Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Udkantsdanmark"  (Læst 791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eva Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
"Udkantsdanmark"
« Dato: 08 Maj , 2010, 18:24 »
Efter sådan en gang tv-avis med grumme nyheder fra udkantsdanmark er det altså bare skønt at kunne gå herind og opleve al det liv og energi, der findes rundt omkring alle vegne! Måske skulle vi forære DR nogle rugeæg i alle regnbuens racer? Glæder mig til at møde nogle af jer og jeres høns på Gavnø!
Mange hilsner!
2.3 Blomsterhøns
0,2 Amberlink
0,2 Isa Warren
3,0 Undulater
2,0 Formel 1 labrador

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2010, 20:37 »
Hørt!
Det sjove er, at nu har vi boet i "den rådne banan" eller udkantsdanmark (kært barn har mange navne) i næsten otte år, og jeg synes jo, jeg bor i mit eget lille hjørne af paradis.  ;D ;D ;D
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2010, 20:55 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2010, 20:50 »
Ja, tænk. Fåborg-Midtfyn kommune er også en del af udkants-Danmark, og jeg har 15 km til Odense C. Danmarks 3.største by. Mystisk. Jeg føler mig ærlig talt ikke så belastet af den problematik, selv om jeg godt nok er arbejdsløs for tiden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2010, 21:11 »
Ja, og jeg bor vel nærmest udenfor udkanten  ;D

Personligt synes jeg som Marianne, at vi ikke kan bo bedre end vi gør. Men problematikken er alvorlig nok med stadig flere nedlagte arbejdspladser og voldsomme serviceforringelser i sigte. Jeg kan i hvertfald ikke lade være med at bekymre mig for vores dejlige landsdels fremtid  :(


Offline Eva Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2010, 21:29 »
Du har helt ret, Susanne, en hønsegård kan hverken erstatte arbejde eller andre nødvendige ting, og det er fint, at medierne fokuserer på problemerne! Kunne bare godt tænke mig et lidt mere nuanceret billede af, hvordan det er at bo uden for voldene, men det er måske lidt meget at forlange....
2.3 Blomsterhøns
0,2 Amberlink
0,2 Isa Warren
3,0 Undulater
2,0 Formel 1 labrador

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2010, 21:29 »
Bor i en af de dele af landet der er aller værst ramt nemlig det mørke nordsalling. Her er der mange af de huse som en landskendt handelsmand ejer, og de lejere han har, tærer godt på kommune kassen. Her er nærmest hele landsbyer som er i total forfald. De få huse som er i god stand er nærmest usælgelige fordi nabohusene tilstand samt lejere gør at man ikke får lyst til at købe dem.
Ligeledes har mange af de store virksomheder som før trak mange arbejdspladser lukket.
Men jeg synes da stadig at det er et dejlig naturskøn område, og kunne ikke tænke mig at bo andre steder. Og fordelen ved at bo her er da også at man får meget hus for sine penge. Her kan man faktisk få en indflytningsklar hus, for det mange giver for en bil
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2010, 22:20 »
Ja vi bor jo midt i det også. Den anden aften var der en udsendelse på DR1, netop om Mors. Snakken går naturligvis heroppe, men hvad med i andre? Så i udsendelsen og hvad er jeres opfattelse a Mors efter udsendelsen. Var det en ren skrækkampagne som vores borgmester mener, eller er 1/4 a Danmark bare sådan???

Mvh   Jørgen

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2010, 22:49 »
tror det er noget vi må vænde os til har kørt vagt på mors thisted salling skive viborg og det er jo desvære sådan at først lukker foderstofen så skolen så kømanden og så smeden det jeg vil sige er at de sjosjale svage vi har i samfundet er tilbøjlig til at komme på kant med lorven og så er det jo dejlig belejlit at vi har fået en politi reform så der minimum er 30 km fra nermest bemanet station og til udkants områderne så der kommer til at bo mange af dem i nogle huse som der ikke er interase for fra værken ejer eller leger om at holde i orden

GKV

  • Gæst
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2010, 00:06 »
For 35 år siden flyttede jeg til udkantsdanmark, Møn helt frivilligt!!!!Det gjorde jeg for at få lidt luft omkring mig og jeg nød det.Det betød langt til arbejdet og en masse tid på landevejen frem og tilbage, men jeg havde så travl at det var det eneste tidspunkt jeg sad stille på ;D ;D

Dengang kostede et hus med havudsigt dernede 35.000,-

Da det begyndte at blive mere "civiliseret gad jeg ikke bo der mere, de lavede grundejerforeninger o.s.v.For ikke så længe siden var jeg på besøg hos min veninde som bor 1½km. ude af en grusvej i et hus der ligger helt alene, midt i godset Nordfelts store marker. Hun har en lille stald og jeg forærede hende min ældre haflingerhoppe, da hun som gammel rytter savnede at have hest.

Jamen, jamen, så stod teknisk forvaltning der og påstod, at hun skulle have en støbt møddingsplads, at hendes hestemøg samlede rotter o.s.v. Jeg prøvede at forklare hende at det kunne de ikke forlange når hun brugte dybstrøelse, men hun er jo en ældre pige og orkede ikke at tage kampen op.

Jeg har nu boet i Jylland i 18 år og er glad for det, men igen, der har været langt til arbejdet. Til alt held havde jeg week-end job.Trist er det dog, at selvom man bor udenfor lands lov og ret kan man ikke engang tage en ridetur i skoven, det er forbudt, i det hele taget er det så som så med den glæde her i Danmark.Om kring de store byer kan det godt lade sig gøre, forstå det hvem der kan.

 De mange restriktioner gør det besværligt for os der gerne vil have dyr, her taler jeg ikke om høns alene, det går fint herude på landet, men alt det andet bøvl, bare fordi man vil have en kalv til opfedning eller en bette ged der kan give lidt mælk til husholdningen.Alt skal registreres og man skal betale til en masse ordninger.Det er svært at kapere, når man nu engang godt kan lide landet på den måde som det er beskrevet i John Seymors den gamle bog om selvforsyning.

Jeg savner de små landbrug jeg kendte som barn og er ked af, at man idag skal have over 100 køer for at mejerierne vil hente mælken.Jeg hører, at der nu kun er 6000 landbrug tilbage i landet og at de bygninger som er tilovers bare forfalder. Ja selvfølgelig gør de det, hvem vil dog bo i dem når de ikke kan opfylde deres drømme? Til nogle af dem er der ikke engang så meget jord at man kan have en køkkenhave.

At man i TV nærmest gør alle beboere til sociale tabere er ikke fremmende, hvad skal de stakkels mennesker gøre? De har ikke 100.000,- eller mere til at skyde i en en ejendom enten den nu lejes eller købes, de kan med garanti ikke låne nogen steder, man kan kun låne, hvis man har penge.Jeg priser mig lykkelig for at jeg aldrig har været i den situation.

Så har diverse handelsmænd muligheden for at leje deres dårlige huse ud og så er disse mennesker først på derouten, for de har sikkert heller ikke en driftsikker bil så de kan køre efter job, busser er et uartigt ord, man kan ikke passe et job med de busforbindelser der findes på landet.

Hvordan man skulle kunne vende hele denne problematik kan jeg ikke se.Der er jo ikke belæg for en købmand i landsbyen, vi ved jo godt at han bliver kun besøgt, når der er nogle småting man har glemt at købe da man var inde i den store by og handle.

Jeg tror løbet er kørt, der skulle forlængst have været gjort noget såsom at udbygge vejnet, busforbindelser i stedet for ustandseligt at tilgodese de mere befolkede områder.

Uha der er mange ting jeg kunne besvære mig over, men jeg vil ikke bytte, jeg elsker at bo på landet, men kan godt forstå, at de unge mennesker med børn der skal til det ene og det andet ikke orker det, selvom de gerne ville.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2010, 02:16 »
Det kunne jeg ikke have skrevet bedre selv, Gunni. Jeg er fuldstændig enig.

HVIS samfundet ville have gang i "Udkantsdanmark" igen, kunne man starte med at fjerne nogle af de sindssyge restriktioner vedr. husdyrhold og fritidsfiskeri. Så var der lidt, der kunne kompensere for de dårlige trafikforbindelser og de øvrige "bivirkninger" af centraliseringen.

Jeg er meget glad for at bo på Falster (kommer fra København) - men nok kun så længe jeg kan køre bil......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2010, 08:13 »
Det er klart at der ikke sker en s... i udkantsområderne, når dem der kan og har mulighederne for at kunne starte noget, vælger den langt nemmeste løsning, som er at flytte til byen.

Jeg er godt tilfreds med at bo på Lolland, det er ca. i midt Danmark. Så der er mulighed for at køre til Sjælland eller Jylland. Jeg ville dø hvis jeg skulle bo i en by.
København er da hyggelig nok at besøge en dags tid, men det er dejligt at komme hjem igen.

Jeg har heller ikke langt til en skov eller to, men de er alle blevet lukket for ridning for mange år siden.  /d

Reglerne for husdyr hold er strikket sammen for at tilgodese industrien, som er hunde angste for sygdom i hobbybesætninger, Fødevarestyrelsen er også angste for hobbybesætninger, på trods af alt det hundeæde, som må importeres fra udlandet.
Det SKAL være besværligt for private at holde husdyr - for tænk hvis vi blev mere eller mindre selvforsynede, så vi ikke støttede industrien og forretningerne. For det er ikke bønderne som tjener mest. Det er alle mellemleddene.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2010, 09:07 »
Jeg bor og på Mors, men kan ikke si jeg har registreret at der findes sådane miljø som der tales om, men nu har jeg måske den forkerte omgangskrets ;D

Jeg hader sladder og bygdesnak, vi holder os en armlænges afstand fra de fleste, og det tror jeg vi gør det klokt i. /o

Vi har det super her på Mors, men det kommer måske an på hvad man selv gør det til og....

Ha en super mandag alle sammen, i eftermiddag starter træskrukken her..... *y
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Udkantsdanmark"
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2010, 15:17 »
Jeg griner lidt af udkantsDanmark:)  skulle man ikke hellere kalde det udsigtsDanmark? Jeg har boet i Odense i nogle år, boede så i Vrå godt et år og besluttede med mig selv at jeg aldrig vil bo ved Vestkysten igen. Og nu bor jeg så i min egen smørhulsby i et hus hvor jeg kan gøre som jeg vil, til en pris jeg kunne få en mindre lejlighed for i Hjørring- og intet i Sæby hvor jeg kommer fra. Men fordi jeg bor imellem de byer er prisen utrolig lav.

Ja arbejdsmarkedet er belastet- jeg skal ud at søge arbejde som lærer næste år. Til gengæld har jeg råd til at sidde i huset på en understøttelse, selvom det selvfølgelig ikke huer mig.

Ah at vågne til lyden af en traktor, fremfor en politisirene. Ja jeg skal op 30 min. før for at nå med bussen, fremfor hvis jeg boede i Hjørring hvor jeg læser. Men det kan jeg leve med. Min nabo er en fodboldbane, min genbo en børnehave og skolen ligger 4 km væk. Jeg forstår ikke at der ikke er flere der gør som mig mens de læser.
Nu tilbage som Johanne Schiødt