Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ællinger - hvad nu?!?!  (Læst 2351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaL-N

  • Bruger
  • Indlæg: 3
ællinger - hvad nu?!?!
« Dato: 26 April , 2022, 12:05 »
Jeg er helt ny med løbeænder - fik fire, den ene løb væk og da de var forskellige farver og vi stadig havde æg fra hende, der løb væk -tænkte jeg: vi låner da bare en rugemaskine - det gjorde vi og ud kom 8 fantastiske ællinger - de er så søde!!"
De er i et lille hus med varmelampe i vores lade og de trives - spiser, drikker og skider, og kommer hen, når jeg stikker hånden ned. Men nu er jeg så lost og kan ikke rigtig få svar andre steder, så jeg prøver jer.

Jeg er komplet naiv og ved kun lidt. Ællingerne er 1 uge i dag og ja, de skal have varmelampe i 2-3 uger endnu. Men må jeg slet ikke tage dem ud i en overdækket indhegning, i kort tid - før om 2-3 uger?
 Og hvad så når de ikke skal bruge varmelampen længere? - de skal have fjer før de må svømme?!? - hvornår får de det?

Vores grund er indhegnet pga. hunden og vi har to sammenhængende søer. Skal vi så bare lukke dem ud, når de har fjer og ikke længere skal bruge varmelampe? De tre ænder, som er blevet hos os går ikke i hus, de sover nær søerne. Vil ællingerne gøre som de voksne? og lukker man dem "bare" ud til de voksne?? Ja undskyld, men jeg er en lidt panisk bybo, som er flyttet på landet og nu skal finde ud af, hvordan det faktisk foregår på landet:-/

Alle tips er velkomne:-)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: ællinger - hvad nu?!?!
« Svar #1 Dato: 27 April , 2022, 19:38 »
Du kan sagtens tage dem en lille tur ud på græs på en tør, solrig dag - som dem, vi lige har haft en kaskade af.

De vil også elske at få mulighed for at bade/svømme. En stor, lav bakke som dem, man bruger til at rense grillrist i, er fremragende til formålet. Den kan de selv komme ud og ind ad.

Ællinger kan sagtens tåle at blive våde, men de kan ikke tåle at blive kolde. Hold øje og øre med dem. Når de så småt begynder at fryse, ændrer de lyd og begynder at småpibe, og så er det fluks ind under varmelampen med dem igen. Ællinger i naturen bliver ikke så våde, fordi deres dun bliver vandskyende af at gnubbe op ad andemors fjer.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline TinaL-N

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: ællinger - hvad nu?!?!
« Svar #2 Dato: 28 April , 2022, 09:17 »
Tusind tak for dit svar - det er meget nytting.

Må jeg spørge om noget andet?
Hvornår får de fjer? og de må vel ikke blive lukket frit ud til søerne før de har fuld fjerpragt?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: ællinger - hvad nu?!?!
« Svar #3 Dato: 28 April , 2022, 14:28 »
Jeg ville ikke lukke dem permanent ud, før de er helt udfjedrede. De skal være vandtætte, så de kan tåle regnvejr. Jeg er ikke sikker på, hvor gamle de så er. Jeg ved, at gæs er 8-10 uger, så mon ikke det er der i nærheden?

Små løbeællinger er også nemt bytte for rovfugle og kragefugle, så det er en god ide at lade dem få lidt mere volumen, før de bliver sluppet helt løs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat