Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der ikke har læst Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog  (Læst 414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Jeg er indehaver af flere høns der IKKE har læst Jørgen Liljensøes Den store hønsebog.

For det første har jeg en RIR skruk, med store 5 kyllinger - en rigtigt god skruk endda. Hun ligner den RIR der er på billedet i Den store hønsebog, så jeg tror hun er renracet. Men i Den store hønsebog står der at RIR ikke skukker, men det ved min RIR åbenlyst intet om. Er der andre der har RIR, der skrukker, eller er det en meget usædvanlig høne jeg har?

For det andet er min anden super gode skruk en Araucana. Gode Araucana skrukker har jeg hørt om her på Forummet, så det har ikke overrasket mig. Hun har haft 8 kyllinger, som hun selv rugede ud af 10 æg, hvor de sidste to æg ikke var befrugtet. Nu har hun lagt sig skruk for anden gang og har på meget kort tid lagt sig meget stædigt fast på reden. Også i dette tilfælde skriver Jørgen Liljensøe, at Araucana, ham bekendt, ikke ruger, hvilket igen ikke passer på hønsene her på grunden.

Nu skal jeg ud og se om jeg kan opspore nogle daggamle kyllinger (dårligt tidspunkt), da hun ikke lader sig afskrukke (hun er meget stædig, vedholdende og målrettet) og da vi skal flytte om under en måned og gerne vil flytte hønsene før vores møbler og ting, så er det ikke det bedste tidspunkt at give hende rugeæg på og så skulle vente 21 dage på at der kommer kyllinger.
Så lige nu sidder jeg og tænker, at det måske alligevel ikke ville være så dårligt, hvis min Araucana skruk havde læst Jørgen Liljensøes bog og i det mindste havde holdt til sig til en omgang skrukning, så jeg kunne nøjes med at pakke kasser, gøre rent, regne ud hvordan jeg kører mine sønner ind i to forskellige daginstitutioner på samme tid, :o  planlægge indretning i vores nye hus og indretning i det nye hønsehus og hvordan hønsegården skal stå i forhold til træer og buske....og...og...og!!! Opsporing af daggamle kyllinger var ikke lige en del af flytteplanen!

Andre med høns der opfører sig anderledes end man kan læse sig til, med de mange glæder (og sorger) det fører med sig?
Venlig hilsen
Liv

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høns der ikke har læst Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog
« Svar #1 Dato: 03 August , 2012, 15:47 »
ja mine høns har heller ikke læst de samme bøger som mig ;D Men det er en af de ting der gør hønsehold mere spændende. Man kan læse og forberede sig rigtig meget, indtil hønsene viser at de er ligeglade med det du har læst. God fornøjelse med flytning og det hele :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns der ikke har læst Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog
« Svar #2 Dato: 03 August , 2012, 17:45 »
Det er undtagelsen som bekræfter reglen.

Alt er  relativt og det er vil også sådan at det er for det meste.

Jeg har Jersey Kæmper, som heller ikke skulle skrukke, men der er ind imellem nogle af dem som gør det.

Jeg laver alle  mine kyllingerne i rugemaskine igennem flere år/generationer snart og alligevel skrukker mine Brahmaer som sidssyge, selvom det siges at evnen til skrukhed bliver avlet ud, når de laves på maskine.

Selv æglægningshybrider som det bestemt IKKE er meningen skulle blive skruk, der er der også enkelte som skrukker.

Hvis den gode Jørgen har oplevet sådan og snakket med opdrættere som bekræfter det, tja så bliver hans mening også sådan.

Lidt ligesom når der her på Forum skrives meget om Maran f.eks, så kan man også forledes til at tro at Maraner er en talrig race, selvom det ikke er tilfældet i den virkelige verde
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Høns der ikke har læst Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog
« Svar #3 Dato: 04 August , 2012, 09:27 »
Hi Hi Liv - godt indlæg  :). Jeg har ved gud også mange af mine høns her som ikke læser de samme bøger som mig. Det gælder både nogen gange opførsel men i særdeleshed gælder det også foder  ;). Held og lykke med at finde nogle små kyller  :D
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Høns der ikke har læst Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog
« Svar #4 Dato: 07 August , 2012, 09:27 »
Ja, det gode ved dyr er at de konstant overrasker  /o Det er også det jeg normalt elsker ved hønsene, blev bare lige lidt stresset over at jeg nu skulle til at finde frem til kyllinger på dette tidspunkt, hvor der ikke er så mange der ruger ud i maskinen længere.

Det ender nok med at jeg må give hende rugeæg alligevel og så flytte hende efter de andre.

Vores største hanekylling er begyndt at træde hønerne, så vi lægger nok også et par af vores egne æg ved, bare lige for at se hvilke underlige krydsninger der kunne komme ud af det.

Min ældste søn har igen kyllingelys i øjenene og glæder sig rigtigt meget til at der kommer nye kyllinger. Han elsker de små dunbolde og er rigtig god til at håndtere dem. Så hønen er tilgivet - hun er jo også min fantastiske superskruk  ;D
Venlig hilsen
Liv