Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk, hvilke forbehold skal man tage?  (Læst 2020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Skruk, hvilke forbehold skal man tage?
« Dato: 10 ſeptember , 2015, 15:12 »
Jeg har en skrukhøne der har fået lov til at ligge på nogle æg, de burde klække om 14 dage. Vejret er endnu meget mildt, men det kan jo hurtigt vende. Hvilke forbehold skal man tage? Jeg har en hønsefræser der kan stå inde i mit skur, men skal der andet til? Hvad med en varmelampe? Og hvordan skal den placeres?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk, hvilke forbehold skal man tage?
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2015, 15:55 »
Varmelampe er ikke nødvendig, skrukken kan selv varme kyllingerne. Bare sørg for kyllingemad, vand, skaller og støvbad, så burde hun selv kunne klare det. Alt efter forholdene skal du dog være opmærksom på om kyllingerne kan følge mor over alt. I starten kan de ha svært ved fx at komme ind og ud af redekassen, og en efterladt kylling klarer sig ikke længe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Skruk, hvilke forbehold skal man tage?
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2015, 21:14 »
Du kan trykt overlade pasningen af kyllingerne til deres mor. Mine to skrukker passer afkommet eksemplarisk. Det regnede meget i sidste uge, og hende i hønsefræseren havde fuld styr på sit afkom. Jeg så ikke på noget tidspunkt, at kyllingerne var det mindste våde.
I dag kom skrukken med 14 dage gamle kyllinger ud i hønsegården. Da jeg ikke forventede at hun kunne finde ind igen - jov hun kunne sikkert godt, men de små kan ikke - så det måtte jeg hjælpe hende med.
Inden jeg kom ud, kom der en byge og hun havde søgt ind til husmuren, hvor hun dækked kyllingerne. Hun selv var noget våd - men kyllingerne - helt tørre.
Så det klarer de helt selv.
Men som Raziel skriver, skal du holde øje med dem og sørge for, at de har mulighed for at søge til steder, hvor blæst og regn ikke kan nå dem.
Min skruk der går i hønsefræser (nu kun om formiddagen, ellers frit i haven) søger ind, hvis vejret ikke er det bedste. /o

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Skruk, hvilke forbehold skal man tage?
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2015, 08:50 »
Kort spørgsmål , hvad er en hønsefræser ? 😁
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Skruk, hvilke forbehold skal man tage?
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2015, 11:00 »
Kort spørgsmål , hvad er en hønsefræser ? 😁
Sådan en i stil med denne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi