Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger  (Læst 17013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #15 Dato: 28 August , 2008, 20:34 »
Jeg har lge set Lars hjemmeside, hold da op hvor flotte dyr han har.  <M
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #16 Dato: 28 August , 2008, 20:48 »
Besøg også hjemmesiden www.lestat.dk her er der masser at kigge på !!
« Senest Redigeret: 29 August , 2008, 06:26 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #17 Dato: 06 ſeptember , 2008, 17:34 »
Nu efter knap 14 dage, er der 8 friske kyllinger tilbage. (Der døde en på 1. dagen og 1 på 2. dagen.) Sådan kan det jo gå.

Her på de nye billeder har de fået et æble, som hønemor hakker små bidder af og giver dem !!
« Senest Redigeret: 24 August , 2011, 09:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #18 Dato: 23 ſeptember , 2008, 13:02 »
Nu er kyllingerne 30 dage gamle, der er to, der bliver orangehalsede. De er nu i "grimmealderen" med fuldfjerede kroppe og med dunede kyllingehoveder  ;D :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #19 Dato: 23 ſeptember , 2008, 14:36 »
Uhha.. hvis jeg engang får plads (Når nogle af de andre er kommet væk herfra kunne jeg vildt godt tænke mig en lille flok fønix høns :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #20 Dato: 23 ſeptember , 2008, 19:52 »
@ Lene sikke da mange dejlige dyr du har, ja jeg ville også gerne vinde den store gevinst.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #21 Dato: 24 ſeptember , 2008, 22:44 »
Uhha.. hvis jeg engang får plads (Når nogle af de andre er kommet væk herfra kunne jeg vildt godt tænke mig en lille flok fønix høns :D
Hellere tage Danske Landhøns.
De er mere lokale, (på verdensplan) mere sjældne, og de har ikke slæbehale. Udstillingsmæssigt er de måske knap så spændende, men det generer ikke mig, for mit vedkommende.

Undskyld Lene. Undskyld Joan.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #22 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:03 »
hehe, det er meget muligt Magnus :D.. MEN! Når man sådan hører om hvad der er flest der har herinde på forum, så er det landhøns, orpington og Brahma m.m :D.. Kunne godt tænke mig nogen som ikke ret mange mennesker i DK har ;D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #23 Dato: 26 ſeptember , 2008, 20:27 »
Det er klart at det også virker tiltrækkende. Det forstår jeg godt.
Jeg er faktisk også selv lidt med på den. Selvom det ikke virker sådan herinde (hvis du kigger på galleriet mm.) er f. eks. sølvhalsede Landhøns også temmelig sjældne i Danmark. Så jeg vidligeholder også en sjælden art.

Eller i hvert fald artsvarietet.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #24 Dato: 26 ſeptember , 2008, 20:33 »
Hej Magnus "no hard felings"  ;) :D ;D

Hvis jeg skal med på denne "vogn"

Så må jeg jo tilstå at jeg synes at rigtige høns er store høns, specielt Jersey Kæmper og Brahma.
 ::) ;D

Men det er godt at der er så stor en mangfoldighed indenfor hønseracerne, for så man altid finde nogle man godt kan lide !!!

Og der er brug for alle, hvis de forskellige racer og farver skal bestå i fremtiden.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #25 Dato: 26 ſeptember , 2008, 22:09 »
skal jeg sige tak for de mange henvendelser vedr mine "små"? jeg er bare glad for at have lidt afkom af mine høns i et år hvor jeg er flyttet, har lavet om på hønsehold m.m.

Så, jo. Tak for henvendelser.

"hønsemor"
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #26 Dato: 26 ſeptember , 2008, 22:21 »
Til Martin ang. danske Landhøns

Jo du har ret, der er flere der har dem på landsbasis, de er mere sjældne på verdensplan da de ikke er så kendte uden for danmarks grænser, da der er andre racer der ligner og de derfor bliver "forvekslet" med disse. Her hentyder jeg til hollandske dværge og svenske dværge som kan ligne den danske dværg meget men så alligevel ikke! dette se nok mest i dværgformen. - vil ikke hænges op på dette... ;-)

Som raceavler ved man de forskelle der afgør om det er danske, svenske eller hollandske racehøns som der er avlet hen mod en udstilling - man kan være ligeglad da de alle kommer fra samme gren helt tilbage i tidernes morgen. (rigtigt mange år tilbage..)

Men som almindelig person der synes de er flotte, ja så om der står dansk, svensk eller hollandsk i enden - det er de da ligeglad med - og i det tilfælde er jeg ligeså - så længe dyret har det godt!

At jeg selv har danske landhøns er jeg kun glad for da de giver mig en anden oplevelse end fønix og fodbefjedrede gør - der er ikke den hønserace der er ens overfor os mennesker - men bare vi kan behandle dem godt, ja så kan vi vel også få mange gode stunder ud af dem ud over æg m.m. ;-)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #27 Dato: 29 ſeptember , 2008, 21:46 »
Følgende uddrag fra debatten her i forummet har fået mig til at tænke:

"Dværghøns med store kyllinger har man hørt om, især da dværghøns er de bedste rugere".

Hvis jeg til foråret vil prøve at lade min skruk dværghøne ruge på æg af en stor race, hvor mange æg anbefales så? Forestiller mig 4-5 stk. Så kalkulerer jeg også med at ikke alle æg nødvendigvis klækker. Hvor stor succes rate plejer man at kalkulere med? Hvis 4 eller alle 5 klækker, vil en lille dværg "mor" da kunne holde kyllingerne varme efterhånden som de vokser?
Jeg antager at det er temmelig individuelt afhængig af race og høne, men håber alligevel at kunne høste lidt vejledende svar på mine tanker.
Lisbeth
"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #28 Dato: 29 ſeptember , 2008, 22:06 »
Min dværghøne (Plymouth rock) Rugede på 9 æg her i starten af sommeren ;).. Der var 5 store og 4 mindre æg i blandt :).. der kom fem kyllinger, og tror måske lige hun lå på et æg for meget, men nænede ikke at tage et fra hende :)! Men når nok om det, tror det ville være fint med de der fem æg, prøv dig lidt frem, hvis ikke hun dækker dem, så tag et fra, hvis hun gør, så læg et mere til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Brahma skruk med "fremmede" kyllinger
« Svar #29 Dato: 30 ſeptember , 2008, 16:23 »
Min bror påstår, at en tommelfinger regel er: kan en høne ruge på 5 æg, kan hun varme 10 kyllinger. Altså bør - om noget - være mere bekymret for, om hun kan holde æggene varme.

Vores bedste dværgskruk lå på otte Australorpsæg, og fik 7 levende kyllinger ud af det, den sidste døde kort efter klækningen.
Afhængig af racen ville omkring 6 æg nok være passende, men ja, prøv dig frem.

Hvis et æg stikker udenfor, så fjern det endelig, ellers bliver hele kuldet svagere, da det jo ikke er det samme æg der stikker ud hele tiden.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.