Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gråtavlede.  (Læst 17200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Gråtavlede.
« Dato: 12 Maj , 2011, 19:10 »
Er der nogen som har billeder af unge gråtavlede landhøns/kyllinger.

Jeg har en gråtavlet landhøne som har gået sammen med en sort hane.
Det har givet lidt gråtavlede kyllinger udruget i maskine.

Kommer til at tænke på noget andet.
Kan en sort landhane og splash australorps lave gråtavlede kyllinger?
Bare lige for at være sikker!






1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Gråtavlede.
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 20:44 »
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad gråtavlet reelt dækker over. Men hvis det er det samme som tværstribet, så skal du nok forvente, at alle de gråtavlede kyllinger er haner, mens de sorte er høner.

De sorte hønekyllinger af sort hane og gråtavlet høne kan så sættes sammen med de gråtavlede hanekyllinger ud af samme kombination. Dette vil forventeligt give 25 % sorte og 25 % gråtavlede haner samt 25 % sorte og 25 % gråtavlede høner

Splash på sort vil derimod blot give dig blå kyllinger, da splash blot er en "fortynding" af den sorte farve og derfor ikke har noget med tværstribning at gøre

Held og lykke med landhønsene
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Gråtavlede.
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2011, 20:49 »
Gråtavlet, Gitte Skovbjerg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2011, 20:59 »
Hej Kevin.

Det var lige sådan et svar jeg kunne bruge. /o
Der faldt ti-øren lige for mig med det her hold kyllinger.
Det hjalp mig ret meget.  :D

Du har ret hanerne er jo de gråstribede.

Tusind tak for hjælpen.


Nu er jeg ikke helt sikker på hvad gråtavlet reelt dækker over. Men hvis det er det samme som tværstribet, så skal du nok forvente, at alle de gråtavlede kyllinger er haner, mens de sorte er høner.

De sorte hønekyllinger af sort hane og gråtavlet høne kan så sættes sammen med de gråtavlede hanekyllinger ud af samme kombination. Dette vil forventeligt give 25 % sorte og 25 % gråtavlede haner samt 25 % sorte og 25 % gråtavlede høner

Splash på sort vil derimod blot give dig blå kyllinger, da splash blot er en "fortynding" af den sorte farve og derfor ikke har noget med tværstribning at gøre

Held og lykke med landhønsene
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Gråtavlede.
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2011, 23:10 »
Det er faktisk endnu bedre.
Hanerne er gråtavlede (eller gråstribede), men rene gråstribede haner har dobbelt så tætte striber som deres høner. Det er noget med kønsbunden arv. Haner har to X-kromosomer, og derfor to doser af stribning. Høner har kun et X kromosom, altså en dosis stribning.
Ikke-rene (snavsede?) gråstribede haner har en dosis stribning. Du burde altså kunne se forskel på helstribede (homozygote) og halvstribede (heterozygote) haner.

Det bliver bedre endnu.
Hvis du havde haft en sort landhøne hos en gråtavlet landhane, havde hønerne kun fået deres stribe-gen fra faderen, intet "ikke-stribnings"-gen fra moderen. De ville altså allerede være renavlede i første generation.
Du kan også bruge en af dine gråtavlede haner på de sorte høner. Alle hønekyllingerne vil være "rent" gråtavlede.
Hvis du vil have en renavlet hane, skal du krydse en af de ikke-rene haner med en gråtavlet høne. Så kan du udvælge en af de mest stribede haner.

Jeg ved ikke, hvor slående forskellen er på den tætte og mindre tætte stribning. Men i princippet er det så nemt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2011, 01:56 »
Det er spændende det her.

Jeg har faktisk begge typer haner i kyllinge flokken.

3 rene (hanegråstribede) og 2 snavsede (hønegråstribede) der er lutter.

Forældrene er Sort hane - gråtavlet høne og urenstribet luttehøne.

Nu har jeg jo sorte landhøns som er mit favorit.
Så jeg kan jo så sætte en af de unge hanestribede sammen med mine sorte høner hvis jeg skulle blive vild med at lave gråtavlede høns.
Den hane er jo så ikke renavlet, der vil komme sorte høner også.
Problemet med de urene haner er jo lutte benene så det er jo en faktor mere der vil spille ind hvis jeg brugte dem for at lave rene gråtavlede haner. Eller vil det bare blive ægte gråtavlede haner og ægte gråtavlede luttehaner.

Nu er det bare sådan at jeg ikke har plads til en gråtavlet stamme.  /d
Jeg har 3 hønsegårde. En til sorte landhøns, en til gråstribet Maran og en til mine nye Exchequer Leghorns som klækker lige nu.
Så det er lidt svært at putte en fjerde stamme ind nogen steder uden hanerne slår hinanden ihjel.
Men det er lige før det kan nåes inden de Exchequer Leghorns bliver voksne /o Nej nu stopper du  ::)



Det er faktisk endnu bedre.
Hanerne er gråtavlede (eller gråstribede), men rene gråstribede haner har dobbelt så tætte striber som deres høner. Det er noget med kønsbunden arv. Haner har to X-kromosomer, og derfor to doser af stribning. Høner har kun et X kromosom, altså en dosis stribning.
Ikke-rene (snavsede?) gråstribede haner har en dosis stribning. Du burde altså kunne se forskel på helstribede (homozygote) og halvstribede (heterozygote) haner.

Det bliver bedre endnu.
Hvis du havde haft en sort landhøne hos en gråtavlet landhane, havde hønerne kun fået deres stribe-gen fra faderen, intet "ikke-stribnings"-gen fra moderen. De ville altså allerede være renavlede i første generation.
Du kan også bruge en af dine gråtavlede haner på de sorte høner. Alle hønekyllingerne vil være "rent" gråtavlede.
Hvis du vil have en renavlet hane, skal du krydse en af de ikke-rene haner med en gråtavlet høne. Så kan du udvælge en af de mest stribede haner.

Jeg ved ikke, hvor slående forskellen er på den tætte og mindre tætte stribning. Men i princippet er det så nemt.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2011, 17:56 »
Mens jeg var på arbejde i dag har jeg tænkt en del på høns.

Jeg har jo sorte landhøns som første prioritet.
Derefter mine nyklækkede Exchequer Leghorn
Nr 3. er gøgespættet Maran som jeg har 10 stk af.

Jeg har 3 hønsegårde.

Nu er jeg kommet i det dilemma om jeg skulle køre på gråtavlede landhøns i stedet for Maranerne.  ??? De passer jo godt sammen med de sorte landhøns.

Maranerne var jo for at få nogle kødhøns men de æder jo også straks mere end de andre.
Måske skulle man bare få rugeæg eller købe kyllinger hvert år i stedet for.

Det er ikke nemt men sjovt
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Gråtavlede.
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2011, 17:58 »
Landhønsene er da også fine spisekyllinger. Ikke så store, men utrolig velsmagende. De haner jeg slagtede i efteråret vejede ca 1300-1400 gram, og det er da lige så meget som dem man kan købe i butikkerne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Flemming Valkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gråtavlede.
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2012, 23:52 »
Hvis du er bange for at avle med lutterne kan du blot udlade at sætte lutte sammen med lutte. Højbenet på lutte giver 75% højbenet og 25% lutte. Lad så lutten udgå af videre avl.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Gråtavlede.
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2012, 07:25 »
Hej Flemming.

Hvordan går det med de guldhalsede?

Hvis du er bange for at avle med lutterne kan du blot udlade at sætte lutte sammen med lutte. Højbenet på lutte giver 75% højbenet og 25% lutte. Lad så lutten udgå af videre avl.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Flemming Valkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gråtavlede.
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2012, 08:55 »
Hej Henrik

Jo - hønerne fra dig har allerede givet 14 sorte kylinger sammen med en brun hane fra Hans Ranvig, Sorø. Klækningsprocenten var 100!

Så vidt jeg husker fra tidligere (15 år siden) jeg lavede sorte guldhalsede landhøns, var kyllingerne altid helt sorte. De her har hvide dun på bug, hals og vingerspidser. Har du set det før?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gråtavlede.
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2012, 13:21 »
Hvis du er bange for at avle med lutterne kan du blot udlade at sætte lutte sammen med lutte. Højbenet på lutte giver 75% højbenet og 25% lutte. Lad så lutten udgå af videre avl.

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen med min viden fra bøgerne og hvad jeg har fået at vide af folk der arbejder med Luttehøns.

Lutter X Landhøns
50 % Lutte
50 % Landhøns

Lutter X Lutter
50 % Lutter
25 % Landhøns
25 % Døde forstre(dobbelt dosis for kortbenet)

Maranfolket vil nok holde på at du skal beholde Maranerne og skibbe de Gråstribede, men jeg synes fint at du kunne beholde dem, da der ikke findes så mange af dem igen. Derfor vil det kun være rart hvis du er med til at bevare denne variatet inden for Landhøns/Luttere. De plejer også at være glimrende skrukker og derfor vil de nemt kunne passe nogle kyllinger op af en slagterace du så senere kan slagte og få en god kyllingesteg ud ad.
Hvis du beslutter dig for at beholde Maranerne skal du bare sørge for at du altid har et par Gråstribede land-/luttehøner imellem de sorte. Så kan du altid lave dem igen hvis du får lyst til det. Nu ved jeg ikke hvor store dine forhold er osv., men ellers burde det ikke være umuligt at holde flere Landhaner sammen hvis de er vokset op sammen eller som kyllinger opvokset sammen med de gamle høns.

Håber du kan finde ud af en løsning om ikke andet tror jeg godt jeg kan finde en der er interesseret i dine Gråstribede Landhøns og Lutter hvis du ikke selv vil have dem.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2012, 13:32 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Gråtavlede.
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2012, 16:30 »
Citat fra Frank: Det kan jeg ikke få til at hænge sammen med min viden fra bøgerne og hvad jeg har fået at vide af folk der arbejder med Luttehøns.

Lutter X Landhøns
50 % Lutte
50 % Landhøns

Lutter X Lutter
50 % Lutter
25 % Landhøns
25 % Døde forstre(dobbelt dosis for kortbenet)

Det kan jeg heller ikke Frank. Det citerede om avl med Lutter er både min erfaring og hvad jeg har kunnet få oplyst/læse mig til.  ;D
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gråtavlede.
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2012, 17:39 »
Godt så er jeg ikke helt alene om at mene det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Gråtavlede.
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2012, 18:22 »
Både Frank og Egon har ret,det gælder både landhøns+lutte chabo,og andre med letalgenet.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)