Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ny hane eller beholde den gamle?  (Læst 330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
ny hane eller beholde den gamle?
« Dato: 13 August , 2011, 09:09 »
Hej

jeg har nu 3 unghaner og hønefar fra sidste år gående. De 3 unge er blevet 21 uger, og skal i løbet af et par dage lade livet. Men nu er jeg blevet i tvivl. For den ene af de unge haner er større end de andre og har delt hønseflokken med gode gamle hønefra fra 2010. Man er jo SLET ikke udtjent, når man kun er et år... vel?! Så ingen tvivl at starte med, han er den BEDSTE hane, forsvarer sin flok, angriber ikke, har overlevet mareks og han er SÅ flot! Men den nye her bliver muligvis større - skal jeg så "af pligt overfor racens bevarelse" skifte hane?

Forstå mig ret, jeg ved godt, at det må jeg da selv om, men når nu der ikke er så mange rheinlændere og ham her faktisk er rigtig flot - bør jeg så skifte? Jeg risikerer jo at få en hane af helt anderledes gemyt og fertilitet end den jeg har. Hmmm gruble gruble. Jeg har det også skidt med at en SÅ flot hane skal ende sine dage bare fordi pladsen var optaget.

Skal hanen skiftes ud?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: ny hane eller beholde den gamle?
« Svar #1 Dato: 13 August , 2011, 09:12 »
Hvis du har plads, så ville jeg beholde den gamle og den store nye - så har du mulighed for at finde ud af hvilket gemyt han er, om han er fertil nok o.a.

Ved godt det kræver plads til en ekstra hane, men det er hvad vi andre gør for ikke at risikere at den gamle hane pludselig står af - hvad de jo godt kan - og så ikke have en hane til når avlsæsonen starter
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: ny hane eller beholde den gamle?
« Svar #2 Dato: 13 August , 2011, 12:55 »
Du kan også lade dem begge blive gående sammen som forsøg. Nogle gange går det godt, og andre gange slet ikke. Hos landhønsene har jeg haft 2 brødre gående sammen uden problemer. Hos barnevelderne havde jeg en hane på 2 år og en fra sidste år gående sammen. Det gik godt hele foråret, men her for nylig tog den unge hane kampen op og bankede den gamle. Han fik så et nyt hjem hos nogle gode venner der har en flok blandingshøns. Ellers var den gamle blevet et hoved kortere. Han havde jo fået noget af et knæk på psyken, så jeg var ikke sikker på om han orkede at styre flokken mere. Men i den nye flok går det rigtig godt, så det var en heldig udgang på den historie.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ny hane eller beholde den gamle?
« Svar #3 Dato: 13 August , 2011, 13:03 »
Som Joankinu så rigtigt skriver, så er det en fordel at have min. 2 haner og især når det er de sjældne racer man arbejder med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub