Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: stivnet høne  (Læst 9679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: stivnet høne
« Svar #15 Dato: 21 December , 2008, 15:59 »
Hvis hun skal under en sort spand så under om morgenen og ud igen aften. UDEN vand eller mad.... Sådan plejer vi i hvert fald at gøre det. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: stivnet høne
« Svar #16 Dato: 21 December , 2008, 19:58 »
Omkring den sorte spand er jeg meget ambivalent. Jeg synes jo, det er synd!  <W Men jeg må sige at jeg med stort held har praktiseret det to gange her i november/december, hvor jeg har haft skrukker. I første gang prøvede jeg bare at hive hende af reden igen og igen, og bære hende om til de andre, men hun var lige så stædig som jeg. Og så er det jeg spørger mig selv: hvad er mest synd:

1. en høne, der ligger og ligger på en tom rede uge efter uge, uden at få særlig meget motion, og uden at få særlig meget at spise og drikke?

eller

2. en høne, der får lov til at spise/drikke en morgen, bliver lagt under en sort spand i hønsehuset (jorden er jo kold nu), bliver lukket ud lige før skumring, så hun kan fylde kroen, og drikke, og så er afskrukket efter en, maksimum to dage på denne måde?

Selvom jeg føler mig meget styg, <B tror jeg trods alt, at hønen tager mindre skade af spanden hellere en ugers forgæven skrukkeri. Hendes periode på smalkost er jo noget kortere, end hvis hun selv skal komme ud af skrukkeriet.
Jeg må dog erkende, at jeg i første omgang har forsøgt at få skrukken til at opgive bare ved at løfte hende ud til de andre, jeg må så også erkende, at den metode ikke har virket hos os.
Så nu har jeg tilstået min brøde! Det skal lige siges at begge de to høner, "det er gået ud over", gladeligt sidder på min hånd, og stadig spiser af hånden, så vi er stadig gode venner.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: stivnet høne
« Svar #17 Dato: 21 December , 2008, 21:03 »
@ Marianne
Det er også et råd min far har givet mig når jeg har klaget over skrukke høns på stribe.  <S <S <S <S <S <S
Uden mad og drikke, men meget vigtigt at der er en skrå kant så baljen ikke er helt tæt ved jorden, ellers er der ikke ilt nok.

Jeg har gjort det 2 gange med fin resultat. Jeg mener også at 5-6 uger uden æg  <A er værre end en dag under baljen
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #18 Dato: 26 December , 2008, 10:47 »
tak for 'sorte-spand-fiffet'. umiddelbart placerede jeg (også) denne metode som værende meget langt fra den behandling, jeg gerne vil kendes for hos vores høner.. men jeg vil gerne lære at kunne undgå afmattede, sørgmodige og forgæves skrukker fremover.
   
forhåbentligt får jeg ikke brug for spanden, men den er altså god at have i baghånden.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: stivnet høne
« Svar #19 Dato: 26 December , 2008, 14:52 »
Jeg er heller ikke vild med spanden, men synes trods alt alternativet er værre, og hvis hønen ligefrem bliver så afkræftet af sit vinterskrukkeri, at hun dør, ja, så ved jeg jo godt, hvad jeg trods alt fortrækker  :D
Jeg har det dog stadig dårligt med at bruge spanden  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk