Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til race valg  (Læst 8398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

julius77

  • Gæst
Hjælp til race valg
« Dato: 11 August , 2008, 21:16 »
Tusind tak for et godt forum - jeg har virkeligt lært meget i den korte tid jeg har kendt til dette forum.

Min kone og jeg har besluttet os for at påbegynde et lille hønsehold til næste år.

Vi har fundet frem til at vi gerne vil have en race som producerer æg, er gode til slagtning og som er nemme at holde inde i haven, da vi bor i et villa kvarter, hvor de selvfølgelig får en hønsegård, men de skal ligeledes have lov til at komme ud i haven og motionere.

Ligeledes kunne det være sjovt, hvis man havde muligheden for at skaffe rugeæg og hønsene selv kunne udruge dem - da vi ikke ønsker en hane (endnu i hvert fald)...kort sagt - vi vil have det hele! (minus hane... ;))

Indtil videre har jeg fundet en favorit i Plymouth Rock - men nu er jeg selvfølgelig kommet i tvivl....Jeg bryder mig ikke rigtig om det man læser, at de på et tidspunkt kollapser under deres egen vægt...Ligeledes virker det heller ikke særligt nemt at finde rugeæg til denne race.

Og så lige et sidste spørgsmål - hvornår på året er det bedst at starte et hønsehold?

Så hvis I kunne være så elskværdige at hjælpe de kommende hønse-holdere, ville det være fantastisk, håber ikke det er for stor en mundfuld....

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #1 Dato: 11 August , 2008, 21:27 »
Jeg tror det du har læst om Plymouth Rock  gælder for den fremavlede hvide specielt til slagtekyllinger. Hvis du får den tværstribede ved en der udstiller får du ikke de problemer- Det er 2 helt forskellige typer af racen. Ellers skulle du måske overveje en farvestrålende race som Skånske blomsterhøns.
 ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #2 Dato: 11 August , 2008, 21:33 »
Velkommen til dette gode forum, Jeg kan da kun anbefale Skånske blomsterhøns, eller Sølvrandet wyandoter, ja så lige silkehøns, men så skal du kunne lide blåt kød,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

julius77

  • Gæst
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #3 Dato: 11 August , 2008, 21:53 »
Hold da op for en hurtig respons tid.... :o

Skånsk blomsterhøns ligner en fantastisk fugl <T - men holder den sig i haven, uden at jeg skal til at lave haven om et Fort Knox? - selvom tråden omhandlende Fort Fox var en lårklaskende oplevelse  ;D

Jeg håber lidt at jeg kan nøjes med at sætte et mindre hegn rundt i hækken, så de ikke kan løbe over i naboernes haver.

Hvad med at ruge, kan de selv finde ud af det? Og er det til at komme i nærheden af rugeæg?

Jeg ved godt at jeg lægger mange af spørgsmålene over på Jer, men jeg er ved at være temmelig ør i hovedet af at læse stolpe op og stolpe ned , og den ene modsigelse efter den anden - så jeg har taget en beslutning, ud fra hvad jeg kan læse på denne side - så ved I hvad I taler om.

Og det er super fedt at I brænder for sagen, og at alle kan være med...  <E

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #4 Dato: 11 August , 2008, 22:04 »
Du kunne også vælge Sussex, Dorking, New Hampshire eller Faverolles.  ;)

Eller hvad med Danske Landhøns? Det egner sig perfekt til at gå i haven.
Desværre flyver de som bare fanden...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #5 Dato: 11 August , 2008, 22:10 »
Der er mange muligheder angående race valg, men et er sikkert det giver en bedre harmoni i hønseflokken at have en hane, det er også mere naturligt for hønsene !!

Desuden vil du så også altid have rugeæg.

Dog er det ikke alle racer, som bliver skruk.

Middelstore og store racer er roligere og flyver mindre end lette racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

julius77

  • Gæst
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #6 Dato: 11 August , 2008, 22:14 »
Det ender sikkert også på et tidspunkt med en hane - hvis jeg kender mig selv godt nok, og jeg kan ligesom også mærke at det kribler for at komme i sving.... ;D

Men er der noget i vejen for at man blander racerne i samme hønsegård? Hvis de nu bliver indkøbt samtidigt, så de vokser op sammen.... ???

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #7 Dato: 11 August , 2008, 22:17 »
hehe...jeg har da 5 racer i mit hønsehold nu ....og de hygger sig vældigt
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #8 Dato: 11 August , 2008, 22:24 »
Og jeg har i øjeblikket 4 forskellige racer gående i samme hønsegård, uden problemer.

Det er kun hvis man vil avle, at det kan være et problem. Så skal man passe på hvis man ikke vil have én stor grød af forskellige høns.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #9 Dato: 11 August , 2008, 22:29 »
men ikke et problem hvis man vil ha´det ligesom juleaften hvor man ikk ved hvad der er i gaverne *GG*
Med venlig hilsen Søs

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #10 Dato: 11 August , 2008, 22:55 »
Hvor i landet bor du? Jeg kan evt.levere rugeæg til foråret af blomsterhøns. Ellers vil det nok være den helt rigtige tidspunkt nu  at få nogle ungdyr af den race du vælger.
hvor flyvske de er de skånske ved jeg ikke. det er de første jeg har nu. Ønsker du P.R. så prøv at sæte efterlysning i her på siden eller kig i gul og gratis på internettet.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #11 Dato: 11 August , 2008, 22:56 »
Jeg vil give Magnus ret i det med avle, når alle racer er blandet sammen måske ikke er så smart, selvom han dog selv har skrevet at han har blandet Araucana med Landhøns  ;) ;D  for så kommer du til at stå med en masse høns, som ikke er så meget værd, og måske sværere at komme af med.
Dine førstegangs krydsninger vil dog opnå en krydnings frodighed (heterosis) og blive større og bedre end forælder dyrene, men avle du videre med krydsningerne vil de spalte meget forskelligt ud og blive ringere end forældrene.

Selvfølgelig er det "spændende" at se hvad der kommer ud af det, men det er ikke desto mindre mere spændende  at forbedre en race !!

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #12 Dato: 11 August , 2008, 23:01 »
fuldstændig enig i at det er fantastisk at avle rene racer. Men nu opfattede jeg lidt indlægget her som omhandlende et hyggehønsehold.

Vi kommer jo nemt af med vores kyllinger engang (når de ellers gider levere nogle) For de ryger i gryden.

Når jeg får mere tid efter mit studie samt større indkomst så hopper jeg klart på vognen med Jersey kæmper. men indtil da ....ja der må hønsene rode rundt som det passer dem *GG*
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #13 Dato: 12 August , 2008, 08:46 »
Du skal da have Brahma  :) Der er ihvertfald nok kød på til en god grydesteg :-) De er ret store, men flotte og enormt rolige. De fåes i mange farver, så hvis man vil have lidt forskelligt at kigge på, så er her muligheden inden for samme race.  Og rugeæg er ikke noget problem, jeg kender en som har rigeligt ihvertfald.
De flyver ikke, de er simpelthen for tunge.... deres siddepind skal heller ikke være for højt oppe ;-)
Jeg har selv haft tværstribede Plymoth Rock, og det er en dejlig race, nåede dog ikke at få æg med dem da de blev solgt inden de blev gamle nok.
Og jeg kan da kun anbefale at I måske allerede nu skaffer nogle små kyllinger, som I kan gå og nusse om, så får I de mest kælne høns I kan tænke jer, mine PR'er havde jeg fra daggamle og de hoppede selv på skødet og skulder og skulle kæles med :-)

Held og lykke med det hele. Jeg kan i øvrigt sige at jeg selv pt har 3 racer i gården, uden problemer (incl. 2 haner)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #14 Dato: 12 August , 2008, 11:28 »
Jeg har 3 racer hvor kun de 2 går sammen, men der er 3 haner, og det går indtil nu fint, de er ca 5 måneder.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte