Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Generelle Dorking spørgsmål?  (Læst 13319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Generelle Dorking spørgsmål?
« Dato: 27 August , 2015, 09:16 »
God formiddag.
Jeg er ved at udskifte min eksisterende flok af aldrende Sussex høns, og sad derfor og kiggede på diverse salgssider på FB, samt DBA, da jeg faldt over en lille flok sølvgrå Dorking kyllinger.
Efter lidt søgning er jeg faldet helt for dem, da de er SÅ flotte! Og ejeren her vil egentlig bare gerne af med dem - så jeg tænker at jeg kunne da måske prøve at lave lidt kyllinger med dem.

1. Men hvor store bliver de egentlig? Min hønsegård er på 20 m2, huset er på 6 m2 (hævet knap en meter over jorden).
Jeg har jo fulgt Jørgen Liljensøes anbefalinger med 0,5 m2 pr. høne i huset, og 2 m2 pr. høne i gården. Om efteråret/vinteren/tidligt forår går de frit i haven det meste af tiden. Men er det nok til Dorking? Jeg kan forstå at de ikke er så høje som eks. Brahma/Jersey kæmper, samt andre brugere (engelske forums) har oplevet at de godt kan lide at sove oppe under taget i laden. Jeg tænker derfor ikke det er et problem at huset er hævet?

2. Jeg er jo stadig interesseret i æg - hvordan lægger de æg i forhold til Sussex?

Flere spørgsmål kan følge :)

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #1 Dato: 27 August , 2015, 10:15 »
Glædeligt med flere Dorking-ejere! Dorking er en skøn race - rolige, flotte og rimelige ægproducenter,  og ikke mindst gode slagtedyr
Hvor gamle er kyllingerne?
Dorking kan jo kønsbestemmes fra klækning, så prøv om du kan undgå at det er en flok haner du får.
Mine opholder sig kun i hønsehuset om natten og når de lægger æg. De er ude fra morgen til aften, og søger bare læ/ly under en busk eller lign. De ligger på gulvet og sover, selvom de har sovepind - måske fordi de er ret tunge? Kyllinger hopper gerne højt op.
En fuldvoksen hane vejer 5+ kg og en høne 2,5 - 3,5 kg.
God fornøjelse og spørg endelig
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #2 Dato: 27 August , 2015, 11:19 »
Kyllingerne er på nuværende tidspunkt 2,5 måneder gamle, og der er 3 høner og 2 haner. Jeg kan  dog kun beholde den ene hane (bor i villakvarter).
Men hvordan med pladsen? Er en gård på 20 m2 nok til en lille flok?

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #3 Dato: 27 August , 2015, 11:32 »
Ja, det vil jeg mene. Du skal nok have et sted med overdækning så der er et sted hvor jorden/underlaget altid er tørt og hvor der er skygge og læ for regn.
Men det ved du jo, da du har høns
Og de elsker at kravle lidt op og sidde, så lidt træstammer eller lign. vil være godt.
« Senest Redigeret: 27 August , 2015, 11:35 Fra Anne Grethe »
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #4 Dato: 27 August , 2015, 12:19 »
Her er lidt info og billeder af Dorking : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/41554262
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #5 Dato: 27 August , 2015, 12:58 »
Ja, det vil jeg mene. Du skal nok have et sted med overdækning så der er et sted hvor jorden/underlaget altid er tørt og hvor der er skygge og læ for regn.
Der har de pladsen under hønsehuset. Og så kan jeg evt. lave en "hønsebænk", så de har noget at hoppe op på.
Derudover står der også to buske derinde også, som giver lidt skygge - og muligvis tiltrækker lidt kryb også.
Tak for linket Lene, som jeg selvfølgelig allerede har set  /o
Men jeg synes det er meget sparsomt med information om racen generelt :)
Men jeg er lidt i tvivl om farven er sølv-vildfarvet, eller sølvhalset. Pyt, de er begge meget smukke  ;D

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #6 Dato: 27 August , 2015, 13:12 »
Jeg syntes også de ligner hinanden meget. Den største forskel er næsten på hønerne. De Dorkingavlere jeg kender, har alle sølvhalset Dorking. Jeg har ikke set andre racer i Danmark.
Her er et billede af min hane, som blev slagtet for 14 dage siden. Hans søn står klar i kulissen, men er ikke særlig fotogen lige nu Denne hane fik jeg af en Dorkingavler som også er på dette forum. Brugernavn: Mayo
Han ved meget mere om Dorking
)
« Senest Redigeret: 27 August , 2015, 13:16 Fra Anne Grethe »
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #7 Dato: 27 August , 2015, 13:15 »
Synd at den gode hane blev slagtet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #8 Dato: 27 August , 2015, 13:17 »
Jeg ville jo gerne have en af egen avl, og jeg har ikke plads til 2 stammer...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #9 Dato: 27 August , 2015, 14:46 »
Han er, eller rettere var, rigtig flot!
Hvor høje er sådan nogle Dorkings? Kan de bruge et alm. indgangshul? Mener den nuværende er 30 x 35 cm. De kan jo veje op til 6 kg (sådan, helt ideelt) :)

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #10 Dato: 27 August , 2015, 14:55 »
Hullet er fint. Det der er i mit hønsehus er 25x25.
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #11 Dato: 27 August , 2015, 22:52 »
Nogle haner skal jo slagtes, man kan ikke . . .  ::)

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Generelle Dorking spørgsmål?
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2015, 19:44 »
Hvor gode er de egentlig til at lægge æg?