Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er jeres høns yndlings guf  (Læst 18607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ellen R

  • Gæst
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #15 Dato: 02 ſeptember , 2008, 22:20 »
Hej med Jer :)

Ang. hønseguf.... og hvidløg, hvilken erfaring har I med smagen af ægget, hvis man dagligt bruger hvidløg i foderet ?????

Med venllig hilsen
Ellen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #16 Dato: 03 ſeptember , 2008, 06:59 »
Man kan ikke smage det i vores æg. <Y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #17 Dato: 03 ſeptember , 2008, 13:53 »
Hej alle.

Hvor er det godt med inspiration, til mad til hønsene. Mine er helt vilde med hele majskolber( det grønne er taget af), som der bliver hængt op, de skal så arbejde lidt for at få fat i majsen, men de er blevet gode til det. Og sjovt ser det ud. ;D

Kommer jeg med kogte ris eller pasta, ja så er jeg dagens heltinde. <.

Jeg vil prøve med hønseguf, da hvidløg lyder som en god ide. Hvidløg er jo også godt for os mennesker.

Mine orper spiser rigtigt meget grønt som: nyslået græs, forskelligt ukrudt, salater, tomater og rester fra vores salatskål. De får toastbrød og er helt vilde med det.  <P <P

Med høns er der ikke meget spiseligt ,der ryger i skraldespanden. Og som tak, får jeg nogle meget flotte æg, hvor blommen nærmest er mørke orange. <Y

Mange hilsner
Gitte Klavsen

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #18 Dato: 04 ſeptember , 2008, 14:44 »
Solsikkefrø :D
hilsen Andrea, hende med de grågrønne fjer
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #19 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:56 »
Dåsemajs

Friske pileskud

- Kan jeres høns lide æbler?? Mine tidlogere høns elskede æbler og det var rigtig dejligt når man kunne komme af med sine overskudsæbler i sensommeren.

Mine nuværende gider dem bare ikke...?

Fru Blume

  • Gæst
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #20 Dato: 07 ſeptember , 2008, 21:38 »
Det var en sjov og hyggelig tråd.

Begge mine slags høns elsker æbler hvilket er dejligt for jeg har mange æbletræer i haven med langt flere æbler end vi og vore nærmeste kan spise.

Mine dværg wyandotter er forholdsvis kræsne sammenlignet med mine blomsterhøns. Dværg Wyandotterne elsker majskolber, kød af alle slags får dem helt i det røde felt, nedfaldsblommer, ris, pasta og salatblade. Brød er til tider ok, andre gange gider de det ikke.
Mine blomsterhøns er nærmest alt-ædende. De kan næsten sammenlignes med en sværm græshopper der kommer forbi og rydder hele butikken.

DW'erne har gået de sidste 14 dage løs i min urtehave som støder op mod begge hønsegårde og de har lige så fint gået og hygget sig uden at lave ravage. De har nippet stille til grønkålen, men ellers har de ikke lavet ulykker.
Havde det været mine andre høns vil jeg gætte på at alt var barberet ned.


Blomsterne er vilde med ris, pasta, kød!, gulerodstoppe, opblødte rester af hundens tørfoder og kaninmad. Men de spiser det meste som vi serverer for dem. Dejlige kompostkværne at have!

Trine

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #21 Dato: 08 ſeptember , 2008, 07:49 »
@Trine
Ja du har ret med hensyn til at blomsterhøns er alt ædende, mine spiser hyldebær, majskolber, pasta, brød, ja alt hvad jeg tilbyder dem   :D  igår lukkede jeg mine ud i min have, og jeg må sige de hyggede sig helt utroligt, de elsker at gå under div busk og tage insekter ja også blade, især fra mit piletræ skønt syn  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #22 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:09 »
en favoritret hos os er revet gulerod med ost, kød eller pasta. oooooog tomater. helst dem, de selv plukker på verandaen, når de ser deres snit til det.
og så flamingo, selvfølgelig...
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #23 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:48 »
1 hold af mine høns går omkring et æbletræ, og spiste med glæde æblerne jeg ikke nåede at samle op.
Nu er det som om de har fået nok. så nu er der rigeligt til de andre. Og jeg har frosset nogen ned til vinterfrugt til hønsene.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #24 Dato: 09 ſeptember , 2008, 20:14 »
Alle, eller i hvert fald mange siger, at høns elsker regnorm, MEN det gør mine bare slet ikke. Hvis jeg henter en god håndfuld fra komposten, gider de slet ikke spise dem. Jeg har prøvet nu igen, hvor der er kyllinger, men nej!!!
De spiser gerne alskens andet kryb, som jeg kommer med: larver, stankelben, insekter af forskellig slags, som jeg kan fange, bliver forsigtigt taget, når jeg holder det frem mellem min pege- og tommelfinger, og givet videre til den nærmeste kylling, bare ikke orm. Dem jeg har i komposten er endda ikke specielt store.
De spiser gerne spaghetti ?!?!   :o ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #25 Dato: 09 ſeptember , 2008, 20:29 »
Go ide Patricia at fryse æblerne!! Blancherer du dem eller fryser du dem hele?

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #26 Dato: 09 ſeptember , 2008, 23:00 »
Jeg har bare skåret dem i både, og så frosset dem. (Jeg har dog ikke prøvet det før så det er en prøve) ;)
Regner med at vitaminerne derved bevares :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #27 Dato: 13 ſeptember , 2008, 13:55 »
Mine høns er helt vilde med græs, især hvis det er friskslået. Diverse kogte grøntsager og kyllingerne er også helt skøre med havregryn ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #28 Dato: 13 ſeptember , 2008, 16:53 »
Mht. æbler. Mine høns gider heller ikke æbler, medmindre de er skåret i både eller på anden måde "taget hul på". Så det var måske værd at prøve med de høns som ikke gider æbler.

I dag har jeg kogt rødbeder, lavet æble/blomme marmelade og æblesaft, der var rigeligt med rester til hønsene og de har guffet som vilde hele dagen. Plus at kæresten har slået græs så det fik de også.
I dag har været himmelsk for mine høns :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvad er jeres høns yndlings guf
« Svar #29 Dato: 15 ſeptember , 2008, 20:44 »
Ang. æbler, så plejer jeg at ligge dem på en sten (eller lign.) og så lige give dem et tryk 16 med skoen. Så plejer de (æblerne) at forsvinde forholdsvis hurtigt.
Så jeg giver "sussexmor" ret. Hvis man laver hul på dem så plejer det at gå nemmere...

Danny
Himlen bør altid være blå!