Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har i nogen ide til hvad der er galt?  (Læst 6902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Dato: 16 Januar , 2009, 11:25 »
Vores ene unghane orpington har gennem den sidste uges tid ligget meget ned. Han virker ikke dehydreret eller udsultet, men ligger meget ned i løbet af dagen.
Jeg tænkte forleden på om han var ved at blive for fed af den havregrød som de får, men når jeg har fat i ham så føles han ikke fed. Det kunne jo godt være det var derfor han lå meget ned.
Syntes så i går at jeg så han haltede på det venstre ben, men var ikke sikker. Det er jeg så i dag. Han lå ned på gulvet da jeg kom ud til dem for lidt siden og blev næsten trampet ned af de andre fordi han ikke kunne komme hurtigt nok op.
Mit spørgsmål er:
Hvad gør vi bedst for ham? Tror i det er fordi han på et tidspunkt har trådt forkert eller er det noget der er galt i hans knogler? Vokseværk? det er jo en stor race der vokser hurtigt.
Skal vi tage ham ind på lazerettet (badeværelset med gulvvarme) eller hvad synes i?  :D
Det skal siges at jeg har haft ham oppe og mærket godt på hans ben. Han ligger helt roligt i mine arme og synes ikke at have specielt ondt når jeg har fat i ben og tæer.
Knus Lisbeth og på forhånd tak for hjælpen
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2009, 11:28 Fra LisbethPilkjær »

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2009, 17:18 »
Hej igen.
Først tak for responsen lugovets.
Jeg har selv tænkt på om det kunne være lammelse  :'(
Har lige for lidt siden prøvet at have ham oppe igen. Strukket hans venstre ben ud og bøjet igen. "knæ"-leddet (hvis det hedder det på fjerkræ) er let hævet og han giver lyd fra sig når jeg strækker benet helt ud.
Har taget ham ind på badeværelset, så han kan ligge i fred. tænker at hvis det er fordi han har trådt forkert eller noget så har det jo bedst af fred (kender det fra mig selv, klumrer jo lidt engang imellem  ;D).
Er der flere bud på hvad det kan være?
Hvor lang tid skal jeg give ham inde?
Benet er klart blevet værre i dag. Han prøver at bruge vingen når han skal rejse sig til at støtte med i stedet for benet. Er ikke meget for at aflive ham, han er så dejlig tam og kælen, men på den anden side skal han selvfølgelig heller ikke lide.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2009, 17:20 Fra LisbethPilkjær »

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2009, 17:50 »
Hej lugovets
Hvad gør man så når man har fået sygdommen i hønse huset
slår man alle dyr ned det spreder sig jo nemt iflg. den artikkel der er her på forummet, eller er det nok bare at tage den ene syge og fjerne den.
Kan man spise fuglen eller skal den bare ud. ???
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2009, 20:26 »
Øv altså, Lisbeth! Jeg havde jo et problem med en halvstor hønekylling, der minder om dit, havde hende inde en tid, syntes det så gik lidt bedre, fik hende akklimatiseret ud igen, og den næste uges tid kunne jeg så se at det gik den forkerte vej, så vi aflivede hende, det var en trist og ærgerlig historie, og det er jo slet ikke sikkert, at din unghane fejler det samme.
Jeg krydser fingre for dig og din hane.  <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2009, 20:28 »
Hej marianne.

Ja det er trist.
Fandt du nogensinde ud af hvad det var den fejlede?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2009, 22:44 »
Jeg har oplevet det med to haner for flere år siden. De voksede meget hurtigt lige de to og jeg tror simpelthen de voksede for hurtigt.

De blev slagtet, så var vi sikre på at de ikke led og ikke ved en fejltagelse gav det videre til evt. afkom.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2009, 08:32 »
Lisbeth, jeg fandt aldrig ud af, hvad hun fejlede. Hun virkede jo glad og fornøjet, spiste og drak fint, men benene kunne ikke bære hende. Hun var ikke specielt stor eller var vokset specielt hurtigt, bare som alle de andre kyllinger, og kridhvid og rigtig køn. Det kan have været Mareks sygdom, men ingen af mine andre kyllinger eller nogen i hønseflokken har haft noget lignende (nu har jeg jo heller ikke haft så mange  <H )
Men det er bare så trist, når der sker noget med ens dyr  :(
Skriv endelig så vi kan høre hvordan det går.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2009, 10:30 »
Vores hanes tilstand er stort set uændret.
Jeg har prøvet her til morgen at tage ham op i højre hånd under hans mave og holde ham frit i luften. Han griber med kløerne omkring min finger og holder fast og begyndte så at baske med begge vinger, men han står ikke ret gerne op og halter stadig når han går.
Ville sådan ønske en af jer kunne se ham. Synes det er smaddersvært at vurdere hvad der er galt med ham.
Har ikke råd til dyrlæge lige nu, så vi prøver at se tiden an i nogle dage endnu. Frisker han ikke op i løbet af 3-4 dage må vi aflive ham og bliver det værre end nu må han selvfølgelig også til de evige hønsemarker  :'(
Havde ellers glædet mig til at han skulle være hane i gården. Han er så tam. Var ude ved ham i går aftes. Lå på gulvet (vi har gulvvarme  :D), lå bare og nussede ham og han lå bare og nød det  :'( :'(

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2009, 11:08 »
Har lige været ude ved de andre høns.
Da jeg kommer ind i gangen igen står "Oscar" og siger som en høne. De sidste 15 min. ca. har han nu vandret rundt i gangen og længere ind i huset hos kaninerne. Han halter stadig, men bevæger sig da rundt.
Det gjorde han ikke igår  :D

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2009, 11:31 »
Har lige lagt et par billeder af den syge patient ind i mit galleri.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2009, 12:12 »
havde sidste vinter en andrik jeg troede voksede for hurtigt så han ikke kunne bære vægten. Det var frost og muligheden var jo også at han var skvattet på den knoldede hårde jord. Han kom ind i en papkasse i stuen ....varme og hvile. Satte ham efter et par dage ud igen. Han lå stadig ned. Så hentede jeg øksen .....i samme øjeblik rejste han sig og gik derudaf !!! *gg*
Så lidt omsorg og derefter lidt chokterapi virkede åbenbart *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2009, 12:13 »
Har igen i dag prøvet at mærke på vores haltende unghanes ben.

Leddet "knæet" er hævet og varmt. Det plejer hos os mennesker at betyde, at der er infektion i leddet. Hvad gør man ved det hvis det er det og kan man gøre noget?

Tror faktisk hans skade kommer fra et slagsmål med vores tidligere wyandothane. For ca. 2 uger siden havde Oscar faktisk blod øverst på hovedet en dag vi kom ud i gården. Vi kunne ikke se hvor det kom fra, så vi gjorde ikke mere ved det. Udover at vi har slagtet wyandothanen, for han virkede også syg. Det kan jo være fra slagsmål at skaden kommer.

Tak for al jeres feed-back, det er dejligt med jeres forslag og erfaringer. Er ikke selv så erfaren indenfor området endnu :P

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2009, 12:19 »
Ja mennesker får jo antibiotika, så du skal nok til dyrlægen med ham....
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2009, 13:13 »
Jeg har fundet noget om det på nettet.
Jeg prøver at se i morgen om der er nogen dyrlæger her på Fyn der ved noget om fjerkræ.
Iflg. den side jeg fandt har man vist ikke de bedste erfaringer med at antibiotika virker ind i fjerkræs led, men vil lige forhøre mig hos en dyrlæge.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Har i nogen ide til hvad der er galt?
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2009, 14:27 »
Hvis du finder en dyrlæge på Fyn der kender til høns må du godt skrive det til mig. Min dyrlæge ved nemlig intet om høns.
Venlig Hilsen
Lisbeth