Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spiret frø mm.  (Læst 7303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Spiret frø mm.
« Dato: 20 Marts , 2008, 17:43 »
Jeg har i flere år brugt spiret frø i det meste af opdræts perioden.
Der har ofte været problemmer med at nogle frø arter meget let mugner, især ærter er slemme til at blive uldne og klistrede og hermed giftige for fuglene.
Jeg er på det sidste begyndt at spire en diæt eller rense blanding som den også kaldes til duer, der ikke indeholder ærter. I denne blanding er der ikke frø der har tendens til at blive mugne og alle frø i blandingen spire upåklageligt.
Tidligere har jeg i forbindelse med at frøet har stået i blød brugt at komme et par dråber Atamon i for at forhindre at blandingen mugner under selve spiringen.
Alternativet til spiring er kogning af frøet, dette bevirker også at forskelige aminosyre frigives og hermed letter optagelsen for fuglene. Kogning har samtidig den efekt at evt. skadelige bakterier dræbes, men man har ikke føling med frøet spire værdi på samme måde som under spiring.

Det øverste biled er af tørt frø.

Det nederste er efter iblødsætning i et døgn og opbevaring lunt i et døgn.

Bjarne.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2008, 17:51 Fra Bjarne Andersen »

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2008, 10:08 »
Hvor store portioner spirer du ad gangen? jeg har nemlig købt en spireboks hos helseforretningen som reducere problemerne med snask ( i mit tilfælde til menneskemad) aner ikke om min boks ville være stor nok til din produktion men ellers er systemet egentligt simpels bygget op, så hvis du kan finde en kasse og lure på.... Vandet fra spirerne er forresten perfekt til potteplanter! og roser :D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2008, 14:25 »
Det er noget der ligne 2 håndfulde frø til spiring pr. dag.
Jeg bruger en alm plast sigte og det virker udemærket.
Jeg er på det sidste begyndt at koge spireblandingen. For det første dræber det evt mugkim man ikke kan se og så højner det foderværdien af de få frø der ikke spire. Jeg er så også begyndt at give afmålt potion til hvert par for at højne konditionen. samtidig stoppes denne fodring og jeg går over til tørt frø når de ruger, for ikke at presse dem til et nyt hold æg før de har færdigruget de æg de har. Efter at der er kommet unger går jeg tilbage til den kogte spireblanding igen i ubegrænset mængde, til ungerne er af reden og der er et nyt hold æg.
Lidt besværlig, men jeg forventer et lidt bedre resultat end tidligere år, selv om det har været rimelig. Men især forventer jeg at få bedre unger ud af det, men det kan jo kun tiden vise.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2008, 14:52 »
ligger de i vand hele tiden? eller overrisler du dem?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

MartinJ

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2008, 18:16 »
vedr. mugkim.

Mug er ikke specielt farlig i sig selv. Men mug producerer toksiner (giftstoffer), og det er dem der gør mug farligt. Muggen danner disse giftstyoffer for at udrydde det der kommer i nærheden. Toksinerne er giftige i forsklellig grad, fra ret uskadelig til noget af det mest giftige der findes.
Grunden til jeg skriver det her er at toksiner, f.eks. fra mug, IKKE uskadeliggøres ved kogning. Det kan give en falsk tryghed!
Mugtoksiner er i praksis næsten ikke til at fjerne. Det kan lade sig gø're ved sat bruge specielle tørrede lermineraler, men glem det til almindeligt brug.
Hvis kornet har været muggent skal det smides væk.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2008, 20:54 »
Hej Martin.
Tak for oplysningen.
Hvis frøet er synlig muggent smider jeg det selvfølgelig ud, men da det ikke altid kan ses, mente jeg fejagtigt at kogning kunne løse problemmet.
Er det ikke rigtig at kogning højner foderværdien og frigiver de gavnlige Aminosyre til let omsættelig foderemner

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2008, 22:29 »
ligger de i vand hele tiden? eller overrisler du dem?

Frøet står i vand i et døgn, herefter skyldes det grundigt og det væste vand slynges fra. Efterfølgende stilles frøet på et mørkt og lunt sted og efter endnu et døgn er det klar til brug. Jo mindre spirene er jo bedre.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2008, 22:34 »
Bjarne er det sådan at hvis frøet spirer for meget, så bruger frøet al energien på dette? Og dermed efterlader mindre til fuglene?
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2008, 22:51 »
Der sker i hvertilfælde en foringelse af foderværdien, Jeg er ikke helt klar over om det skyldes at volumen forøges eller der er andre ting der spiller ind. Martin er nok mere kompetent til at svare på dette.

Det er jo også sådan med bl.a Mølkebøtter, der også har en form for spiring hvert forår. Tidlig forår er næringen mest ophobet i roden. Når de små grønne blade kommer fordeles næringen hertil og senere til blomsten og til sidst til frøene og så starter det hele forfra. Det er samme cyklus når vi spire frø. Men som sagt tror jeg at Martin der er uddannet inden for emnet, har en bedre teknisk forklaring, som jeg også selv godt kune tænke mig at få klarhed over.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Spiret frø mm.
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2008, 23:37 »
jae - jeg kan da bidrage lidt.
Kogning gør de svært fordøjelige næringsstoffer, som cellulose og lidt lignin, mere fordøjelige. Det øger energiindholdet i kornet.
Når korn og frø spirer, omdannes stivelse til sukker. Stivelse er en god måde at lagre energi, og sukker er en god og hurtig energikilde - for frøet. Lidt forenklet sagt er stivelse to sukkermolekyler bundet sammen. Fjerkræ kan udmærket fordøje energien i stivelsen, men sukker er en tand bedre og hurtigere til at give energi. Når man laver øl, whiskey og anden sprit er det sukkeret i spiret korn man får til at gære ved hjælp af bakterier, som så "tisser" alkohol.
Jeg skal nok ha genopfrisket min viden om hvorvidt protein splittes op til aminosyrer ved spiring. Jeg er ikke helt sikker. Al protein er bygget op af aminosyrer, men det er nok muligt at aminosyrerne er bedre fordøjelighed i spiret korn.
Hvis korn får lov at spire så meget at man kan se en spire på 2-4 mm. går der ikke nævneværdig energi tabt. Der dannes lidt varme, som er spild af energi, men det er minimalt. For kornet lov at spire mere end dette forsvinder meget af energien.
Groft sagt kan man sige at energiindholdet øges og gøres mere fordøjeligt, proteinindholdet gøres mere fordøjeligt, det tror jeg mennesker kender fra bønnespirer. Spiser man mange bønnespirer går det meget hurtigt at få maden gennem fordøjelseskanalen ;)