Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor stort?  (Læst 12103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvor stort?
« Svar #15 Dato: 16 November , 2008, 09:50 »
Er din erfaring så, at gården skal være lille? For ellers har du egentlig ikke modsagt mig.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor stort?
« Svar #16 Dato: 16 November , 2008, 10:13 »
Magnus - Susanne modsiger dig ikke, hun fortæller om sin erfaring. Når hun skriver faktum? handler den måske om at der netop ikke er så meget sandt eller falsk i denne sag, andet end at vi hver især gør som vi synes bedst og at det er det vi giver videre til nye brugere - så må den nye jo klippe og klistre det sammen som vi skriver, og bruge det som de nu synes ;D

Charlotte.
Det er blevet ret dyrt at bygge selv, med mindre man har nogle materialer stående eller kan skaffe nogle genbrugsmaterialer.

Det er nok ikke helt den store sæson for legehuse lige nu, men når det bliver forår, hjælper det meget. Jeg kiggede lige i Gul og gratis og fandt et forslag til dig. Det er blot et eksempel på hvad man kan få - og dette synes jeg kunne være et fint begynderhus. Tøm det og vend kasserne om, sæt et bræt på for neden. Sæt en siddepind op på tværs. Smid halm i kasserne og savsmuld på gulvet, vupti så har du et fint og okay hønsehus for 800 kr. Det kan du slet ikke bygge noget tilsvarende for.

Blot et forslag til de små grå og til overtalelse af kæresten ;)

http://www.guloggratis.dk/ude/haven/legeredskaber/legehus/annonce/3888153?bigimages=1

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor stort?
« Svar #17 Dato: 16 November , 2008, 12:27 »
Er din erfaring så, at gården skal være lille? For ellers har du egentlig ikke modsagt mig.

Som Hanne skriver så modsiger jeg dig ikke. Jeg kan bare ikke få øje på det faktum du skriver om  ;D

For mig er det ok at folk har små huse til mange høns. Det er bare ikke sådan mine høns skal bo, så kan jeg lige så godt købe æg i butikken af industrihøns.

Og jeg har nu engang gode erfaringer med masser af plads til mine høns. De gange jeg har haft en stamme på 1,3 gående i et lille hus på 1½ m2, så synes jeg ikke det er ok i længden. Også selv om de har haft en gård på 100 m2. Hos mig bor kyllingerne i flokken, men der er ikke plads til naturlig adfærd i et lille hus, og så er det at kyllingerne kan blive hakket og trampet ihjel. Skrukken har jo ikke plads til at trække sig lidt væk med sit afkom.

Så det kommer an på hvad man vil med sit hønsehold og hvorfor man har dem  ;)
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvor stort?
« Svar #18 Dato: 18 November , 2008, 16:42 »
Jo, men min tanke er, at det er i gården de opholder sig, og ikke i huset. Det ideelle i den henseende var et lille hus, en stor gård, og et halvstort læskur med foder, strøelse og læ (deraf navnet) som afløser for det store hus.

På denne måde har det ingenting med at have dem gående på småt med plads at gøre, eftersom man ikke har dem "gående" i hønsehuset. Det behøver ikke bruges til spor andet end at sove og lægge æg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor stort?
« Svar #19 Dato: 18 November , 2008, 16:47 »
Det tror jeg ikke man kan sætte rigtigt eller forker ved Magnus, jeg tror vi alle gør som vi synes bedst.

Jeg startede med et lille hus som du beskriver men blev enormt træt af det, for jeg måtte bukke mig for at hente æg, gøre rent, kalke osv.

For mig er det en stor fornøjelse at kunne stå op og eget bedre for min ryg! Hønsene holder fint varmen, for jeg har ikke haft forkølede dyr, siden jeg havde det lille og mere lune hus.

Jeg tror hønsene er glade bare de sidder trækfrit og tørt - resten er vores behov og pengepung ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvor stort?
« Svar #20 Dato: 20 November , 2008, 21:13 »
Det du skriver er naturligvis relevant at tage med i overvejelserne. Af selvsamme grund har jeg i øjeblikket kig på en bestemt type hønsegård som beskrevet i Hilbert Jensens "Høns i Haven" (Som jeg vandt på Næstved-udstillingen 8)). Hønsehuset er hævet en meter over jorden, og på den måde kan de udnytte pladsen under det, samtidig med at det befrier ejeren for en del besvær. Desuden kan redekasserne indrettes så de stikker ud fra huset, så er det en smal sag at samle æg. Og huset behøver ikke være større end man sagtens kan nå alt fra et par låger på siden af huset, så det bliver også nemt at rengøre.

Næste gang jeg bygger et hønsehus, kommer det nok til at se sådan ud.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor stort?
« Svar #21 Dato: 20 November , 2008, 21:19 »
Tillykke med bogen Magnus - godt gået 8)

Ja det er er en super god ide og det er også fint i forhold til at undgå rotter ;)

Jeg kender flere som har sat et legehus op på en stabel fliser eller har lavet et støttende stilads under og det fungerer rigtig fint!