Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kattekilling med problemer, hjælp søges  (Læst 16244 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Dato: 09 Oktober , 2010, 20:15 »
Mon nogen kan hjælpe med et kattespørgsmål? Jeg skilte to 3 måneders killinger ad i mandags. Den ene røg til Inges Kattehjem og den anden beholdte jeg selv (en lang histore - kort: det var min nabos udhus-killinger, men jeg sørgede for at give dem mad da de ikke blev fodret).

De første to dage uden sin søster gik fint. Hun spiste fint, men i onsdags da jeg kom hjem, havde hun kastet al maden op. Torsdag kastede hun skum op, og siden har hun ikke spist ???. Når jeg tilbyder hende mad, snuser hun til det og får derefter straks brækfornemmelser; altså hun åbner munden og kaster op, uden at der kommer noget op. Derefter foralder hun straks maden.

Jeg har ved et tilfælde fundet den familie, som har taget den anden killing til sig, og de beretter om samme problem hos deres killing.

Savner de to søstre hinanden? Er det derfor de kaster op, og ikke vil spise? Eller er de syge?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2010, 20:34 »
De er syge... Det er ikke af psykiske grunde at de kaster op.
Det må være en sag for dyrlægen.
Rigtig god bedring med det lille pus.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2010, 20:54 »
Ja, jeg tror desværre også at de er syge. Har de dårlig mave?  Der er "kort snor" i kattekillinger, især hvis de virker udtørrede. Løft i nakkeskindet med tommel- og pegefinger. Bliver det stående lidt, er det med at være hurtig, så skal de have noget væske  i sprøjte samt sandsynligvis noget antibiotika. De er vel ikke vaccinerede? Øv, sådan noget sker altid i weekenden /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2010, 21:33 »
ØV :-\ ! Jeg havde håbet at det var sorg over søsteren!!! Hun har ikke skidt siden i torsdags, men tisser fint i kattebakken. Hun virker en smule træt og lidt forvirret, men spinder når vi tager hende op, og er legesyg. Jeg må ringe til dyrlægen på mandag - hun skal også vaccineres og have øremærke osv. Hendes søster blev vaccineret og fik ormekur i tirsdags.

@Kirsten: Hun ligger og sover tungt, så jeg nænner ikke at tage hende i nakkeskindet lige nu. Dog har jeg ikke følt at skindet er blevet stående, og jeg har løftet hende i nakkeskindet en del gange de sidste par dage.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2010, 22:51 »
@Tanja: hvis hun sover tungt, så er det netop nu, du skal prøve om hun er "tør". Når hun tisser, drikker hun så også godt således at det "kun" er mad, hun ikke vil have? Så kan lidt kogt, blendet kylling måske få hende i gang igen. Tyyyyndt til at begynde med. Med en anelse salt i...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2010, 07:47 »
Evt. også en fiskesuppe med blendet fisk, du kan f.eks. bruge en dåse tun i vand, putte mere vand ved og blende lidt af tun'en i, tilføj lidt salt.
Held og lykke med hende, dehydrering hos katte er kritisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2010, 09:25 »
Ja, hun virker tør, og meget sløv. Vil ingenting ud over at sove. Jeg har tvunget et par cl vand i hende her til morgen, men maden rører hun ikke. Jeg prøvede med lidt gele fra en dåse med kattemad, men hun spyttede det simpelthen ud igen. Hun har ikke tisset meget det sidste døgn.

Jeg må ringe til dyrlægen i morgen. Kan det være forstoppelse af en art, nu hun brugte de første 24 timer hos, til at æde i? Hun prøvede her til morgen igen at snuse til maden, men hun får de her brækfornemmelser med det samme. Maven vender sig på hende og hun åbner munden og kaster "ikke noget" op.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2010, 09:32 »
Ikke for at tage modet fra dig men jeg siger som marianne at dehydrering hos katte er kritisk og hvis hun allerede nu virker sløv og tør og hun kun er en lille killing er det ikke sikkert at du har til i morgen, jeg ved at det er søndag og alt det der men mandag kan det være forsent at redde hende.

God bedring
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2010, 09:46 »
hold meget øje med hende,jeg har haft 2 katte der opføte sig lidt sådan og det viste sig de var forgiftet med rotte gift som nogen lagde ud til dem ,åbenbart en ældre mand i nabolaget der ikke kunne lide katte !!Min nabo mistede en kat på samme måde ,de går og er sløje og kaster slim op og til sidst dør de. :(

 Håber det ikke er det den fejler -god bedring til den lille mis.. /o
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2010, 10:18 »
Ja, jeg synes også at du skal se at få fat i en dyrlæge NU. Hun lyder faktisk temmelig syg. Er der mulighed for at hun kan have spist rottegift? Eller have kattesyge?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2010, 10:24 »
hvad med afføring? er der orme?har de fået ormekur?måske er det bare det?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2010, 10:28 »
En sløv, udtørret kattekilling i den alder dør desværre uanset hvad grunden er. Medmindre der handles hurtigt. Den skal have saltvandsinjektion samt antibiotika. Er det rottegift, virker det selvfølgelig ikke - men så burde den bløde fra tarmen. Vi håber det bedste. Trist at du også skal have sådan et problem, Tanja. Der er ligesom rigeligt.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2010, 11:26 »
Ja, vi har rottegift, men det er i aflåste giftstationer. Om vores nabo har haft noget liggende ved jeg ikke. Killingen ligger og sover, men er nysgerrig nok. Er oppe en gang imellem, strækker sig og går lidt omkring, inden hun hopper op i sofaen eller sin egen kasse, og lægger sig til at sove. Hun spinder straks ved berøring. I nat har hun sovet i vores seng, og har ligget og spundet hele natten, ind til kl. ca. 5 hvor hun begyndte at blive lidt rastløs, hvorefter jeg lukkede hende ud på badeværelset. Hun har ikke haft blod i afføringen, men har heller ikke skidt de sidste 2-3 dage.

Jeg har givet hende en Fronline combo vet. i nakken i onsdags. Der stod intet om dosering til killinger i indlægssedlen, så hun fik lidt over halvdelen. Kan dette overdoseres?

Af frygt for at få høvl: Jeg ringer først til dyrlægen i morgen. Jeg har desværre ikke råd til en dyrlægekonsultation på en søndag. Jeg fortsætter med at give hende vand resten af dagen. Når hun får vandet rumler hendes mave i øvrigt kort tid efter.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2010, 11:27 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #13 Dato: 10 Oktober , 2010, 11:38 »
Ja utøjskur kan overdosseres, det dosseres jo efter vægt på dyret, og din lille kat vejer nok ikke meget, til det kan man købe frontline på spray som kan bruges til helt små dyr.
Hvis den du har brugt er til voksne katte, på 3-5 kilo, så har du muligvis givet den for meget, men det burde jo ikke have effekt på den anden killing som ikke bor hos dig.
Er den først blevet syg efter du har givet den loppekur eller ??
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Kattekilling med problemer, hjælp søges
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2010, 12:01 »
husk at koge det vand du giver den, og et lille nip salt er vigtigt for at skjule saltsmagen kan du komme sukker i , gerne druesukker, men det er der jo ikke mange der har så jeg bruger alm. sukker og med sukkeret får den jo også lidt energi , men husk at give den ofte og små portioner
det har jeg haft held med her et par gange
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)