Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fastende skruk  (Læst 2491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Fastende skruk
« Dato: 07 August , 2018, 18:07 »
Vi har nu for første gang prøvet at få udruget kyllinger, da en af vores høns af racen stor, sort Australorps til vores overraskelse blev skruk. Efter sigende skulle racen være utilbøjelig til at ruge. Vi skaffede rugeæg af samme race, og har nu 5 livskraftige og meget aktive kyllinger på ca.5 uger. Endnu mere overraskede blev vi, da en anden af vores 5 høner også lagde sig skruk. Hun ligger nu på 11 æg af lidt blandet race, som vi skyndsomst måtte skaffe. Den første høne gjorde præcist som hun skulle, gik af reden regelmæssigt, drak, spiste og afleverede en lort af betragtelige dimensioner. Den anden høne derimod var som klistret til reden, hverken spiste eller drak, men lagde en lort i reden, så vi måtte rense æggene. Efter en uge i denne hede, og efter at have læst, at høns kan "glemme" at drikke og dermed dø af tørst, måtte vi gøre noget drastisk. Vi løftede hende af reden og gav hende en gang waterboarding på den måde, at vi kortvarigt dyppede hendes hoved i vand. Det bragte hende tilsyneladende ud af den trancetilstand, som en skruk øjensynligt befinder sig i, og hun drak og drak og drak, hvorefter hun åd en masse hvedekorn, drak en masse igen, og gik derefter tilbage og lagde sig på reden. De efterfølgende dage har vi blot løftet hende af reden, så finder hun selv ud af at æde og drikke. Er det normalt, at man skal "lære" skrukhøns at tage vand og næring til sig. De kan vel ikke tåle at faste konsekvent i 21 dage?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fastende skruk
« Svar #1 Dato: 07 August , 2018, 18:49 »
I har gjort det helt rigtige. En skruk skal helst af reden èn gang om dagen for at spise, drikke, strække ben og vinger, støvbade og få lagt sin skrukklat.
Der er en sjælden gang imellem en skrukhøne, der er så meget væk i sin trance, så hun glemmer dette. her må man hjælpe skrukken af reden, så hun kan komme ud og få ordnet det nødvendige.
De sidste 2-3 dage går skrukken som regel ikke af reden og det er ok.

Hver morgen, når jeg lukker op for hønsehuset, smider jeg altid alle mine skrukker ud i haven. På det tidspunkt ved jeg, der er et stort udvalg af mad, grønt og godbidder at vælge imellem - inden de vilde fugle gør kål på resterne efter hønsene - og samtidig ved jeg altid, at alle har været ude den dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Fastende skruk
« Svar #2 Dato: 07 August , 2018, 22:08 »
Hej Helle

Mange tak for svar. Vi fortsætter med at løfte damen af reden en gang om dagen, og ser frem til et nyt hold kyllinger.

Med venlig hilsen

Flemming Jensen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fastende skruk
« Svar #3 Dato: 07 August , 2018, 22:13 »
Hej Helle

Mange tak for svar. Vi fortsætter med at løfte damen af reden en gang om dagen, og ser frem til et nyt hold kyllinger.

Med venlig hilsen

Flemming Jensen

 /o /o

Smid hende helst ud i haven på et fast tidpunkt hver dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14