Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sølvtegnet Wyandotter  (Læst 9443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian Søndergaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub
Sølvtegnet Wyandotter
« Dato: 07 ſeptember , 2009, 13:01 »
Hej Forum

Jeg håber meget der er nogle geniale nørder herinde der kan hjælpe mig!

Jeg har tidligere skrevet herinde (http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2622), da jeg søgte efter blodfornyelse til mine Sølvtegnede Wyandotter.

Jeg har forsøgt at henvende mig på http://www.huehner-info.de/huefo/index.php?sid=92f8c09f04d1157c66f6fc71ceb92540, men eneste resultat herfra har været en forespørgsel på om jeg ville sælge avlsdyr, men med kun 2 stammer er det jo ikke just det jeg har mulighed for!

Jeg har også forsøgt at henvende mig til den svenske pendant til Dffr, men jeg har ikke fået respons derfra.

I forbindelse med min undervisning på landbrugsskole før sommerferien kom vi ind omkring avl, genetik osv, min lærer mente at kunne bevise at en dværg er opstået ved en genfejl, og man derfor ved at krydse en dværg kok på en stor høne, ville opnå ca. 50 % større dyr (end udgangspunktet) mens de resterende 50 % ville have dværgstørrelsen. Om det passer ved jeg ikke, men jeg har anskaffet mig en dværg kok i håb om at gøre forsøget.
Vi havde i går eftermiddag så hønsevandring i Viborg Kredsen hvor faktisk alle rystede på hovedet og mente jeg istedet skulle få fat i en anden race/farvevariant, og krydse den ind på.

Men er der nogle herinde der har et bud på hvad jeg skal gøre?
Jeg har en kok som skulle være ren i afstamning og en hvor der er nogle gener fra en Tværstribet Plymouth Rock og så nu en Dværg kok.
Det skal dog også nævnes at jeg sidste år havde problemer mede befrugtningen fra den kok der har Plymouth Rock gener i sig, og fra de sidte kun har haft held til at få 2 kyllinger ud, heldigvis en kok og en høne.

Mit problem er at jeg ikke har spor kendskab til indavlsgraden i de dyr jeg har, jeg ved at de 2 stammer kommer fra 2 forskellige opdrættere, men jeg ved også at de har samarbejdet meget om farven, så teoretisk set er de 2 stammer jo egentlig i familie...

Er der nogle kloge hoveder der har bud på hvad jeg gør for at komme godt videre med det jeg har og eventuelle indkob?
Opdrætter af Sølvplettet, Spidstoppet Appenzeller & Sort Sølvbåndet Wyandot i Stor
Medlem af Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub, Wyandotklubben og selvfølgelig DFfR ;-)
Webmaster på www.bjerringbrofjerkraeklub.dk
Sekretær i Bestyrelsen for Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2009, 13:11 »
Mange af dværgracerne er jo opstået ved at fordværge de store, så hvorfor ikke bruge dværg kokken, for den er af den rigtige farve og den rigtige race.
Også må du bruge de største dyr til videre avl.

Også må du bruge den store Wyandot hanen osse, krydsningen ville jeg ikke bruge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2009, 17:43 »
Hej Brian

Kender du ikke nogle som der skal til Hannover udstillingen, der skulle der være en mulighed for at købe dyr der nede.
Der går en bus fra Herning ( tror jeg nok prøv aet se det grønne blad ) det kan være at de kan se efter lidt blodfornyelse til dig.

Hvis ikke, så vil jeg godt kikke efter når jeg kommer der ned, hvad må den/de koste, du skal regne med at de tager lidt mere for dyrene der nede, jeg har fået tilbudt dyr til 50 eu pr stk, det er silkehøns, men priserne er nok der omkring.
 

Eller er der også en engelsk side, den ligger under samme links som den tyske her på forum, det kan være du har bedre muligheder der, eventuelt æg.

Tommy   

Offline Brian Søndergaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2009, 13:08 »
Mange tak for hjælpen.

Jeg er blevet kontaktet af Specialklubben for store Wyandotter, som har været godt behjælpelige med at hjælpe mig.
Jeg er blevet rådet til at lave min egen blodfornyelse ved at krydse f.eks en hvid wyandot høne sammen med en sølv/sortbåndet hane.

Baggrunden for dette er at der tidligere ikke er set det store opbud af Sølv/sortbåndet dyr på Hannover udstillingen.
Opdrætter af Sølvplettet, Spidstoppet Appenzeller & Sort Sølvbåndet Wyandot i Stor
Medlem af Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub, Wyandotklubben og selvfølgelig DFfR ;-)
Webmaster på www.bjerringbrofjerkraeklub.dk
Sekretær i Bestyrelsen for Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub

Offline henrikm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2009, 11:43 »
Jeg har sølvrandede wyandotter haner.
1 ca. 2 år og en fra i år - og nok flere på vej.
Så hvis du vil bytte er det en mulighed.
Jeg bor i Holte nord for København
Henrik Mouritzen
22107231

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2009, 11:54 »
http://www.wyandotklubben.dk/home12.htm

Se de forskellige farver her, som Wyandotten er godkendt i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2009, 11:57 »
Der er flere opdrættere, der i tidens løb har lavet krydsninger mellem store og dværge, der er ikke andre problemer end de rent praktiske ! - altså befrugtning og en stor frasortering.

Rent arvelighedsmæssigt taller man om dominerende, vigende og intermediære anlæg - og du har fat i den sidste - første generation bliver midt imellem - og det vil tage flere tilbagekrydsninger på de store, før du er oppe på en tilfredsstillende størrelse igen ! - men det kan lade sig gøre !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2009, 21:22 »
Er problemet ikke også med lige netop Wyandotter, at dværgwyandotter slet ikke ligner de store?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2009, 09:13 »
Magnus tror du ikke du tæmker på kochin?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2009, 13:23 »
Nej, jeg tænker på Wyandotter.
Hvis man kigger på standarden for Wyandotter og sammenligner den med standarden for Dværgwyandotter, vil man se, at der slet ikke står det samme.
Tegningerne ligner heller ikke hinanden.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #10 Dato: 26 ſeptember , 2009, 14:46 »
Hej

Inden for wyandotter, uanset om det er dværg eller store er farve beskrivelsen den samme og det dømmes de efter.

Tommy 

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2009, 15:23 »
Når vi nu snakker om dværg wyandotter.Hvordan er jeres holdning til størelsen på vores dværg Wyandotter her hjemme? er de ved at blive for store eller er de som de skal være?

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sølvtegnet Wyandotter
« Svar #12 Dato: 26 ſeptember , 2009, 16:25 »
Hej

Inden for wyandotter, uanset om det er dværg eller store er farve beskrivelsen den samme og det dømmes de efter.

Tommy 
Farve, ja, men ikke type.
Dværgwyandotterne har lidt blødere og længere fjer, og så har de den dér hale, som næsten ligner en rund pude.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.