Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rovdyr i hønsegården!!!  (Læst 6300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Rovdyr i hønsegården!!!
« Dato: 31 August , 2012, 20:15 »
Var lige ude for at lukke hønsene ind og hvad finder jeg... 2 døde wyandotter :( LORT!!! Den ene mangler hovedet og den anden er delvist spist.. Det er vel ikke en ræv, den havde vel taget "byttet" med.. Vi har de seneste dage hørt noget "stort" på loftet.. Kan det mon være en mår...? Er der nogen der har nogle bud også på løsninger... Man tør jo næsten ikke lukke hønsene ud i morgen, men det dur jo heller ikke...

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #1 Dato: 31 August , 2012, 20:41 »
Mit bud er en rovfugl. Vi har selv haft "fornøjelsen" af at komme ud og finde vores høns spist af. Som regel 1 om dagen både af vores dværgwyandotter, silke og stor orpington. En mår plejer at gå i blodsrus og slå alt ihjel, ligeledes gør ræven også det og ræven tager som du skriver som regel byttet med medmindre den bliver forstyrret. Så mit bud er en rovfugl formentlig duehøg. Men føler med dig, det er så trist  :(
Bedste hilsner Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #2 Dato: 31 August , 2012, 21:04 »
hvad med katten

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #3 Dato: 31 August , 2012, 21:18 »
Krager, er det mest oplagte, de sidder på kanten igen i morgen for at spise videre, gerne på en der ikke er spist af i forvejen.
Net over så det ikke kan ske, men de plejer på den anden side ikke tage noget over halvstore kyllinger, har du mår, tja så er det jo en anden problematik, for den kan komme ind overalt :(
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2012, 12:04 »
Jeg tror ikke på, at det kan være krager. Det ligner ikke deres adfærd. Dog stjæler de gerne æg også inde i hønsehuset her hos os. Men at slå høns ihjel den tror jeg ikke er en option. Dog vil de sikkert gerne æde af ådslerne. Det lyder præcis som vores oplevelser som er en duehøg. De æder som regel også kun noget af dyret hvis de ikke tager det med i kløerne. Kender en som også får besøg inde i stalden af en duehøg, som så flyver ind og stjæler en due som den tager med sig i kløerne. Vi frygter at den vender tilbage her til efteråret, men har forsøgt, at sikre meget bedre med snore, afmærkninger og net nogle steder. Cd skiver, og sølvpapir. Kønt er det ikke men vi håber det er det der har virket. Vi har så kæmpe en hønseindhegning, at det ikke lige er så nemt, at ligge "tag" med net eller anden overdækning over det hele, og vil så også skulle lave hele konstruktionene om på stolper samt fælde en masse træer. Håber du finder en løsning og måske kan du bruge nogle af vores forhåbentlig "løsninger"  :)  ;) Bedste hilsner Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2012, 16:26 »
Krager gør nu lige sådan, med store kyllinger, det var det der fik mig til at lægge net på min hønsegård når der er kyllinger, og de tog dem fint direkte på jorden, åd af dem og forsvandt når de fik øje på mig.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2012, 19:32 »
Hej gen.. Krager er jeg ret sikker på det IKKE er.. Har ikke set skyggen af en.. Havde selv tænkt på en høg (min far havde brevduer og kan huske der af og til røg nogle på den konto.. Selv inde i dueslaget, DEN KOM ALDRIG UD IGEN!!!!)..I dag har jeg sat en mårfælde op, for syntes stadig det er lidt pudsigt med den ret voldsomme lyd på loftet i aftes, så nu må vi se hvad der sker... Ja, og mange tak for jeres svar... :)

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2012, 19:50 »
Håber det bedste og håber du finder en løsning. Og har du mår håber jeg virkelig at du får fat i den.
Rigtig god vind med det ..jeg krydser hvad jeg krydse kan for dig og dine høns :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2012, 20:15 »
Det lyder som den oplevelse jeg havde med en duehøg. Er gården overdækket?

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2012, 21:03 »
Nej den er ikke overdækket.. Den er vel ca 100m2, så det er lige voldsomt nok at gå i gang med.. :) endnu!!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2012, 21:29 »
Den ene mangler hovedet og den anden er delvist spist.. Det er vel ikke en ræv, den havde vel taget "byttet" med..

Det manglende hoved tyder helt klart på ræv. Du fandt ikke hovedet i nærheden af den døde høne vel? (Krage, mår og duehøg kan næppe sluge et afbidt hønsehoved).

Er du helt sikker på at der ikke mangler en høne? Altså ud over de to døde du fandt.

Ræven tager typisk med hvad den kan bære, hvis den da ikke bliver forstyrret så den må stikke af uden bytte, for så at komme tilbage og hente yderligere 'nedlagt bytte' senere.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2012, 12:01 »
Vores ene dværgwyandot manglede også hovedet og det var en høg der tog for sig af retterne hos os  >:(
Den har sikkert fløjet afsted med hovedet. Vi ser nogle gange også duehøge tage nogle af duerne ude ved vores foderbræt lige ude foran huset...den kan tage ret store byttedyr.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Rovdyr i hønsegården!!!
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2012, 18:43 »
Så er der vist skabt klarhed over sagen..... I dag har vi fundet nogle levninger i vores læhegn i retning af skoven.. Så det er vist ret sikkert at det er Mikkel der er på spil..