Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lys i hønsehus  (Læst 22277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kemal Yasar

  • Bruger
  • Indlæg: 130
lys i hønsehus
« Dato: 08 Oktober , 2008, 20:57 »
Er der nogle der kan fortælle mig hvad formålet er med lys i hønsehuset?

Hvor længe skal der være lys i hønsehuset?

Hvordan styrer i lyset i hønsehuset?

Jeg er ved at bygge hønsehuset og vil vide om det er en god ting at have lys i hønsehuset.

Billeder af byggeprojektet kan findes i mit galleri.

Med venlig hilsen
Kemal
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: lys i hønsehus
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2008, 21:15 »
hej Kemal
høns spiser kun, når det er lyst. så det er vigtigt for dem, at have lys i mindst 12 timer i døgnet, så de får spist nok. vores lys aktiveres kun i vinterhalvåret (og så lige et kvarters tid om morgenen i øjeblikket).
 
til det formål har vi installeret en lysføler, der måler lysforholdet (lux) i hønsehuset, og som arbejder sammen med et ur, der sikrer, at lysføleren ikke tænder før kl 7 eller efter kl 19.

jeg ved ikke, om man kan købe sådan en kombinationsmodel. Claus, min bedre halvdel, har bygget anlægget selv af en billig lysmåler og et billigt tænd-sluk-ur. og det virker storartet.

send mig en personlig besked (pb), hvis du har brug for mere specifikke forklaringer. så kobler jeg dig sammen med Claus.

de bedste hilsener
Regitze
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: lys i hønsehus
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2008, 22:07 »
Kemal
Lys i hønsehuset gør også at hønsene ligger æg i vinterhalvåret. ;)
De skal have lys i ca 12 timer i døgnet for at ligge æg, ellers stopper de bare og starter igen når dagene bliver længere igen(lyst nok)
MIt lys starter om morgenen med en tænd og sluk ur som sidder i kontakten.  8) Købt i jem og fiks for 50.-. Det er bedst kun at have det om morgenen så de om aftenen går alm på pinden når dagen er slut.
Hvis man har det om aftenen så går det helt galt for de kære høns når lyset pludselig slukker.
Jeg har kikker i dit galleri, -- :o :o -- jeg er imponeret  <M det er rigtig flot det du er i gang med. Din skønne datter er så glad for at være med til at lave det hele, at det ligefrem skinner ud af hende.
Dejligt at se.  Tak fordi du deler med os andre <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Kemal Yasar

  • Bruger
  • Indlæg: 130
Sv: lys i hønsehus
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2008, 22:25 »
Tak for rigtig fine forklaringer ang. lys i hønsehuset.

Jeg har før i mine tanker ikke fundet det nødvendigt med lys i hønsehuset men er nu blevet en del klogere  ;)

Der skal da helt klart installeres noget lys så jeg kan få dem til at lægge æg om vinteren også.

Jeg kan næsten ikke vente til det bliver weekend igen.

tak for de gode inputs
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: lys i hønsehus
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2008, 00:07 »
Vi har en del lys i hønsehuset.

Lysstofrør vi kan tænde de mørke vinterdage så vi kan se ordentligt når der skal renses, fodres osv.

Så er der en sparepære der tænder vha tænd/sluk ur kl. 6 om morgenen. Det bliver udvidet hen mod jul, så det tænder kl. 4 om morgenen.
Så har de lys 12-13 timer som vi finder passende til at de holder gang i æglægningen.

Vores høns går ikke ind om aftenen uden der er tændt lys. Så det har de så. Det tænder 1½ time når det begynder at mørkne. Når de sidste 'drys' endelig har fundet ind, så er der ca. ½ times lys tilbage og de når at spise, hanekyllerne slås og finde deres respektive sengepladser inden lyset slukker.

Så her fungere det med lys og har altid gjort, både morgen og aften.

Glipper det med aftenlys, så sidder de og venter ved vores gangdør på at vi kommer ud og tænder lys. Og så finder de først ind på pind. Tossede dyr!
Hilsen Susanne

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: lys i hønsehus
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2008, 11:01 »
Fornylig så jeg i Bilka en solcellelampe, beregnet til udhus m.m., pris ca. 80 kr. Den bestod af en 'fanger', der vel kunne sættes på taget, og en lampe til at sætte op i huset. Jeg har ikke selv købt nogen, men overvejede, om det var en mulighed, når der ikke er 'rigtig' strøm i hønsehuset. Det gode ved den løsning var måske også, at lyset ville gå langsomt ud, i takt med at batteriet blev afladet. Et lys, der bare slukker pludseligt, giver ikke hønsene et varsel om, at det er tid at finde plads på pinden.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: lys i hønsehus
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2008, 11:52 »
vi har haft vores hønsehus siden engang i foråret, så vi har endnu ikke oplevet, at de ikke er gået på hjalet førend det blev mørkt. det maner til eftertanke her, at hønsene naturligvis skal have puttet sig til rette, inden det bliver *kapauw* mørkt.
så vi stiller vores ur et par timer frem morgen og aften, når den tid kommer. Rasmus galer alligevel fra før det bliver lyst : )

man går aldrig ud af det her forum uden at være blevet noget klogere.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: lys i hønsehus
« Svar #7 Dato: 09 Oktober , 2008, 14:46 »
Jeg har ikke automatisk lys i hønsehuset, men får æg alligevel (dog tænder jeg manuelt når jeg går dernede). Jeg kunne vel få flere æg ved at have lys, men da jeg får nok til familiens behov, så er det fint med mig.

En solcellelampe der går langsomt ud lyder til at være en god ide til at lave tusmørke, men vil tidspunktet ikke svinge med hvor meget sol der har været den dag og vil det ikke kunne forvirre hønsene??
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: lys i hønsehus
« Svar #8 Dato: 09 Oktober , 2008, 16:16 »


Jeg har et tænd og sluk ur på fra 1 decmeber til en gang sidste i marts, det tænker kl.04 og slukker igen når det er blevet lyst, jeg har ikke lys om aftene da mine høns går tidligt i seng uanset om jeg har det tændt eller ej, så her spare jeg lidt, jeg få mange æg om vinteren og desværre også en del skruk ud af det, men det er jo racen der gør det.

Et godt foder om vinteren er også påkrævet for at få æg, ikke så meget byg og hvede, det er der ikke krudt nok i.

Tommy 

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: lys i hønsehus
« Svar #9 Dato: 09 Oktober , 2008, 18:33 »
hvilket foder bruger du Tommy? Hvad koster det? Hvor køber du det?
Det var hele 3 spørgsmål på 1 gang.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: lys i hønsehus
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2008, 21:40 »
hej Kemal
høns spiser kun, når det er lyst. så det er vigtigt for dem, at have lys i mindst 12 timer i døgnet, så de får spist nok. de bedste hilsener
Regitze

Det er rigtig at høns ikke spiser når det er mørkt  ;)
Men det kan nu nok diskuteres hvorvidt det har indflydelse på hønsenes overlevelse i forhold til lyse timer. Hvad gør vildtlevende høns, fasaner, ænder osv. så når der er under 12 timers lys?  :D
Jeg har aldrig haft lys ved mine høns og de får tilsynladende spist nok til at overleve og lægge et æg i ny og næ, vinteren over.

At man bruger lys i hønsehuset er primært for at de skal lægge nogen flere æg (som de andre også skriver).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: lys i hønsehus
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2008, 22:45 »
Hej!
Jeg har normalt en formfor automatisk lys ved mine høns fra 05:30 til 20:00
Både for hønsenes og min egen skyld, så jeg har mulighed for at se til mine dyr førog efter en lang arbejdsdag!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: lys i hønsehus
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2008, 08:31 »
Jeg har ikke lys i mit hus, men et godt vindue, så hønsene kan se deres mad og komme i seng til tiden.

Jeg får et æg om dagen cirka, og det dækker fint vores behov.

Jeg synes også hønsene skal have deres naturlige æglægningspause og ikke presses til yderligere æglægning vinteren over :D.