Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning gået i stå efter forandringer  (Læst 5175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Æglægning gået i stå efter forandringer
« Dato: 28 Oktober , 2014, 17:27 »
Nu har jeg forsøgt at læse rigtige mange lignende tråde igennem uden helt at finde svar. Så prøver lige at blive meget detaljeret. Har 5 høns som nu er 30 uger gamle. 4 skånske blomsterhøns og 1 sussex. I september begyndte de at lægge æg, i hvert fald 3 af dem. Vi fik ca 7-9 æg om ugen i en måned. Hønsene har, mens de har lagt æg, gået frit i haven og de har (så vidt vi ved) pænt gået i redekasserne for at lægge dem. I begyndelsen af oktober begyndte det at blive færre og færre æg. Først eftersøgte jeg haven, men fandt ingen æg på mærkelige steder. Derefter tænkte jeg, at jeg nok var nødt til at supplere med lys. Jeg har vedhæftet billeder af den type købehønsehus vi har. Da hønsene har deres maden nedenfor "soveværelset", tænkte jeg at det ikke gav mening at give lys i soveværelset. Så kom næste udfordring, da vi jo plejer at lukke lemmen om aftenen mellem "soveværelset" og underetagen, hvor maden står. Vi besluttede derfor at beklæde og tætne hele underetagen med klar/lys presenning, sætte en 40 watts pære op dernede (og ikke i "soveværelset"), som tænder fra 04.00 til 09.00 og lade lemmen mellem underetage og soveværelset stå åben om natten. En lidt brat ændring, da de over en nat gik fra at få lys, når de blev lukket ud kl. 7 til at få lys kl. 04.00. Hønsene begyndte at alle 5 putte sig i redekasserne længst væk fra den åbne lem om aftenen, indtil yderlågen til haven bliver lukket, men jeg kan se på klatterne i "soveværelset" at de sidder på pindene en del af natten/morgenen. De får æglægningsfoder, men det spiser de ikke så meget af, da de går frit og også får masser af køkkenaffald fra min mands firmas frokostordning: kød, pasta, ris, grønt (det grønne er de ikke så interesserede i). Jeg blender alt køkkenaffald de får og blander ofte æggeskaller i. Jeg blander derudover skaller i foderautomaten. De går selv ind ved tusmørketid og er dermed oppe og har lys i 12-13 timer. De bliver dog ikke lukket ud fra den blændede underetage til haven før kl 7.30.
Hjælp! Hvad gør vi galt? Får de for meget at spise? (Har ellers fået at vide at denne race ikke overæder).
Er lyset forkert opsat?
Kan man på nogen måde opmuntre dem til at lægge æg igen på denne tid af året?
Mvh. Stephanie

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:32 »
Umiddelbart tænker jeg om de får for meget pasta og ris, og dermed er blevet for fede?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:35 »
Er der en måde at konstatere hønsefedme? :) Tror vist nok jeg så et sted at de skal ligge på ca 2,4 kg. - kan selvfølgelig prøve at veje dem :-)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:51 »
Jeg tror blot I har ramt "nu er det efterår og snart vinter" tiden, hvor hønsene naturligt går ned i ægprodukion, også selv om I er gode ved hønsene og giver dem ekstra lys. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:54 »
Tak for gode svar. Vil tage ris og pasta fra og se om det hjælper. Men SLET ingen æg i en måned :-( håbede med lyset at vi kunne få bare lidt æg i løbet af vinteren.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:57 »
Det er ikke unormalt at høns går helt ned i produktion nu. Jeg ville ikke give dem mindre mad. Det er nu de får behov får de ekstra kalorier. Når foråret kommer begynder æglægningen igen :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2014, 18:02 »
Tak for flere svar. Hvis jeg ikke kan gøre mig forhåbninger om, at få dem i gang igen, kan jeg så ligeså godt slukke lyset igen og lukke lemmen? (Tænker det må være lidt varmere for dem...

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2014, 18:10 »
Mine blomsterhøns har også stoppet ægproduktionen for i år. De har ikke lagt æg i flere uger.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 18:58 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2014, 18:15 »
Øv. Har ellers en god veninde, som har blomsterhøns og hendes lægger hele vinteren. Då jeg havde håbet at vi fik lidt. Men dejligt at få bekræftet, at vi nok ikke gør noget galt. Synes også, at jeg driver et 5-stjernet hønsehotel her  :) Måske jeg vil overveje at supplere med et par bedre vinteræglæggere, bare så vi får lidt til weekenden.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2014, 18:47 »
Tak for flere svar. Hvis jeg ikke kan gøre mig forhåbninger om, at få dem i gang igen, kan jeg så ligeså godt slukke lyset igen og lukke lemmen? (Tænker det må være lidt varmere for dem...

Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig. Det bliver snart koldt om natten og vinden kan også være barsk, og så er det altså rart, at man kan sove trygt i et lukket soveværelse, hvor de hæver temperaturen lidt i rummet med deres kropsvarme.

Mine racehøns har også sagt stop med æg - nu holder de vinterferie, og begynder som regel igen sidst i februar.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2014, 19:01 »
Øv. Har ellers en god veninde, som har blomsterhøns og hendes lægger hele vinteren. Då jeg havde håbet at vi fik lidt. Men dejligt at få bekræftet, at vi nok ikke gør noget galt. Synes også, at jeg driver et 5-stjernet hønsehotel her  :) Måske jeg vil overveje at supplere med et par bedre vinteræglæggere, bare så vi får lidt til weekenden.

Er du sikker på at hun ikke har dem gående i en varm stald med lidt ekstra lys. Sidste vinter havde jeg mine inde, det blev aldrig under 10C og med ekstra lys. Der fik jeg æg hele vinteren.
Mvh Mette

Offline CasaKallinski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Æglægning gået i stå efter forandringer
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2014, 19:08 »
Nej, hun har hverken lys eller varme, men de går med en wyandot, som vist også er en flittig æglægger og så har hun 2 silkehøns der også stadig lægger hver dag.