Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning af æg  (Læst 604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bo Fyn

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Lysning af æg
« Dato: 26 Maj , 2020, 13:26 »
Jeg har gennemlyst æg en del gange efterhånden, men bliver hvert år "snydt" af blommen i de ubefrugtede æg. Alle billeder jeg kan finde på nettet er ægget altid helt gennemsigtigt, når de er ubefrugtet, men på mine æg ligger der altid den mørke skygge fra blommen og svømmer med rundt, når man drejer ægget rundt. Jeg burde måske blive klogere fra år til år, men det er vel et naivt håb om at der er kyllinger i alle æg :P

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Lysning af æg
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2020, 11:25 »
Når du lyser din æg ved 12 dagen og igen ved 18 dagen vil du kunne se stor forskel på befrugte æg og ikke befrugte æg. Man skal passe på at lyse æggene flere gange da det kan nedsætte klæknings procenten.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Lysning af æg
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2020, 17:05 »
Jeg synes da, at man allerede på 4.-5. dagen kan se de første blodårer, som tegn på befrugtning.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lysning af æg
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2020, 17:32 »
Fra 3-5 dagen kan man lyse langt de fleste hønseæg og se et "svindelvæv" af blodårer, vel og mærke at de selvfølgelig er befrugtede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub