Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår sker hvad i maskinen  (Læst 3427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hundesalon

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • sanne
hvornår sker hvad i maskinen
« Dato: 03 Maj , 2014, 11:54 »
hvad sker der dag efter dag i rugemaskinen? hvornår udvikles hvad? hvor på dagene er kyllingerne mest udsæt for at få fejl i fosteret. (manglende øjne, splat benet, forkert holdning, skæve, naglebrok osv.)
Her tænker jeg på varmefejl (for høj temperatur for lav eller svingende) har oplevet en enkelt dag på 10. dagen at min rugetemperatur pludselig svingede meget, fra 36,3 grader til 42. hvad vil der ske.? de lever endnu, har lyst dem. (har bestilt ny maskine) hvad med fugt, for høj for lav? er nysgerrig på alt i maskinen med kyllingen og håber på at få større viden her igennem. har selv orpington i stor race. hæder at aflive forkerte kyllinger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hvornår sker hvad i maskinen
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2014, 12:11 »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hundesalon

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • sanne
Sv: hvornår sker hvad i maskinen
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2014, 12:51 »

Her kan du se
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7809.0

jo tak man skal ikke tænke på at ægget er slået ud for at kunne tage disse billeder, men fantastisk er det. men hvornår sker misdannelserne i kyllingen ved fejl i maskinen. hvorfor dør de ikke bare ved fejludrugning? jeg har haft splat benede og skave kyllinger i nogle af mine rugeresultater og det er næsten ikke til at bære når de kommer levende ud af ægge med disse fejl.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvornår sker hvad i maskinen
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2014, 13:22 »
jeg ved ikke hvornår disse fejl sker i udviklingen. jeg ved dog at jeg heldigvis aldrig selv har fået kyllinger med fejl. dog har jeg i de sidste par rugninger haft mange æg der ikke klækkede. alle var levende på dag 18 ved lysning.

jeg har haft ruget hvor ægene ikke blev vendt i 3-4 dage. og hvor fugtigheden var væsentlig højere end den burde. i samme antal dage. og her kom lige så mange kyllinger som ellers (æg lagt i maskinen 6 dage senere end andre, hvor der ikke blev taget hensyn til de senere æg, da de andre skulle klække)

jeg har også haft glemt at fylde vand på et par dage, og hvor ægene ikke har været vendt nogle dage. og her kom også velskabte kyllinger, men kan nok være årsag til at flere æg ikke klækkede.

dog har jeg aldrig prøvet at ruge med store temperatur udsving. det kan mine maskiner heldigvis ikke finde ud af  :)  prøv at kigge i det fejlrugeskema der kan findes her på siden. der står lidt om årsag til de forskellige fejl kyllingerne kan have.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvornår sker hvad i maskinen
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2014, 13:36 »
Ja, der kan gå mange ting galt under en rugning, for høj temperatur, for lav temperatur, for lav fugt, for høj fugt.

Men man skal jo også være opmærksom på om forældre dyrene er i god kondition og måske også om de overhovedet er nogle man bør avle videre med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub