Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange er vi??  (Læst 2646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2020, 22:46 »
Hvorfor er jeg egentlig registreret som passiv? Jeg besøger forum mindst en gang om ugen og skriver nogle svar til eventuelle spørgsmål. og det har jeg gjort i mindst et år efter en periode hvor jeg ikke har været aktiv.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #16 Dato: 10 Marts , 2020, 06:09 »
Hvorfor er jeg egentlig registreret som passiv? Jeg besøger forum mindst en gang om ugen og skriver nogle svar til eventuelle spørgsmål. og det har jeg gjort i mindst et år efter en periode hvor jeg ikke har været aktiv.

Det har jeg som administrator også undret mig over. Normalt skifter man automatisk status fra 'passiv' til 'bruger', når man igen logger ind på forum.
Jeg prøver at spørge Finn
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #17 Dato: 10 Marts , 2020, 18:41 »
Hej Lene
Jeg er nu ikke så sikker på at vi kun er 2,,,, men måske  kun 2 der har responderet på dit indlæg
Dette forumer perfekt,til det , det er sat i verden for
Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at bruge FB til det som kan fåes her, FB er total irrelevant til ting/emner som er og findes på sites som denne
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #18 Dato: 11 Marts , 2020, 08:37 »
Facebook er nu ikke så farlig eller forfærdelig endda, for der kan man også sagtens debattere og ikke mindst fremsøge emner, samt lægge filer og billeder ind, og apropos billeder, så er det noget nemmere at lægge dem ind på Facebook kontra Forum her.
Og ligeledes med også med at søge personer eller emner...
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2020, 10:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #19 Dato: 12 Marts , 2020, 06:17 »
Hvorfor er jeg egentlig registreret som passiv? Jeg besøger forum mindst en gang om ugen og skriver nogle svar til eventuelle spørgsmål. og det har jeg gjort i mindst et år efter en periode hvor jeg ikke har været aktiv.

Jeg har rettet din status manuelt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #20 Dato: 12 Marts , 2020, 10:50 »
Jeg har rettet din status manuelt

Kan du også rette min 😊
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #21 Dato: 12 Marts , 2020, 19:56 »
Kan du også rette min 😊
Mvh Viben

Jeps  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #22 Dato: 12 Marts , 2020, 21:42 »
Tak Helle, nu føler jeg at jeg er med igen.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Karin Thomsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
  • Husk-glem ikke at være glad :)
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #23 Dato: 17 Marts , 2020, 15:00 »
jeg er her stadig ;), sidder på min pind, og kigger troligt med i trådene...
jeg er ikke så aktiv i trådene, da vi endnu ikke er klar til hønsene i haven
(vi skal lige have styr på mange andre ting først) ;D

Men når det så er sagt, så er jeg ikke så meget til udstillinger og sådanne ting, jeg kunne godt være interesseret i at bibeholde gamle arter, men ellers så er min drøm mere "bare at have egne hobby høns" :)
I´m a chiken lover girl, and i'm happy about that :)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #24 Dato: 18 Marts , 2020, 16:27 »
Det er da ligegyldigt om man avler eller ej. Her på stedet er det hønsesnak det gælder !!, og vil man nørde, så gør man da bare det. Men FB og andre steder trækker åbenbart mere. Men her er det hyggeligt og her sviner man ikke folk til, som jeg hører der sker andre steder, så bare kom i gang med at hyggesnakke skrive  ::)

Jeg ønsker ikke at træde nogen over tæerne, hænge nogen ud eller gøre nogen kede af det med mit indlæg. Men, som gammelt garvet medlem med mange indlæg, vil jeg alligevel give et bidrag til tråden, og undskyld mit indlæg nok ikke rammer helt plet i forhold til oplægget.

LENE: Jeg forstår godt at du søger ligesindede, men de er nok ikke mange. Jeg tror de fleste på forum er interesseret i lidt hyggehøns og det er jo godt at interessen for fjerkræ vækkes/stimuleres.

Jeg har tidligere været aktiv på forum, men jeg blev lidt træt af det....  Det kørte (ganske forståeligt) lidt i samme rille a la: "min kylling vil ikke spise" "hvilken race skal jeg vælge"  "er det nødvendigt at give kalk". Det er jo helt i orden. Spørgsmålene kom jo fra nybegyndere og  jeg glædes over at andre får øjnene op for at holde høns.

Jeg har for år tilbage haft mulighed for at have skrukhøns, rugemaskine og slagtehøns, men det har jeg så ikke pt. Derfor har jeg fået hybridhøns et par gange. Ikke det ideelle, men dog høns.

Jeg synes der, i hvert fald førhen, har været episoder på forum, hvor "nogen få" har skrevet bitre indlæg ang. hybridhøns og at det eneste rigtige var racehøns.

Jeg ville meget gerne have Sussex-høns, et lille istandsat landsted på Stevns med et par grise i baghaven og hvor landstedet kostede kr. 900.000,-  …. men det er så ikke muligt. Derfor vælger jeg måske at have hybridhøns i et parcelhus på vestegnen. Jeg kan ikke redde verden, men jeg kan give 4 høns et godt liv. Har jeg ikke høns, skal jeg købe æg af industrien.

Vi har lige slagtet de 2 sidste hybrider. I 3 år har den og dens 3 søstre vandret rundt i haven, lagt æg nærmest uafbrudt, lavet kompost, ædt regnorme så tykke som lillefingre, terroriseret hunden og tryllet rester om til skønne æg. Hønsene og jeg har haft en kamp om haven var min eller deres. Når jeg skulle plante nye planter, måtte jeg lægge en kreds af chausse-sten for at hønsene ikke skrabede planterne op. Hønsene var så tamme at de stod på skovlen, når jeg skulle grave. Tit var jeg nødt til at vente med at plante til om aftenen fordi så gik de ikke i vejen. Det var vagthøns, de holdt de meget truende solsorte og duer væk fra haven. De "slog græs", om foråret levede de næste af det, ( det må være meget nærende)  De nippede frø af blomster og ukrudt, mine hosta måtte jeg redde med 2 lag hegn, ellers var de ædt. Jeg fik dem dog aldrig til at æde dræbersnegle, men når jeg knuste vold-snegle, kastede de sig over dem.

Mit indlæg går på at hønseglæde ikke nødvendigvis er bundet op på hvilken race man har. Høns giver glæde og folk kan være med på alle niveauer, med hybrider eller prægtige præmierede høns.

Jeg synes det er et hyggeligt forum, fordi her er plads til alle, også nørderne. Jeg blev for år tilbage sur over retorikken med hybrid kontra race og skrev  et ret surt indlæg (som jeg dog aldrig postede) . Jeg påpegede at dette forum hedder "Fjerkræ" og ikke "Racefjerkræ" for jeg var træt af at se sure indlæg om hybrider.

For mange mange år siden kørte en hetz på silkehøns og det blev (helt berettiget) stoppet. Folk må selv om hvilken type høns de vælger og så skal de vel ikke have et gok i nøden p.gr.a. deres valg. Jeg synes det kom dertil at jeg hele tiden skulle forsvare mit valg af hybrider.

Nu bor vi i Storkøbenhavn og folk har syntes det var SÅ eksotisk at have høns. Jeg tror ikke en elefant i haven kunne have vakt mere opsigt. Nogen københavnere, som var på besøg, var helt tryllebundet.... "det er ligesom pausefisk" …"nej, hvor er det afslappende".   Og nabobørnene har fået en æggebakke og samlet deres egne æg op af redekassen. Alt dette giver mig stor glæde, tænk at bidrage til at mange byfolk får lidt natur ind i knoppen.

Jeg solgte nogen gange æg til venner, så var det økologiske foder betalt. (By) folk bukkede, skrabede og fedtede for at få lov at købe æg. "Du har ødelagt det fra mig, jeg kan ikke holde supermarkedsæg ud mere". "Tænk at æg kan smage sådan" osv.  Med 23 år som hønseejer har jeg haft mange glæder og forum har uden tvivl bidraget til det, fordi man har kunnet finde ligesindede. Jeg håber også du med dit indlæg får klarhed over medlemmer som er minded for at udstille, Lene.

Mht. Facebook. Jeg har været i en gruppe med fermentering og 10.000 medlemmer, men da indlæggene ikke blev sorteret i emner, blev jeg træt af det. Fjerkræforum er designet til at sortere i emner, så man kan følge de tråde, der interesserer en.  Og fjerkræforum er bygget op om der er plads til alle og det er nok årsagen til her er så hyggeligt.

Tak for tålmodigheden hvis du er nået til denne linje, kære hønsevenner  :-*

Og nu vil jeg skrive et indlæg om udryddelse af rotter, det er nemlig en hindring for at jeg kan anskaffe mig 4 nye høns … af en eller anden slags  :laugh:

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #25 Dato: 19 Marts , 2020, 09:13 »
Hmmm jeg har vist ikke skrevet et eneste ord om hybrider her i denne tråd. Og jeg er også ret ligeglad med om folk fylder deres have op med dem. For det er folks eget valg om hvilke form for hønsehold de vil støtte.

Men så kommer alle svar om man hvorfor man IKKE er interesseret i avl, racer og udstilling. Og fint nok at flertallet er ligeglad med racer og udstilling.

MEN Jeg søger blot ligesindede med dette indlæg, ligesindede som har samme interesse som mig, men føler faktisk ikke at der hverken er interesse eller plads til det mere her på Forum, og jo selvfølgelig er der plads, for Forum er for alle, vil nogen af jer så nok skrive igen, men hvis ikke der er andre og man hver gang bliver skudt i skoene at man hader hybrider og deres ejere, blot fordi man nævner racehøns, renavl og udstilling, ja så føler man sig ikke så velkommen alligevel.

Og ja, jeg har nok også om nogen været meget aktiv her på Forum lige siden april 2008 og jeg har skrevet 10.513 indlæg og jeg har også været moderator for en del grupper. Og har igen og igen igennem årene øset ud med råd og erfaring. Så jo jeg kender Forum... bare lidt.

Nå nok om det, det hele var blot for at se om der er/var nye såvel som gamle avlere, som stadigvæk var interesseret i avl, udstilling og racer og som man så kunne nørde lidt sammen med, få lidt gang både i det, men også Forum igen og ikke mindst hjælpe nye i gang med avl, racer og udstilling, men det var der så ikke, så I må alle hygge og ikke mindst passe på jer selv og hinanden i denne her corona tid.

« Senest Redigeret: 19 Marts , 2020, 09:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #26 Dato: 21 Marts , 2020, 01:50 »
Jeg forstår stadigvæk ikke helt hvor du vil hen Lene. Hvis der er ting man vil have afklared om raceavl spørger man bare her i forummet. Jeg var interesserede i hvordan man kunne lave blå Barnevelder ud af de farver jeg havde i forvejen, Hvid, sort,  og dobbeltrandede i brun sort og brun blå. og jeg fik udmærkede svar. De blev anerkendt på Europaudstilling. Så har jeg spurgt om hvordan man kunne lave sølv perlegrå dobbeltrandede og igen fik jeg nogle udmærkede svar. Men jeg tror faktisk at de fleste som går op i avl melder sig ind i en klub og så spørger der. Der finder man know how fra lige den race man interesserer sig for. Eller man finder svarene i de gamle tråde, det gør jeg også tit. Det er lidt farlig, man kommer til at bruge meget tid en gang imellem.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #27 Dato: 21 Marts , 2020, 20:12 »
Det kan være svært ikke at træde nogen over tærerene, men det skal man selvfølgelig undgå mest muligt. Lene har bare været slem til at falde over folk der vælger hybrider. Det er nu hendes mening om det emne. Det er vi der læser hendes indlæg ikke et sekundt i tvivl om. Desværre har det afholdt nye hønsevenner fra at fortsætte her på fjerkrae.dk, det er sket flere gange. Hun bliver også let støt hvis man påpeger, at der skal være plads til os alle her på seedet. Derfor troede jeg FB var der hun ville slå sine folder efter hun stoppede her - som medlem af Staff.
Det er nemlig dejligt her, for alle er velkomne og selv små spørgsmål, som er stillet 1000vis af gange, ja dem tager vi med og med glæde  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #28 Dato: 22 Marts , 2020, 10:16 »
Tommel op, Hans Kurt

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hvor mange er vi??
« Svar #29 Dato: 22 Marts , 2020, 19:53 »
 ;)