Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaske eller vaske ikke  (Læst 7256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Vaske eller vaske ikke
« Dato: 03 December , 2010, 12:35 »
Hold da ferie, hvor er jeg dog i tvivl. Da vi udstillede på Kimbrerskuet var vore høns vasket og vi havde god samvittighed for de var jo så pæne som de nu kunne blive.Vi fandt dog ud af, at det ikke skulle være dagen før, men gerne et par dage, så var fjerdragten lidt bedre på plads.

På Nibe udstillingen var de ikke vasket for de virkede jo ikke snavsede, men inde i mig gnavede der altså en lille orm, der sagde, at det ikke var godt nok, man tager ikke afsted uden at forberede sig ordentligt.

Nu er der ikke mange dage til, at de skal afleveres på LU og det er bidende koldt, også selvom der ikke er minusgrader i stalden, men lige omkring og det bliver ikke bedre foreløbigt, lader det til.

Jeg skal jo have umanerligt mange med og jeg er begyndt at blive lidt bekymret, kan de tåle det? Det er jo de bedste jeg vælger at udstille, tænk hvis de bliver syge :o :o

Resultatet bliver vel, at jeg må have dem inde i huset, indtil de skal afsted, hvilket sikkert ikke bliver ligefrem hyggeligt ;D ;D, Det er nemt nok med Silkerne, men Araucanaerne, de skal altså ha´låg på for at blive der.

Det bliver ikke bedre af, at jeg næsten ikke kan finde ud af, hvilke jeg skal vælge af hønsene, de går jo og puster sig op hele tiden og jeg er faktisk nødt til at gøre dem lidt forskrækkede for at se hvem der har den bedste holdning, ikke er for højrøvet o.s.v.

Så er der hanerne!!! En af dem har desværre fået en kam der vipper lidt til den ene side, den er ikke væltet som sådan, men den hælder en anelse. Ellers er han fin, på en af de andre er de to lange fjer i halen ikke vokset helt ud endnu efter fældning, ja jeg kan blive ved og ved med at finde så det ene , så det andet og jeg er ved at være svært nervøs. ;D ;D

Det korte af det lange er, at der modtages ikke gæster i næste uge, for der vil stå høns allevegne og jeg vil gå rundt med et spekulativt udtryk i ansigtet og sikkert til den sidste dag være i tvivl om jeg har vlagt de rigtige individer.

Puh Ha bare det var overstået.

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #1 Dato: 03 December , 2010, 12:52 »
Vil bare sige, Gunni, at hvor kan jeg godt forstå dine overvejelser  ???

Det er godtnok mange praktiske forhold, der lige gør sig gældende når det hele nærmer sig. Og hvem har lige et ekstrarum med gulvvarme, hvor de nyvaskede høns kan gå og varme-tørre-hygge op til en vinterudstilling.

Og at skulle udvælge de rigtigt? Pyh!

(Jeg kan godt se, at jeg får det lidt nemmere til næste år (hvis det lykkes) med kun en race - rolig og ikke-flyvsk - og ovenikøbet i dværg)

Du skal vide, at uanset hvad du vælger, glæder jeg mig utrolig meget til at se dine engelske araucanaer   /o

Vaskede eller ej! Og uanset point-mængde.

Og jeg håber også at hilse på dig  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #2 Dato: 03 December , 2010, 13:05 »
Ja, jeg er glad for at mine bare skal have vasket fuserne, nogen fordele er der da ved at have sorte og gråstribede høns  ;D
Jeg kan godt forstå du er syv sind, Gunni, det er altså ikke nemt.
Mht. temperaturen er det som regel sådan, at der er ret køligt i udstillingshallen netop af hensyn til hønsene, sidste år var en uheldig undtagelse, og heldigvis blev mine høns ikke forkølede af skiftet.
Jeg glæder mig under alle omstændigheder helt vildt til LU, til at være sammen med alle jer, og til at se vores høns, der forhåbentlig bliver godkendte til standarden *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #3 Dato: 03 December , 2010, 13:16 »
Gunni tag endelig hr. væltekam med, måske trækker det lidt ned men så har han måske noget andet der kan trække op /o

Jeg GLÆDER mig til næste år, jeg har jo et kælder/fyrrum med bruser ;) måske skulle jeg starte en forretning, Johannes hønsevask ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #4 Dato: 03 December , 2010, 14:16 »
Tak for jeres opmuntringer, det skal jo nok gå, ellers må jeg jo på den igen. Det svære er jo, at jeg kun har den engelske standard og nogle billeder, at gå efter og ikke nogle erfarne opdrætter der kan guide mig, sådan rigtigt for alvor.Jeg har heller ingen ide om, hvad dommerne hæfter sig mest ved.

@ Johanne det kunne måske være en god ide.

Johanne: Proff hønsehandler, (Ikke handler men hand-ler) høns opstaldes og gøres klar til udstilling. ;D

Det har man jo inden for så mange andre dyr så hvorfor ikke?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #5 Dato: 03 December , 2010, 14:21 »
Gunni, omkring den hane, der har tendens til væltekam, skal du lige undersøge, om det er en af de fejl, der giver 0, for så får han 0 i det hele, ellers vil jeg lige som Johanne sige, at han måske har nogle andre fordele, som gør det værd at tage ham med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #6 Dato: 03 December , 2010, 14:35 »
Der står om kammen at det er en alvorlig fejl eller diskvalificerende, hvis kammen er lopped or twisted

At twisted er snoet den er jeg med på, men lopped har jeg forstået betyder kappet, mon det betyder, at man har klippet i kammen kan det passe at man af og til gør det på kamphøns f.eks.?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #7 Dato: 03 December , 2010, 22:36 »
Det kan også betyde at der ligesom er en pause i kammen. Flere af de brahma haner jeg har set har også lidt lang og løs kam og de har jo også ærtekam.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Vaske eller vaske ikke
« Svar #8 Dato: 03 December , 2010, 23:29 »
Hej Gunni


Føler med dig, har samme problem og havde håbet at vinteren var kommet efter LU.

Jeg vasker mine silke 3 dage før, det er søndag eller mandag da de skal afleveres til transport torsdag morgen, men jeg pakker dem onsdag aften.

Det første døgn står de i varmen inde i huset, næste dag kommer de så ud i udhuset hvor der er frostfrit, her får der vand og foder, det sker i hold på 3-4 stk af gangen i ca 1 time, så kommer de i kasserne igen hvor da så står til næste dag, hvor de igen får lov til at få rørt sig, denne gang i hønsehuset hvor der er godt med  ny strøelse og hvis det er meget koldt har de en varmelampe hængende, de har vand og foder og de får især korn den dag de bliver pakket, det holder lidt længere, de får jo foder og vand dagen efter når der er pakket ud på LU.

Tommy