Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gråtavlede.  (Læst 17196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2012, 21:46 »
Hej Flemming.
Angående det hvide. Sådan har mine sorte kyllinger altid set ud men det kan selvfølgelig være noget med min stamme.
Jeg har ikke så mange andre at sammenligne med da jeg ikke har set andre sorte landhøns.
Kyllinger fra sidste år:
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=11735&fullsize=1

Rigtig god klækningsprocent /o

Hej Henrik

Jo - hønerne fra dig har allerede givet 14 sorte kylinger sammen med en brun hane fra Hans Ranvig, Sorø. Klækningsprocenten var 100!

Så vidt jeg husker fra tidligere (15 år siden) jeg lavede sorte guldhalsede landhøns, var kyllingerne altid helt sorte. De her har hvide dun på bug, hals og vingerspidser. Har du set det før?
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2012, 22:09 »
Hej Frank.
Jeg har kun maranerne for æggenens skyld, dem kommer jeg ikke til at avle videre på, det var en drøm om at lave lidt til gryden jeg havde. Jeg holder mig til landhønsene. Jeg har lovet mig selv at jeg altid vil have en stamme sorte gående. Jeg har ingen luttehøner mere men jeg har dog en lille gråstribet høne så der kommer nok lidt gråstribede hanekyllinger senere på året. Hvis altså der er nogen der skrukker i år? Sidste år ved den her tid var alle mine landhøner skruk. Jeg har kun haft en skruk i år og hun går nu med italiener kyllinger. Jeg har stadigvæk sorte landkyllinger til gode for i år.
Så mine mål for  i år er: En god stamme med  1.10 sorte landhøns + 1.10 Italienere.
Og så måske starte en lille stamme af en anden farve landhøns. Sølvhalsede eller gråstribede!

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen med min viden fra bøgerne og hvad jeg har fået at vide af folk der arbejder med Luttehøns.

Lutter X Landhøns
50 % Lutte
50 % Landhøns

Lutter X Lutter
50 % Lutter
25 % Landhøns
25 % Døde forstre(dobbelt dosis for kortbenet)

Maranfolket vil nok holde på at du skal beholde Maranerne og skibbe de Gråstribede, men jeg synes fint at du kunne beholde dem, da der ikke findes så mange af dem igen. Derfor vil det kun være rart hvis du er med til at bevare denne variatet inden for Landhøns/Luttere. De plejer også at være glimrende skrukker og derfor vil de nemt kunne passe nogle kyllinger op af en slagterace du så senere kan slagte og få en god kyllingesteg ud ad.
Hvis du beslutter dig for at beholde Maranerne skal du bare sørge for at du altid har et par Gråstribede land-/luttehøner imellem de sorte. Så kan du altid lave dem igen hvis du får lyst til det. Nu ved jeg ikke hvor store dine forhold er osv., men ellers burde det ikke være umuligt at holde flere Landhaner sammen hvis de er vokset op sammen eller som kyllinger opvokset sammen med de gamle høns.

Håber du kan finde ud af en løsning om ikke andet tror jeg godt jeg kan finde en der er interesseret i dine Gråstribede Landhøns og Lutter hvis du ikke selv vil have dem.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gråtavlede.
« Svar #17 Dato: 16 Maj , 2012, 22:18 »
Ellers kan Maranhønerne gå sammen med nogle af Italienerene eller Landhønsene og lave dine egne slagtekyllinger, som ville være blandingskyllinger, men de smager vel også godt.
Det var mere hvis du rigtig gerne ville have en slagterace kunne det bare se sådan ud indtil videre.
Stamme 1:
1,8 Sorte Danske Landhøns
0,2 Gråstribede Danske Landhøns
Stamme 2:
1,10 Italienere
Stamme 3:
1,3 Slagterace
0,3 Maraner

Så havde du stadig muligheden for at lave dem og dette gælder også hvis du beslutter dig for at stamme 3 skal være Sølvhalsede Danske Landhøns. Men en stamme gråstribede lyder også fint og ville også være flotte at se på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2012, 23:06 »
Hej Frank.
Det er jo svært at begrænse sig og det er gode bud du der kommer med.  /o
Skal jeg virkelig være fornuftig så bliver det nok således.
En gård med sorte landhøns og en anden gård med italienere plus maranerne sålænge de lægger æg.
Italienerne er faktisk mere stabil med æglægningen end de maraner jeg har. Tæt på 100%.
Både landhøns og italienerne er faktisk ret lækre til madlavning selvom de ikke er så store.
Så med to stammer bliver der rigeligt til fryseren i løbet af sæsonen

Råder fornuften så gemmer jeg den 3 lille gård til avl om foråret. ;D

Jeg har forsøgt mig med et par store racer nu og de æder virkelig meget i forhold til det de er værd i slagteværdig.

Ellers kan Maranhønerne gå sammen med nogle af Italienerene eller Landhønsene og lave dine egne slagtekyllinger, som ville være blandingskyllinger, men de smager vel også godt.
Det var mere hvis du rigtig gerne ville have en slagterace kunne det bare se sådan ud indtil videre.
Stamme 1:
1,8 Sorte Danske Landhøns
0,2 Gråstribede Danske Landhøns
Stamme 2:
1,10 Italienere
Stamme 3:
1,3 Slagterace
0,3 Maraner

Så havde du stadig muligheden for at lave dem og dette gælder også hvis du beslutter dig for at stamme 3 skal være Sølvhalsede Danske Landhøns. Men en stamme gråstribede lyder også fint og ville også være flotte at se på.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gråtavlede.
« Svar #19 Dato: 17 Maj , 2012, 21:07 »
Så lyder det som om du har fundet en løsning der passer dig. Hel og lykke med dem og også til at de Gråstribede får nogle nye hjem eller bare nogle af dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #20 Dato: 17 Maj , 2012, 21:28 »
Der er sendt en hane til Lolland /o

Så lyder det som om du har fundet en løsning der passer dig. Hel og lykke med dem og også til at de Gråstribede får nogle nye hjem eller bare nogle af dem.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gråtavlede.
« Svar #21 Dato: 17 Maj , 2012, 21:36 »
Det lyder godt så der er nogle der kan få glæde af dem
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Gråtavlede.
« Svar #22 Dato: 23 Juni , 2012, 23:48 »
Jeg er til maraner, men også landhøns! På verdensbasis er der jo langt flere gråstribede maran end landhøns, så jeg synes du har gjort et klogt valg. Håber du får plads til at have de stribede også, det er min yndlings blandt landhønsene.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #23 Dato: 24 Juni , 2012, 00:57 »
Hej Johanne.
Landhøns er jo fascinerende på en eller anden måde. Måske også fordi det er national racen. De brune er der jo vældig mange af igen og hurra for det men det kniber måske lidt med de andre varianter. Der ud over er der jo også et væld af andre hønse racer at vælge  imellem. Men min mission er nu at altid at have en stamme med sorte landhøns gående selvom det holder hårdt nogle gange. Men det går den rigtige vej. Lidt nye kyllinger er det blevet til. Det blev dog ikke til noget med de gråstribede i denne omgang. Lige nu har jeg en sort landhøne der ruger på en rede fuld sølvhalsede. Æg købt af et andet medlem her på forum. Mega spændende!!
Jeg har prøvet et par andre racer de sidste par år, Australorps og Maraner. Pæne store høns men de æder også meget.
En flok Landhøns er altså efter min mening det perfekte hønsehold-
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Gråtavlede.
« Svar #24 Dato: 24 Juni , 2012, 07:50 »
Der er sendt en hane til Lolland /o


Ja det er der og han har avlet godt i år. Jeg har desværre ikke fået lagt billeder ind på min com af hønsene og kyllingerne, men det kommer snart så kan du se dem i mit galleri.

Nu har jeg en skruk som ligger på 13 æg og ikke er til at flytte - det bliver spændende da det er første gang jeg har skrukhøns.

Farverne på kyllingerne er lidt sjove - på gråstribede har jeg fået to sorte, flere lyse gråstribede (haner) og mørke gråstribede (høner) og så har jeg 1,2 ungdyr af de brune som jeg er spændt på at se hvad de bliver til

- har ikke fået så mange kyllinger i år af de brune, og så har jeg solgt ud af dem i en tidlig alder så det ikke var til at se hvad de blev kønsmæssigt.

Jeg beholder indtil videre 10 ungdyr af de forskellige farver og ser hvad de kan give.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk