Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns=racehøns!  (Læst 28530 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #15 Dato: 12 November , 2014, 11:19 »
Jeg tror at den bedste medicin mod anskaffelsen af industrihøns er oplysning. Derfor startede jeg denne tråd og "Den danske folkehøne".
Mange folk anskaffer høns på den forkerte årstid (nu), og i stedet for at vejlede om anskaffelse i foråret, så sælger man industrihønsene som jo under kunstige forhold produceres kontinuerligt. Suk!
Glæden er større og holder længere hvis man starter med et godt hønsehus og med gode høns, det må vi fortsætte med at fortælle.
Never give up /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #16 Dato: 12 November , 2014, 11:42 »
Da jeg startede med høns faldt valget på australops og det skyldtes udelukkende at jeg faldt over fjerkræforum på nettet og racebeskrivelserne, det er nemlig utroligt svært som ny i høns at finde ud af hvad det der "hybrid" betyder og hvorfor en plymouth rock kylling kan være 2 ting ;)

Jeg havde ellers erfaring fra undulater (som barn) og her som voksen gør jeg i heste og hunde, men hønseavl er altså bare ret anderledes på mange punkter og det tog en del tid på nettet at finde ud af hvad der var race og hvad der hvad hybrid og hvordan det hele er skruet sammen.
Hvis ikke jeg havde fundet fjerkræforum var jeg utvivlsomt endt med at købe fra raunsmed eller et rugeri som hellevad for jeg anede ikke hvor jeg skulle starte på dba, guloggratis og lign. og jeg tror egentligt det er sådan det sker for mange mennesker.

Der er jo udbredt misinformation om hvad en hybrid er og mange "avler industri hybrider" i baghaven (hvilket jo så ikke kan lade sig gøre!), men folk forstår ikke hvad en F1 industrihybrid er og de forstår ikke forskellen på den og en race og hvis nogen (jeg nævner i flæng Lene ;) ) gør opmærksom på det, ja så får hun skyld for at "hade" hønsene ;)

Man må vælge at have lige de høns man har lyst til, men det er bedst for alle parter (også hønsene) hvis udvælgelsen er foregået på velinformeret basis.

Der er så mange etiske problemer ved at redde en burhøne, personligt syntes jeg ikke det opvejer at redde selve hønseindividet, men det er jo et personligt valg - man skal bare være klar over at der jo er forældredyr og døde brødre med i ligningen så man igen træffer valget på velinformeret grundlag.
og så skal man jo ikke være blind for at en racehøne også redder et burhønseliv (uden de ekstra lig i lasten), alle mine dejlige racehønseæg gør jo at jeg aldrig køber skalæg i butikkerne og vi slagter gerne selv overskudskyllinger og redder derved også en del slagtekyllinger. Faktisk undrer det mig altid at slagtekyllingerne totalt går under radaren, hvorfor får burhøns al den gode sendetid? selv økologiske slagtekyllinger har det stort set lige så ringe som en burhøne (takket være Eu behøver de nemlig ikke at blive lukket ud på deres udendørsareal)

hmm, det tog vist en drejning væk fra emnet ;)
jeg snakker gerne stolpe op og stolpe ned til enhver der er bare moderat interesseret i høns, for det første er det dejligt at dele sin interesse og jeg ville selv ønske jeg havde kendt en "hønsetosse" da jeg skulle starte  ::)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bent Troldahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #17 Dato: 12 November , 2014, 13:48 »
Jeg undres tit, når jeg læser: jeg er helt ny med høns, jeg ved ingen ting om dem HJÆLP de fejler :::::::::::::::
Jeg forstår ikke " som en skriver " hvorfor man ikke læser om høns eller spørger nogen der har høns, der er nok der gerne vil svare, er jeg sikker på. Det andet kan' nemt ende med dyreplageri i uvidenhed!
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 15:32 Fra Bent Troldahl »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #18 Dato: 12 November , 2014, 14:09 »
Jeg kan slet ikke forstå det er så svært at finde de rigtige høns. Jeg er godt nok opvokset med høns, men der kom jo lige en periode med godt 15 by-år inden jeg kom hjem på landet igen. Jeg startede med at læse i "Den store hønsebog" og tjekke nettet. Jeg er helt sikkert også faldet over forum i den forbindelse. Så efter grundig research faldt valget på barneveldere og jeg kontaktede klubben og fik fat i en avler hvor jeg kunne købe kyllinger om foråret. Ja så måtte jeg jo vente med at putte noget i hønsegården, men det var ventetiden værd. (og jeg fik da fat i lidt dværghøns der kunne gå og pynte og levere lidt æg i mellemtiden ;) ) Så grundigt forarbejde har da helt sikkert sin værdi. Jeg har stadig mine smukke barneveldere og det bliver jeg ved med. Så er der kommet andre høns til siden, men heldigvis er jeg jo ikke blevet mindre oplyst i mellemtiden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #19 Dato: 12 November , 2014, 17:08 »
Hej

Jeg vil godt indrømme at jeg har 5 hybrider gående for æggenes skyld. Derudover har jeg 25 landhøns i diverse farver til avl, en tredjedel er hanekyllinger.
Foder er jo ikke helt gratis til 30 stk fjerkræ så der må gerne være lidt æg hver dag.  Det hjælper hybriderne med.
Vi skal passe på at det ikke bliver for religiøst med hybridhøns kontra racehøns.
Jeg har prøvet flere ægte racer som skulle være superæglæggere. Det er de altså bare ikke helt.





1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #20 Dato: 12 November , 2014, 17:27 »
Hov - jeg har skam også Isa'er i haven...det glemte jeg at skrive, men 'gamle' medlemmer er vist ikke i tvivl om, at der altid vil være Isa'er i min flok. Jeg kan ikke undvære de daglige Emil fra Lønneberg påfund og de nære 'samtaler', som jeg kun oplever med mine Isa'er - desuden er det altid en Isa, som er førerhøne i min hønsehave.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #21 Dato: 12 November , 2014, 17:50 »
Jeg får i hvert fald aldrig hybrider, for mine racehøns er alle søde, sjove, dejlige, nysgerrige, sociale og har kønne øjne.

Og så opfylder de for øvrigt rigeligt min families behov for både kød og æg hele året rundt. Og med hensyn til økonomien, tja så er det nu lidt sjovere at sælge rugeæg for 15 kr. pr. stk. end spiseæg for 1-2 kr. pr. stk.  ;) ;)

Og desuden er jeg også ateist, så religiøs bliver jeg nu aldrig.
 
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 17:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #22 Dato: 12 November , 2014, 19:52 »
Vi har gjort alt forkert. Åbenbart.

Vi købte et kina hønsehus og en lille stamme orpington. Efter adskillige angreb på hønsegården med tilhørende 100% tab af bestanden købte vi et hold Isa'er der holdt os vældigt med æg i ca et års tid. Nu har vi kun een tilbage fordi børnene er vilde med hende, og vi har købt nyt hønsehus - der kommer nok en tråd op.

Vi var i foråret for første gang heldige at få et kuld kyllinger, både ren race og krydsninger. Det var fantastisk.

Vi nyder dagligt at vores høns render rundt i hele vores parcelhushave og kigger efter om de har det godt. Æg og kød får vi i rimelige mængder, men økonomi - det er der så absolut ikke i det.

Derimod er det en læring om livet, naturen og vilkårene vi lever under. En sund oplevelse for det moderne menneske der ikke forholder sig til fødekæden, slagtning, naturlige cyklusser eller hvordan dyr opfører sig i flok.

Høns kan varmt anbefales, og så er det i øvrigt for mig ganske ligegyldigt om man køber hybrider eller ej. Bare man passer godt på sine dyr, ser jeg ingen fortræd i at holde hybridhøns. Typisk vil lysten til udforskning af andre racer indfinde sig, og læring om dyrenes adfærd, egenskaber og cyklus også.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #23 Dato: 12 November , 2014, 20:01 »
Hybridhøns er helt sikkert lige så søde og charmerende som alle andre høns. (Om de er kønne kan man så diskutere ;) ) Men jeg ser en del moralske og etiske problemer i at købe dem. Det kan godt være det bare er mig, men jeg vil alligevel remse op.
-Forældredyrene og dyrene selv lever under usle vilkår indtil de kommer ud i privat eje.
-Alle hanekyllinger bliver aflivet (gasset) som daggamle.
-Er der noget der er avlet til det ekstreme er det hybrider. Det er ikke naturligt for så små høns som æggehybriderne at lægge så store æg hver dag året rundt, eller vokse så hurtigt som kødhybriderne. Især kødhybriderne er usunde og kan dårligt overleve til de bliver et år gamle pga. benproblemer eller at de indre organer svigter.
-Uanset hvad støtter man en syg industri når man køber hybrider.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #24 Dato: 12 November , 2014, 20:08 »
Høns kan varmt anbefales, og så er det i øvrigt for mig ganske ligegyldigt om man køber hybrider eller ej. Bare man passer godt på sine dyr, ser jeg ingen fortræd i at holde hybridhøns. Typisk vil lysten til udforskning af andre racer indfinde sig, og læring om dyrenes adfærd, egenskaber og cyklus også.

Det er lige netop der at filmen knækker for mig. Det er jo fint at der bliver godt passet på hybriderne ude hos den private hønseholder, men der ligger jo en masse problemer før de kommer derud. Hele industrien om at avle så ekstremt på et dyr, for at kunne lægge så mange æg, at de faktisk ofte tager skade af det, hvordan forældredyrene bliver holdt, hvordan kyllingerne bliver kørt på samlebånd og vælter rundt imellem hinanden, hvordan de nyklækkede hanekyllinger bliver gasset med det samme. Det er bare ikke ok dyrevelfærd, og hvis ingen købte hybriderne, kunne noget af det jo undgås. De kan selvfølgelig ikke undgås ude hos producenterne, men os alm. forbrugere kan jo godt være med til ikke at støtte den industri. For mig, så er et køb af hybrider det samme som at sige ok til den behandling de har været igennem før de kom ud til køberne.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #25 Dato: 12 November , 2014, 20:29 »
Du ser ikke mig fare ud og købe hybrider hos en fabrikant. Det var et one-time show, vi købte fra en gårdsalgsproducent med 20 Isa'er der skulle skiftes ud.

Man skal starte et sted, og hvis en hybridhøne gør at man starter en hobby der fører til årevis af god dyrevelfærd og herlige stunder i hønsegården, hvem kan så fornægte at på trods af dårlige forhold, leder hybridhønen til noget godt?

Du kan ikke forvente at folk er født geniale hønseavlere og -kendere. Vi må vel have lov at begå nogle fejl ind i mellem og lære heraf.

Det var min pointe.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #26 Dato: 13 November , 2014, 01:18 »
Just det, jeg mener.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #27 Dato: 13 November , 2014, 09:13 »
Min holdning er, at det er prisværdigt at redde enkeltindividet. De bagvedliggende årsager til problemet må forsøges løst af politisk vej.

Lidt påfaldende at der er så meget fokus på dødeligheden blandt smågrise. Hvor stor er mon dødeligheden blandt hanekyllinger? Dybt uetisk at skabe liv for at slå det ihjel straks efter det er kommet til verden.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #28 Dato: 13 November , 2014, 09:22 »
Jamen det er da nemt at svare på Lene. Dødeligheden for hanekyllinger er tæt på 100%. De eneste overlevende er de få der smutter igennem kontrollen. Så nej, jeg synes ikke det er prisværdigt at bruge krudt på at redde et enkeltindivid.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Havehøns=racehøns!
« Svar #29 Dato: 13 November , 2014, 09:32 »
Hybrid æglæggere er ikke de største høns, da det er en stor fordel at have en lille høne, som ikke bruger så meget foder og ikke mindst fylder så meget og hanerne i de linjer kan  det ikke betale sig at fodre op, for der er for lidt kød på alt for lang tid og alt for meget foder og slutbrugeren skal så betale alt for meget for alt for lidt. Og derfor gasses disse hane kyllinger straks efter klækning.
« Senest Redigeret: 13 November , 2014, 09:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub