fra, så prøv at kigge på dem om de også har huller der.

Det kan meget vel være at han har slået sig og derfor ikke kan hoppe op på pinden. Har du prøvet at mærke højere oppe end foden for det kan godt være der det er, hvis der er noget.
Du skal ikke forvente at han "ømmer" sig når du mærker efter, så det kan godt være svært at finde ud af. Jeg havde en høne der havde brækket lårbenet og hun sagde ikke en lyd eller prøvede at komme væk da jeg undersøgte hende...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

LindaMadsen

  • Gæst
Sv: Hane halter?
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2009, 09:35 »
Tak for jeres feedback det er rart at der er nogen  :)

Jeg har lige siddet og kigget på hans fod igen og jeg kan ikke se noget, heller ikke "kalk" men tilgengæld synes jeg han "hopper" mere med benet her i dag.....
Vi vil helt klart gå ned og mærke efter længere oppe ad hans ben....men hvis han ikke ømmer sig, så synes jeg altså det er svært at vide hvad vi så skal gøre?
Og har han slået sit ben, hvad så...går det over? Hvad kan vi gøre?
Hvis evt. brækket (det tror jeg nu ikke for han går osv. og er ikke bleg for at være efter hønsene; hakkeorden!) - det håber jeg bare ikke!!...?

Jeg ved nu ikke hvordan han skulle have slået sit ben?; kun ved at falde ned fra pinden, slås med hønsene.... Der kan ikke komme andre dyr ind til dem p.t.