Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ville i isolere?  (Læst 10004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Ville i isolere?
« Dato: 22 Juli , 2012, 12:27 »
Hej alle.
Så er der et spørgsmål mere:)

Vi er ved at bygge hønsehus. Min mand har lavet en bund af nogle meget stærke glasfiberpladet i bunden og op af siden uden på huset. I kan se på billederne at det ser lidt mærkeligt ud med det skelet af lægter på gulvet, der kommer en gulvplade på.

På siderne er huset beklædt med forskallningsbræder som er sat på et skelet af lægter. Der er tagplader som tag og der bliver sat brædder op, som dækker for træk. Ligeledes kommer der selvfølgelig en lem for deres udgangshul. der kommer også et stort vindue i ud mod hønsegården. I den første 1 1/2 meter kommer der et opbevaringsrum og så en 'væg' af tråd med låge i

Vores problem er nu, om vi skal isolere eller ej. Min mand havde tænkt at der skulle isolereing i fagene indvendigt og så plader/brædder udenpå, men alle jeg har spurgt synes det er åndsvagt. Der er selvfølgelig også et tidsaspekt i ikke at isolere. Slutteligt kan det jo gøres til vinter relativt nemt, hvis det viser sig at det er for koldt. Der er ikke noget træk i huset.

What to do? :)

Sommerhilsner Jeanne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Ville i isolere?
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2012, 12:35 »
Jeg har isoleret (se mit galleri) mest af hensyn til naboer.
Da jeg havde massivt angreb af blodmider var jeg nervøs for at de levede i isoleringen. Men indersiden af hønsehuset er beklædt med fine'r plader og alle sprækker er spartlet ud og der er malet med en tyk vaskbar maling.

Jeg er idag glad for at det er isoleret for jeg er sikker på at der ikke er træk.

Pas på at solen ikke kan "bage" ind ad vinduet for så bliver der steg hedt..... Hvis det nogen sinde bliver sommer igen  ???

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ville i isolere?
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2012, 13:07 »
Pas på der ikke bliver for luft tæt, det er godt med en luft roset under taget, så kan du lukke og åbne som du mener.
Hvis der ikke kan komme luft ind risikerer du kondens på væggene.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Ville i isolere?
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2012, 14:13 »
Det er jo ikke et must at isolere - det vigtigste er at det er tørt og at man undgår træk. Men, hvis I har isoleringen liggende og ellers sørger for god ventilation kan der jo være mange andre fordele ved isoleringen nemlig at man får mere kontrol over temperatursvingninger ikke mindst om sommeren.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ville i isolere?
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2012, 14:16 »
Jeg har haft høns i 23 år - uden isolering og med forskellige, temmeligt luftige træhuse. Har aldrig haft en forkølet høne. I teorien spiser de nok noget mere for at holde varmen om vinteren - men de har jo dunjakke på ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ville i isolere?
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2012, 15:35 »
Jeg har kun et lille bitte hønsehus på ben, som er isoleret i loftet, men hvis jeg havde sådan et rigtigt et, ville jeg isolere det. Til gengæld er der i mit hus en altid åben ventilations "rist" i den ene endevæg helt oppe under taget for at der altid kommer frisk luft ind.. Den bliver dog lige tapet til i de helt kolde måneder, men der er mange sprækker ved døren, så lidt luft kommer der ind ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ville i isolere?
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2012, 17:20 »
Jeg har haft høns i 23 år - uden isolering og med forskellige, temmeligt luftige træhuse. Har aldrig haft en forkølet høne. I teorien spiser de nok noget mere for at holde varmen om vinteren - men de har jo dunjakke på ;).

Ditto her.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Ville i isolere?
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2012, 19:39 »
Jeg ville vælge at isolere nu og derefter beklæde indersiden med krydsfinér-plader eller lignende, dels for at dæmpe evt. hanegal og dels for at få glatte flader og derved minimere sprækker, hvor kryb og kravl kan gemme sig  :)

Hos mig betyder det ofte ærgelser og dobbelt arbejde, hvis tingene ikke bliver gjort færdige med det samme, men ... øv ja ... så kommer du nok til at vente lidt længere på, at byggeriet bliver færdigt  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Ville i isolere?
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2012, 21:50 »
Jeg ville vælge at isolere nu og derefter beklæde indersiden med krydsfinér-plader eller lignende, dels for at dæmpe evt. hanegal og dels for at få glatte flader og derved minimere sprækker, hvor kryb og kravl kan gemme sig  :)

fuldstændig enig, det er så rart at kunne vaske ned og skrubbe rent. Jeg priste mig lykkelig da jeghavde det angreb af blodmider sidste sommer.

Hos mig betyder det ofte ærgelser og dobbelt arbejde, hvis tingene ikke bliver gjort færdige med det samme, men ... øv ja ... så kommer du nok til at vente lidt længere på, at byggeriet bliver færdigt  ;)

Det lyder som en der har lært af sine erfaringer  /o

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19517.0

Uha.... Det var uuuuuuhyyyygeligt.
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2012, 22:42 Fra Lene, Rungsted »

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Ville i isolere?
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 22:50 »
Ja, det er absolut af den klamme slags de der blodmider - det er et skræmmende syn, når de kommer myldrende ned ad væggene i hønsehuset  <R og så er det, at man bliver riiiiigtig glad, hvis antallet af sprækker er holdt på et absolut minimum  :)

Altså her i huset har vi udviklet "selektivt syn" - der mangler stadig et par fodpaneler og lidt "finish" hist og pist efter den sidste ombygning, som vi foretog for ... 10-12 år siden  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ville i isolere?
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2012, 23:29 »
da der ikke r vindpap og klemmelister kan skuret ikk isoleres med et tilfresdstillende resultat  det bliver hurtige en usund svamperede

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Ville i isolere?
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2012, 09:50 »
da der ikke r vindpap og klemmelister kan skuret ikk isoleres med et tilfresdstillende resultat  det bliver hurtige en usund svamperede

Lige præcis det håndværksmæssige i det, er ikke et problem, min mand er håndværker og skal nok lave det, så det lever op til standarterne, hvis det er det vi beslutter. :)

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Ville i isolere?
« Svar #12 Dato: 23 Juli , 2012, 10:06 »
Jeg der taler om sprækker og plads til utøj. Jeg tænker at sådan en omgang isolering med plade udenpå, da netop giver plads til at hygge sig som utøj?!

Et skur uden noget 'skjult', tænker jeg, er bedre i det man kan se alt og vaske alt ned/sprøjte med gift? Altså at der ikke er noget gemt for øjet?!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ville i isolere?
« Svar #13 Dato: 23 Juli , 2012, 11:00 »
Jeg der taler om sprækker og plads til utøj. Jeg tænker at sådan en omgang isolering med plade udenpå, da netop giver plads til at hygge sig som utøj?!

Et skur uden noget 'skjult', tænker jeg, er bedre i det man kan se alt og vaske alt ned/sprøjte med gift? Altså at der ikke er noget gemt for øjet?!

Lige netop  /o og træværk kan kalkes så man kommer af med krybet, men isolering er godt hvis man bor i villekvarter med naboer  :angel:
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Ville i isolere?
« Svar #14 Dato: 23 Juli , 2012, 13:30 »
Jeg er simpelthen lige ved at kaste op og overvejer karftigt at droppe hønsene og lave legehus i huset i stedet, efte jeg har set de blodmider- HOLD DA KÆFT HVOR ER DET KLAMT!!!! Bare tanken om at Gustav er inde og samle æg og han får nogle af de sataner på sig- åh Gud....

Please berolig mig og sig at det der vidundermiddel fra den tråd Lene linkede til, virker. For så skal der forbygges, forbygges, forbygges...

Jeg er bare helt sikker på at der ikke skal isoleres efter jeg så det der. Så VED jeg da at der ingen steder er at gemme sig. Addddddddd:(