Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ? til de seriøse...  (Læst 8092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2012, 19:03 »
Det ser ud til at der mange meninger ang. fodring lige som med alt andet herinde :)
Jeg forstår godt at de dyr der har rig mulighed for at finde gode sager i en stor hønsegård eller evt. i haven, de ikke har det samme behov som dem der har et mindre område.

Er også sikker på man selv kan blande deres foder så de får hvad de har brug for.

Sidder og tænker på at der købes mange piller her.Og at der er penge at spare ved at ta dem væk.Men jeg tror bare ikke jeg ville få samme udbytte af kød og æg.Men jeg har desværre heller ikke den store luxushønsegård endnu.Og der er nok for meget jagthund i vores hunde til at hønsene kan komme med i haven.(Kan i øvrigt også godt li at gå med bare tæer om sommeren )

Det er interessant at læse hvordan lige præcis I gør.
Nogen udstiller blir jeg nok aldrig men drømmer dog om at få lavet nogle pæne dyr.Også nogle som har den rigtige facon ,farve og fjerdragt.Så jeg skal ha fagmænd/kvinder til at hjælpe med at sortere i ungdyr .Også fra mine små sølv-dotter.Men det blir vel først til sommer/efteråret.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bo Skov Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2012, 20:04 »
jeg er begyndt og foder med svine foder også for de majs og hvede byg blanding ved siden af som jeg giver dem hver dag.

for ca 6 - 8 æg i ugen af de to der lægger æg lige pt en sussex stor og en dværg kochin og dværg kochin er hvis ikke lige den race der er aller bedst til og ligge æg men rigtig gode kyllinge mødre:D

med venlig hilsen Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2012, 20:19 »
Bo det kræver vel at man kender en flink svinebonde.Skal svinefoder købes i Land og fritid , er der nok ikke meget sparet ? :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bo Skov Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #18 Dato: 10 Februar , 2012, 23:05 »
jamen det er nok rigtig nok man skal kende en man kan købe det af ved ikke hvad det koster i land og fritid

Hilsen Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline oto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #19 Dato: 11 Februar , 2012, 16:43 »
Avlere ønsker ikke, at hønsene lægger for mange æg inden, de skal udstilles, derfor spares der på æglægningsfoderet (foderblandinger til æglæggende høner), og de anvender korn i stedet for. Fodres der med korn efter ædelyst, vil hønsene blive fede, og lægge færre æg.

Over hele verden forskes der intenst i fodersammensætning til æglæggende høner, og der står store summer på spil for æglægningsindustrien, hvis foderet ikke er hensigtsmæssigt sammensat. Den opnåede viden er grundlaget for foderindustriens sammensætning af tilskudsfoder og den brugsvejledning, der er anført på sækkene.

Hønsene kan det meste af året få deres behov for en række vigtige næringsstoffer opfyldt, hvis de går frit. Det er blot umuligt at forudsige resultatet. Hønseracer med beskeden æglægningskapacitet kan i ved udstrækning klare sig selv som udehøns. Hønseracer med høj æglægningskapacitet er mere afhængige af tilskud af protein, mineraler og vitaminer for at producere optimalt. Man kan sige, at man selv bestemmer, hvor mange æg man opnår, alt efter i hvilket omfang man opfylder hønsenes behov.