Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsemad for os uden fjer :-)  (Læst 395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Hønsemad for os uden fjer :-)
« Dato: 14 Juli , 2010, 13:19 »
Da ungerne var puttet igår smuttede jeg ud og drak en kop kaffe hos hønsene, men synes lige, de skulle have lidt grønt, så jeg slentrede om i haven, op på marken, et smut forbi drivhuset... ren hygge.

Men det greb jo om sig! Så da kaffen var drukket og hønsene fodret med guf, blev der:

hængt dild- og korianderskærme til tørre
lavet isterninger med hjulkroneblomster
lavet saft af hhv. jordbær/rabarber og solbær/jordbær/hyldeblomst

og så var der ærter og agurker til madpakkerne idag + min allerallerførste squash til aftensmaden.

Jeg synes bare det er HØJ livskvalitet, men det skal måske også ses i lyset af at jeg er forstadskøbenhavner, der aldrig har kunnet holde noget som helst grønt levende i mere end max et par dage, jeg havde kanin på byggelegepladsen og delte mit 7 kvm. værelse med 2 undulater og 7 zebrafinker (og en blokfløjte..!)

Da vi flyttede hertil for 5 år siden var vi kun mig og manden, der var dagslys mellem gulvbrædderne og hullet i vinduesrammen var lappet med en mursten, der var pakket ind i et viskestykke.

Alle jer, der overvejer engang at skulle flytte på landet... bare se at komme afsted!  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2010, 13:20 »
ps: jeg har lagt lidt billeder af mine store kyllinger i mit galleri  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2010, 13:35 »
Landlivet er fedt! Vi begyndte også i Kbh, og er nu endt på en storparcel udenfor Århus - det er skønt!

Flotte billeder, og imponerende virkelyst, gid vi var lige så overskudsagtige!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

GKV

  • Gæst
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2010, 13:54 »
Jeg bliver glad af at læse sådanne indlæg. Livet på landet er dejligt, omend besværligt til tider. Her er der hængt en masse hvidløg til tørre, ligeledes dild, syltet jordbær, lavet hyldeblomstedrik, jordbær/rabarbersaft, stikkelsbærgele,høstet en masse ærter som er lagt i fryseren, nyopgravede kartofler hver dag, kan det blive bedre?

Jordbærrene giver stadigvæk masser af bær og barnebarnet rågumser i dem. Hindbærrene begynder nu og inden længe er der vel også tomater en masse. Jeg nyder at høste af mit arbejde og kan fortælle at hjemmelavet tomatketchup og pure´ er superlækkert. Basilikummen er der også masser af, så pesto skal der også laves. Røde løg, alm.løg, skalotteløg er der også bare så mange af og lige pludselig er de jo også klar.

En hel skov at grønkål til hønsene er der også blevet plads til.

I år satte jeg som en slags hæk i køkkenhaven en masse baldrian, de blomstrer flittigt og dufter helt fantastisk, dem er jeg meget glad for. Et par pastinakker der ikke blev spist i vinters blev sat jorden, de står nu med blomsterstande med frø på. Gad vide om de har krydsbestøvet med baldriannen? Beroligende rodfrugter kunne det måske blive til  ;D En række artiskokker er også lavet som en hæk.

Også jeg har sået hjulkrone i både blå og hvid og rigtigt isterningerne er bare så fine med de smukke blomster.

Fem tyrekalve har vi, een af dem er til os selv de andre skal sælges når tiden kommer.

Nu mangler jeg blot et par gode malkegeder og et par får, så begynder det at ligne noget igen.

Sommeren her har været hektisk med en masse kuld kyllinger, for at få bygget en bestand op, til næste år skal jeg ikke have så mange, men det har været så sjovt at følge dem. Mange af dem er pæne nok til at komme med på LU og resten de kan jo spises.

Nu vil jeg gå ud og hive ærteplanterne op og få sået en portion spinat i bedet.

VH Gunni.

PS skønne kyllinger. /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2010, 20:44 »
Årh *p Hvor ser det bare GODT ud!!! *h

Til NÆSTE år, der VIL jeg altså have gang i køkkenhave og drivhus!!! Nu ER hønsehus og gård på plads, så det skal altså prioriteres! :)

Heldigt for mig, at der er nogle ting som passer sig selv, såsom hindbær, kirsebær, blommer, æbler og hyldeblomster/bær /o Man føler helt man snyder lidt ;D

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2010, 07:54 »
jeg er helt enig. /o
kommer også fra byen, og bor på landet på andet år.
det er simpelthen livskvalitet at stå op om morgenen, fodre hønsene og fiskene og så på vej rundt i haven spise lidt af alt det der er modent, inden jeg kører på job i byen.
jeg har høstet spinat, men har ladet en plante stå og gå i frø...selvom en pose spinatfrø ikke koster noget særligt, så er det bare fedt at vide at jeg kan lave dem selv, og at udbyttet bliver stort.
det er så hyggeligt at når veninderne fra københavn kommer på besøg, at vi så først skal grave kartoflerne op inden vi går i gang med at lave mad. det kan godt være at alle ikke synes det er så hyggeligt som jeg, men de kan godt se det romantiske i at være selvforsynende.

nu mangler jeg bare, inden vinteren, at min mand bliver færdig med viktualerummet, så vil syltningsprojekterne ingen ende tage.  :)

forårsbillede af køkkenhaven 2008:
http://www.marix.dk/files/hus/hus033.jpg
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2010, 08:28 »
Jeg forstår godt jer alle sammen.
Jeg købte en gård på landet for 4 år siden og det er nok noget af det bedste jeg nogensinde har gjort. ::)
Nyder at der er langt til naboerne, højt til himlen og stjernerne er bare så tydelige når det er mørkt, for på landet er det MEGET mørkt om aftenen.
Skønt er det også at kunne høste sine egne afgrøder i urtehavn og min urtehave er 150 m2 så der er masser af plads. <C
Håber at i som drømmer om det også får mulighed for det en dag.
 *q *q *q *q
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2010, 09:08 »
Jeg melder mig i koret  ;D

Vi flyttede fra København i januar 2006 til vores lille bid af Paradis her lige midt på Sjælland. Jeg kan nikke genkendende til ALT der er skrevet i denne tråd - glæden ved at så et frø og se det vokse, hente aftensmaden i køkkenhaven, fylde forrådeskammeret med hjemmesylt.

Jeg havde aldrig forestillet mig at skulle bo på landet, og jeg må stadig af og til knibe mig selv i armen: er det virkelig mit liv eller drømmer jeg bare? Tråden her fik mig til at tænke tilbage på mit københavnerliv - hvad var det egentlig som gjorde mig glad i byen og gav stunder af lykkefølelse? Sjovt nok er det som rinder ihu fodbold, ikke som udøver men som tilskuer. Mit kæreste eje var mit sæsonkort til Parken, fra min faste plads oplevede jeg tiden stå stille, da Zuma sendte sit saksespark i målmaskerne og vi vandt over Brøndby og blev danske mestre. Eller Peter Møllers drømmehug med det iskolde højreben, da vi stjal sejren i overtiden mod Farum...

I dag kommer lykkefølelsen fra helt andre kilder - præcis som I andre har beskrevet her i tråden. I dag står tiden stille, når jeg går tur med hundene i den forårsklædte skov og jeg tænker "hold da op - tænk at jeg skulle blive 34 før jeg første gang så en skovbund fuld af anemoner". Og så priser jeg mig lykkelig over min nye tilværelse. Det er lidt som at spille computerspil og uventet få et "ekstra-liv"  ;)

Og fodbolden - hvad sketer der lige med den? Tjaa, jeg vedblev med at komme til kampene efter vi var flyttet. På et tidspunkt gik det så op for mig, at jeg brugte mere energi på at tænke over hvordan de fik græsset til at gro i de skyggefulde hjørner, end på at følge med i kampen og så var det slut med at tage til fodbold. Sådan kan ens prioriteringer ændres  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2010, 09:35 »
På et tidspunkt gik det så op for mig, at jeg brugte mere energi på at tænke over hvordan de fik græsset til at gro i de skyggefulde hjørner, end på at følge med i kampen og så var det slut med at tage til fodbold. Sådan kan ens prioriteringer ændres  ;D

Skønt, Louise, det er lige netop sagens kerne - velkommen til livet på landet - jeg flytter heller IKKE tilbage til byen. Never ever!! Der er ligesom nogle 'ur-ting' der vågner hos mennesket, når man møder de nære ting - at kigge på myrer, nyde en tidlig sommermorgen, at glo ind i ens eget bål, at plukke sin egen frugt osv osv. Og hønsene passer særdeles fint ind i det helheds billede...

Da jeg flyttede på landet i Danmark (har dog tidligere levet tæt på naturen, idet jeg har boet i Grønland i mange år), var en af mine første tanker, at jeg måtte være født ind i en forkert tidsalder, fordi det jeg nu oplevede var SÅ rigtigt for mig. Jeg kan jo så ikke forstå, at jeg stadig møder mennesker, som det intet som helst siger. Jeg siger stakkels dem...  :)
Mvh Marianne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hønsemad for os uden fjer :-)
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2010, 13:50 »
@ louise           velkommen til de "voksnes verden"

Synes folk, der ikke kan lide /natur/dyr er afstumpede.

Jeg kommer nok ikke til at bo på en gård før efterlønnen, jeg synes der er alt for meget arbejde på sådan en gård.

Men et lille landarbejder-hus.... ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!