Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt om ILT og vaccinen imod  (Læst 3049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Nyt om ILT og vaccinen imod
« Dato: 10 Juli , 2015, 13:29 »
I facebooh-gruppen skriver Anne Rytter:

"Langt indlæg om sygdommen ILT hos mine høns:
Jeg har 6 overlevende ud af 9, det er vidst ret godt. De sidste 6 er i hurtig bedring og lægger alle æg igen. Min dyrlæge havde bestilt vaccine, som jeg skulke få. Hun ringede igår efter IGEN at ha snakket med vetærinærstyrelsen.
De kunne nu oplyse, at vaccinen pt er trukket retur. De har i år modtaget 878 indberetninger af ilt, hvilket er nærmest en 1000 dobling af det normale. De har nu konstateret, at der i år er en epedimi af ilt. Dette er i hele dk. Sygdommen har med vaccinen muteret, derfor har de trukket den retur. Dette gælder resten af året. De vil undersøge til bunds om vaccinen stadig er sikker.
De opfordrede alle til at holde øje med sine høns. Nysen, rallen og pludselig død skal man være obs på. Det nytter IKKE at isolere et sygdomsramt dyr, da denne virus er i luften og hvis 1 har det, er de alle smittet.
De som overlever vil hurtigt komme ovenpå og komme videre uden men.
Håber I kan bruge mit indlæg"

Jeg har ikke haft mulighed for at tjekke op på det, så blot til info (og så det ikke forsvinder i FB-helvedet)...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nyt om ILT og vaccinen imod
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2015, 14:07 »
Uha da, det er da noget kedeligt noget. Hvor er ILT konstateret i DK ? Hvorfor er der ikke noget i Pressen om det, hvis det er så farligt/udbredt ??
Når sådan noget opstår, er det så ikke Veterinær instituttet, der skal agere ?? Eller en anden statslig enhed.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Nyt om ILT og vaccinen imod
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2015, 23:57 »
Jeg tror ikke det er et emne for pressen, da ILT er komplet ufarlig for mennesker. Og oftest opstår ILT i hobbybesætninger pga udstillinger og den megen bytte/købe dyr. Det kan godt være ILT er luftbåren, men den smitter primært ved direkte kontakt mellem dyrene - i følge den research jeg lavede, efter en ny hane smittede min flok tilbage i 2006.

Da lærte jeg at ILT er et herpes-virus, der forårsager en betændelse i luftrøret. Overlevende dyr vil være smittebærere resten af livet - ligesom mennesker med forkølelsessår (der også er et herpes-virus). Tidligere slog man  inficerede flokke ned, men sygdommen er så almindeligt forekommende at det ikke nyttede noget. Der bedste forsvar mod sygdommen er at holde sin flok adskilt fra andre flokke - dvs ikke at udstille dem og ikke at købe nye dyr (men rugeæg i stedet). Jeg havde et udbrud i 2006, beholdte de overlevende og har købt rugeæg til blodsfornyelse siden. I mange år fik mine kyllinger en snert af sygdommen, alt fra øjenbetændelse til rallen med enkelte dødsfald - de skulle ligesom igennem en naturlig 'vaccination'. De sidste tre-fire år har der (7-9-13) ikke været noget.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)