Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg i hønsegården!  (Læst 4228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Æg i hønsegården!
« Dato: 06 December , 2008, 16:02 »
Er der nogen i dette forum der kan hjælpe? Mine kyllinger fra i år er heldigvis lige begyndt at lægge æg. Desværre foregår det ikke i redekassen inde i hønsehuset, men i hønsegården. Er der ikke noget med at man kan købe glas æg ? Eller sakl jeg tage en af de gamle høns ind til "pigerne" så de kan lære det ?
Venlig hilsen
Eva

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #1 Dato: 06 December , 2008, 16:10 »
Hej.

Du kan bruge nogle af de æg fra gården og ligge dem i redekasserne, så kan du på den måde få dem til at lægge æg der i stedet ;).

Glas æg kan også bruges, det er bare ikke altid de virker så godt :).. Brugte nemlig engang de glas æg, men da de ikke lignede så tog jeg i stedet nogle af deres egne, og så kom der ellers gang i det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #2 Dato: 06 December , 2008, 19:54 »
Har også prøvet det med de lægger æg alle mulige steder......træls

Men det er rigtigt hva Mikkel skriver, læg æggene ind i kassen så går de der ind før eller siden.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #3 Dato: 06 December , 2008, 20:44 »
Jeg ville koge et par æg og sætte kryds på dem, så du kan se forskel. Og så ville jeg undlade at lukke dem ud før de har lagt æg. De lægger oftest æg først på dagen. Så skal de nok finde rederne.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #4 Dato: 07 December , 2008, 13:43 »
Nu til morgen har jeg prøvet, den der med at tage æggene fra hønsegården ind i reden. Hvis det giver pote er det fint. Ellers prøver jeg det med de kogte æg, men dem vil jeg jo helst selv have  med i madpakken. Hvorfor skulle det egentlig være bedre med at de er kogte ??
Venlig hilsen
Eva

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #5 Dato: 07 December , 2008, 14:11 »
he ,,, godt spørgsmål.
 ???
Jeg læste rådet her på forum. Jeg tænker det holder bedre og hvis det skulle gå i stykker så får man ikke rådden æg ud over det hele. men jeg tror det vigtigste er at holde dem inde et par dage til de har prøvet reden et par gange. Held og lykke

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #6 Dato: 07 December , 2008, 16:16 »
Jeg bruger marmor æg som jeg lægger i reden, og det har fungeret fint, de ved hvor æggene skal lægges  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #7 Dato: 07 December , 2008, 22:03 »
Jeg bruger hvide plasticæg købt på møllen. Grunden til at man koger æggene er at så holder de længere og de er vist heller ikke så nemme at træde i stykker.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Æg i hønsegården!
« Svar #8 Dato: 07 December , 2008, 22:08 »
Kan man ikke risikere at de bliver æggeglade, hvis de får trådt et i stykker, om det er kogt eller ej? de vil da æde det med største velbehag uanset tror jeg, mine æder da ihvertfald kogt æg med største fornøjelse (og her er de knuste til ukendelighed).
Jeg vil også tro at det med at lukke dem inde og så et kunstigt æg er en god ide. Og så er mine høns rigtig glade for deres nye reder som er næsten helt mørke og med "gardiner" for så de har helt fred. Måske er dine høns generteeller noget? ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.