Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hun være skruk????  (Læst 7451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Kan hun være skruk????
« Dato: 28 Oktober , 2008, 13:42 »
Jeg håber jeg endnu en gang kan få hjælp, her på dette super forum. <H
Jeg har 1.6 høns. Først skal siges ,at Hanse er meget ivrig efter at hoppe på pigerne, de er blevet helt bare oven på ryggen. For ca 10 dage siden, var der en høne som havede fået en lille flænge af hans besøg. <W
Alle ville gerne hakke i hendes sår  <W
Hun hoppede så ind i hønsehuset, og hvis hun kommer ud i hønsegården, hakker de alle efter hende. Men bliver hun i hønsehuset, er det lige som om, de alle kommer ind og hilser på hende i løbet af dagen. Kan hun være skruk???

P.S. Som nybegynder, syntes jeg virkelig jeg har haft  mange hovedbrud med de høns, det har slet ikke være så idylisk som jeg havde forventet. Det er Orpingtoner jeg har, fortsætte de med at være så utidige, overvejer jeg at skifte dem alle ud  :(

Mange bekrymrede hilsner Gitte  <+



Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2008, 18:46 »
Gitte, du skriver ikke noget om, at hun har æg inde i huset, har hun det?
Måske har du mulighed for at afsondre den sårede høne indtil hendes sår læger, for høns er altså nogle skiderikker, når der er en såret artsfælle.
Du kunne måske klippe hanens sporer, så han ikke beskadiger hønerne, når han træder dem.
Umidelbart ville jeg sige, at det er et dårligt tidspunkt at få kyllinger, men det kommer selvfølgelig meget an på hvordan dine forhold er.
Høns' (og kyllingers) værste fjender er træk og fugt, og med danske vintre er det unægteligt svært at undgå fugt.
Skriv og fortæl om hvordan det går  :D
Og jeg kan kun give dig ret i at forum er fantastisk, jeg har fået enestående megen hjælp her!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2008, 19:27 »
Du får nok ikke nogen mere rolige og omgængelige høns end dine orpington, men der er visse ting man skal vide om høns uanset race.
Hanen træder hønerne ivrigt, sommetider har han favoritter og det går hårdt ud over dem og deres rygfjer, sommetider hjælper det med lidt flere høner.
Høns er kanibaler, og det betyder at du ikke kan have sårede dyr gående i flokken, de vil blive jagtet og i sidste ende ædt af de andre.
Der er mange avlerer der tager hanen fra i vintertiden hvor der alligevel ikke skal ruges kyllinger, så går hønerne i fred og får deres prægtige fjerdragt igen, mens hanen kan gå enten lige ved siden af og pludre med hønerne, eller blive skiftet ud med en anden til foråret, hobbyfolk har som regel deres haner i flokken også om vinteren, men det koster sommetider nogle høners rygstykker og nogen bukker under for kulden pga. fjermangel.

Det er ikke så svært at holde høns, men der er lige nogle ting der er godt at vide, for at det ikke skal blive besværligt og til ubehagelige overaskelser, men der er f.eks ikke ´noget unaturligt i at de andre hakker din sårede høne.
Jeg tror ikke hun er skruk, men hun bliver inde for ikke at få strygl af de andre, hvis du har mulighed for at isolerer hende så har hun en chance.
Jeg kan godt se det lyder besværligt når hønen skal isoleres og hanen er meget viril, men sådan er livet i hønsegården, i stort set alle racer.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2008, 10:39 »
Hønen lægger ikke på æg. Jeg er da også lidt nervøs for hun bliver underernæret og kan gå til den vej  <J Jeg overvejer stærkt at komme af med Hanse, selv om han er super god ved hønsene ( på nær når han træder hønerne så fligttigt) Jeg fik ham for at få kyllinger, men først til foråret 09.
Muligheden for at købe befrugtede æg eller kyllinger er der jo også.
Bliver de så ved med at hakke hønen, må hun i ovnen. Mon ikke jeg så kunne indsætte nye høns og derved komme problemet til livs  <A
Ja Ina du har ret, Orpingtonerne er meget omgængelige, det er også det, der gør det så svært at de opføre sig sådan  >:( Når jeg kommer ind i hønsegården kan jeg ae Hanse på ryg og hale hyggeligt  :)

Mange hilsner Gitte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2008, 21:46 »
Gitte, jeg synes da, du skal beholde Hanse, og så få klippet de sporer.
Det er altså helt anderledes sjovt med en flok, der også har en hane. Man ser en adfærd og interaktion mellem hane og høner, der er helt unik.
Jeg har prøvet at have høns sidste år uden hane, og i år har jeg så også en hane, og han spiller altså en KÆMPE-rolle, og ikke kun i forbindelse med at træde hønerne.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2008, 21:48 »
Vi har altid haft hane ved vores, og giver Marianne ret, der er en stor forskel! Da fugleinfluenza var på sit højeste slagtede vi så vi kun havde fire hønner tilbage, og der med ingen hane. De høns der var tilbage blev helt underlige og kedelige uden hanen, så syntes også du skal beholde ham og så klippe hans spore :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2008, 21:59 »
Hvor meget kan man klippe af lange sporer, så man ikke får hul på blodåren ?
Synes også du skal give Hanse en chance, når han nu er en gentleman
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2008, 15:59 »
Jeg kan kun tilslutte mig Inas kloge ord!

Hvis du klikker på ordet sporer, kommer du ind til en artikel om dem og også anvisning på, hvordan du klipper dem. Kig hans negle efter, for de gør lige så megen skade som sporerne.

Ikke for at være racist, men jeg kan se du har isa warren sammen med dine orper. og jeg har ofte oplevet at disse isa'er er mere kanibalisk anlagte end orper. Jeg har aldrig haft orper der spiste hinanden?

Hvis du vil tjekke om hun er skruk, skal du se efter følgende:

Er hun skaldet og varm på mave?
Er hun mat i kammen?
Er hun stiv i blikket?
Vender hun fluks tilbage til reden hvis du tager hend fra og ligner hun en punkteret badebold der inde?
Laver hun store ildelugtende hønselorte?

Er hun ellers en sød og god høne synes jeg ikke du skal slagte hende, måske mere få nogle flere som hanen kan muntre sig med - eller sæt ham i dagpleje, måske bare hver anden dag ;)

En vigtig ting er også at give dyrene god plads, aktiviteter, gemmesteder og en pind at flyve op på ;) - måske nogle af disse ting, kan aflede den amourøse hane - som hedder det samme som mig (Hanse er mit kælenavn ;) )

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2008, 17:59 »
Først tak for nogle gode svar. Jeg vil studere dem lidt nærmer her i weekenden, og skrive igen
Jeg kan se Hanse er begyndt at få spore, men de er ikke vokset helt ud endnu. ( En ugn knøs)
Jeg var bange for hvis jeg klipper hans klør at han ville kunne forvolde mere skade end godt er???
Hvis jeg ikke fik dem runde og pæne  <J
Og jo I har alle ret, Hanse er en gentelmand, det er også derfor han ikke skal af med hovedet.
Jeg må gå lidt mere i tænkeboks.

Mvh
Gitte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #9 Dato: 31 Oktober , 2008, 18:25 »
Tror på at dine to Isa warren er mere lede end orpingtonerne, hvis du holder de to for æggene, og du vil have hybrider, så køb hellere røde amerikanere de er som regelt mere normale høns end mange andre industri høns :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #10 Dato: 31 Oktober , 2008, 18:59 »
Nej er han så ung skal du ikke røre hans sporer og kløer - få nogle flere høner og smid dem ud i haven, så har han ikke tid til alt det pjank ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #11 Dato: 03 November , 2008, 21:41 »
Inden at i allesammen klipper løs af jeres haner's sporer så husk lige at det ikke er sporene der slider/skære fjerene af hønerne men neglenes skarpe kant.
Det er dette også et glimrende eksempel på da hanen endnu ikke har spore da han er meget ung.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #12 Dato: 05 November , 2008, 11:07 »
Det er stakkels Rosa som bliver holdt inde i hønsehuset. Hver gang hun vil ud, eller vi skal hente æg, og hun selv hopper ud, kommer Hanse fræsende og hakker ud efter hende, hvorefter hun gemmer hovedet, og bare lade stå til.
Hun er ikke skaldet på maven, måske en smule mat i kammen, når jeg bære hende, trykker hun sig ind til mig. Hun føltes varm. Jeg ved ikke om det er hende der laver store hønselorte, men der hænger en del ned af hendes fjer.
De andre høns kan godt få lov til at komme i huset, Rosa giver endda plads så de kan ligge æg der hvor hun ligger, hun ligger sig så ved siden af reden og ligner en flad badeboldt.
Vores hønsehus er ikke så stort ( beregnet til 8-10 høns) så jeg syntes
ikke flere høner, ville være ideelt.
Vi har heller ikke mulighed for at lukke dem ud i haven.
Vi overvejer at at finde et hjem til Hanse  <A
Hvis Rosa er skruk, skal der så være et æg hun ligger på, og hvornår stopper hun med at være skruk???

Mange hilsner Gitte  <W

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #13 Dato: 05 November , 2008, 14:29 »
Hvis hun er skruk behøves hun ikke at ligge på æg for at være det. Hun vil nok være skruk i omkring 20-30 dage hvis hun ikke ligger på æg :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan hun være skruk????
« Svar #14 Dato: 05 November , 2008, 15:59 »
En af mine er i hvert fald skruk igen, jeg sørger for at fjerne alle æg i løbet af dagen, og løfter hende af reden og sætter hende ud i nærheden af hanen hver gang. Så tager han sig kærligt af hende  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk