Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: syg hane  (Læst 2752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Vipse7

  • Gæst
syg hane
« Dato: 12 Januar , 2009, 19:14 »
Vi har en hane der ikke har det ret godt, han spiser og drikker fint, har været lidt mørk i kammen og havde lidt bevægelsesforstyrrelser. Nu har jeg googlet rundt og læst om alskens sygdomme af mere eller mindre farlig art og kan ikke finde noget der passer på ham!
Som sagt spiser og drikker han fint, men det kniber ham at holde balancen (indimellem) så går han lidt rundt og pludselig falder han, ligger og roder lidt rundt og kommer så med lidt besvær på benene igen.
Kræet skal selvfølgelig ikke lide (hvad han nu egentlig heller ikke ser ud som om han gør) så han er blevet flyttet ind i fyrrummet, så vi er sikre på han ihvertfald ikke fryser (dette har hjulpet på farven på kammen der nu er helt normal) men hans balance kniber det stadig med. Han snakker gevaldigt (han er fra i sommers - så galeriet er det så som så med endnu)

Nogen af Jer erfarne der har en ide om hvad han fejler?? og er der andet at gøre end sige pænt tak for den tid vi har kendt hinanden og hugge hovedet af ham???? :-\

mvh
Vipse

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: syg hane
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2009, 20:22 »
kan han have slået hovedet?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Vipse7

  • Gæst
Sv: syg hane
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2009, 20:59 »
jeg vil da ikke afvise at han kan ha slået hovedet, ved bare ikke helt ved hvad, normalt er de 4 haner og 7 høns i hønsegården uden problemer og uden slagsmål.
Mener du han kan ha "hjernerystelse" og hvis ja, er det noget man kan gøre noget ved?????
Som sagt virker han ikke "syg" og spiser og drikker fint, men balancen kniber det jo med, vi har tænkt på om det kan være fordi han er blevet for kold på et tidspunkt??? ???

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: syg hane
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2009, 21:04 »
Det kan måske være når den flyver ned af pinden at den er fløjet imod en mur. Mine sussex flyver nemlig rimeligt langt og kan risikere at ramme hårdt ind imod muren når de står op om morgenen. Netop derfor har de også en stige.
Jeg ved ikke hvad man kan gøre ved det. Mit bud er at du må se om det går over. Og imens holde ham inde i varmen, alene så han ikke bliver stresset hvis han er rundtosset oven i hovedet.
Måske andre har prøvet det før og han sige hvad man kan gøre ved det?
Jeg tror ikke det er kulden for høns kan sagtens tåle kulde. Det er træk de ikke kan tåle, men så plejer de mere blive forkølet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: syg hane
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2009, 21:05 »
Er hans hoved normalt af udseende?
Jeg havde en hane der fik en lille bule over øjet, som stille og roligt blev større. Han spiste og drak også normalt indtil en dag, hvor han slet ikke kunne holde balancen. Han blev selvfølgelig aflivet hurtigt. Og vi gik ud fra han havde haft en hjernblødning....
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Vipse7

  • Gæst
Sv: syg hane
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2009, 21:09 »
kan sagtens lade sig gøre - tror nok han er een af dem der sover i æbletræet, så måske har han haft en lidt brat landing en morgen. Vi ser tiden af og han beholder hovedet lidt endnu  ;) ville nu også nødigt skulle aflive ham, hader når vores dyr skal aflives  :-\

Vipse7

  • Gæst
Sv: syg hane
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2009, 21:10 »
Dorte : han ser fuldstændig normal ud, der er ikke hverken buler eller andet at se/mærke på ham, det eneste usædvanlige er bare at det kniber med at holde balancen :'(

Vipse7

  • Gæst
Sv: syg hane
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2009, 21:18 »
Skal lige tilføjes at ben/vinger m.m. virker fint han kan indimellem både gå og løbe og vælter han tager han fra med vingerne, så der er ikke noget galt der (læste lige en artikel om hønselammelser)  :-[