Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der har prøvet vingemærkning?  (Læst 2430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Nogen der har prøvet vingemærkning?
« Dato: 15 Oktober , 2008, 16:26 »
Er der nogle herinde som har erfaringer med vingemærkning af daggamle kyllinger, eller bare ved, hvordan det fungerer?

Hvordan sidder de fast, strammer de ikke kyllingen etc.?

Jeg overvejer enten det eller mærketangen fra America Thisted.

PS: Jeg ved, at der står numre på, at de sættes fast med en tang, og at de sidder fast nogenlunde sådan her:
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2008, 16:29 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Nogen der har prøvet vingemærkning?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:35 »
Hej

Jeg bruge nogle vinge mærker der ligner dem på billedet, min kan bare trykkes på med fingerne, den er måske lidt mindre, men med tal på.

De kan sætte på ret tidligt og de kan sidde på altid, jeg har haft dem på når de har været udstillet og det blæev der ikek sagt noget til, det var måske fordi de ikke kan ses uden man har hønsene i hånden, ellers havde dommerne nok ikke set dem, det er jo ellers en anden mærkning af dyren end fodringene.

Man skal bare huske at sætte dem rigitig i vingen, der fulgte en tegning med da jeg fik mine og det er vigtig man følger den.

Tommy

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Nogen der har prøvet vingemærkning?
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2008, 21:12 »
Synes det ser lidt voldsomt ud med sådan en tingest på vingen... Den må da skulle udskiftes efterhånden som dyret vokser  ???
Hvad er fordelen ved vingemærkning kontra ring på benet ?
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Nogen der har prøvet vingemærkning?
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2008, 21:19 »
Hej

Det ser værre ud end det er i virkeligheden, når dyren vokser til så kan man ikke se dem, de ligger gemt i fjerene, der er ikke nogle direkte fordel ved at vinge mærke dem frem for fodringe.

Jeg bruger vinge mærkerne til at se hvilken stamme de forskellige dyr kommer fra, det er nemmere med vingemærkerne for de kan sættes på noget før end de fodringe som der skal på når man udstiller, der skal dyren være 6-8 uger gamle og så kan de være svært at se forskel på kyllingerne, jeg har sat vinger mærker på når kyllingerne var 3-4 uger gamle.

Tommy