Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Australorps - ingen æg ?  (Læst 3346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Australorps - ingen æg ?
« Dato: 16 November , 2008, 07:48 »
Hejsa

Vi fik vores daggamle kyllinger d. 30 maj i år så de er ved at være ~6 måneder.

Men de er stadig ikke begyndt at ligge æg ?

Vi har 7 høner og en hane(der var 6 haner til at starte med men de 5 er slagtet), de får primært øko foder fra DLG, masser af skaller og rester fra køkkenet samt grønt fra haven. Stor fin hønsegård både inde og ude og kasser med halm og det hele. Men lige lidt æg giver det ?

Jeg troede at de ville begynde med æg fra 18-20 ugers alderen, altså her for et par uger siden ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Australorps - ingen æg ?
« Svar #1 Dato: 16 November , 2008, 08:35 »
18-20 uger er vist meget optimistisk. Mine lagde æg, da de var ca 6 mdr, og det blev de i sommers, jeg tror, at hvis de bliver de 6 mdr. på denne årstid, går der nok lidt længere inden de lægger æg.
Det handler meget om årstiden, lys osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Australorps - ingen æg ?
« Svar #2 Dato: 16 November , 2008, 08:46 »
Det er sandsynligvis lyset (eller mangel på samme) der gør det. Mine kyllinger fra slutningen af marts har lagt æg siden starten af oktober, men dengang var det også meget længere dagslængde. De burde have alderen nu til i hvert fald at begynde, men den korte dagslængde gør nok at de ikke går igang. Mit bud er at i starten af januar, når dagene begynder at blive længere så kommer de igang, medmindre du vil "starte" dem med lys, hvor du kunstigt forlænger dagen og stille og roligt skubber morgentidspunktet.

Foder mv. lyder fint
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Australorps - ingen æg ?
« Svar #3 Dato: 16 November , 2008, 09:35 »
Ifølge en temmelig gammel bog, jeg har kigget lidt i - Haandbog i Fjerkræavl af Georg St. Bricka - har varmen også en del at sige, og denne holder de bedst om vinteren i et ganske lille, velisoleret hønsehus.
Og "hønsehus" skal her forstås som værende lig med "hjalet", altså sovestedet. "Lille" skal forstås som "lige stort nok til hønsene", så altså ikke som et skur, hvor selv en stor mand kan stå i timevis uden at få klaustrofobi.

Mig bekendt er der ikke mange der laver den slags hønsehuse, men jeg kunne tænke mig at prøve det en dag, og se om det holder.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.