Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bland dit eget foder til kyllinger og høns  (Læst 23096 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Dato: 30 April , 2017, 13:18 »
Hej ....
Du får lige alle blandingerne ...spørg endelig, hvis du er i tvivl 😊

Foderblandinger ...

Opvækst kyllinger:
Den første uge småfrø og hakket grønt, hakket æg - adgang til småt grit med kul...

40% hel Hvede
10 % hel sort havre
15 % knækket majs
15% knækkede foderærter eller toastede hestebønner
20 % småfrø  (hirse, hamp, hør, boghvede, solsikke, saflor, raps)

Æglæggende høner:
30% hel byg
15% hel hvede
15 % hel sort havre
15 % knækket majs
5 % knækkede ærter eller knækkede toastede hestebønner
20 % småfrø (hirse, hamp, hør, boghvede, solsikke, saflor, raps)
Fri adgang til skaller

Når kyllinger og voksne går sammen og indtil æglægning kan denne blanding anbefales:
15 % hel byg
20 % hel hvede
15% sort havre
15 % knækkede majs
15 % knækkede ærter eller knækkede toastede hestebønner
20% småfrø (hirse, hamp, hør, boghvede, saflor, solsikke, raps)

Slagtedyr:
20 % hel byg
30 % hel hvede
20% knækket majs
15 % knækkede foderærter eller knækkede toastede hestebønner
15 % småfrø (hirse, hamp, hør, boghvede, solsikke, saflor, raps)

Helst alle småfrø i blandingen, men 3-4 forskellige småfrø i blandingerne af gangen er fint, men af hensyn til indholdet af essentielle aminosyrer i frøene, der bla. forbedre optagelsen af protein, er det godt at veksle imellem småfrøene i blandingen.
 Kyllinger og slagtedyr skal ha' al det foder, de kan spise.
Andre skal ha' mellem 80 og 140g pr dyr pr dag strøet i gården - synligt korn og frø skal være spist inden aften. Gerne en oprydningsdag ind i mellem, så der bliver skrabet i bund.
Adgang til grit (småsten/grus), grønt ved siden af...
Levertran i de 4 mørkeste måneder.



1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline malvin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #1 Dato: 30 April , 2017, 21:54 »
hej og tak
mit hønsehold er lille (5 stk) lille hus (på ben) i over dækket halmgård ( 20 kvadrat meter) de har også 20 kvm.. uden tag mit asparges bed ..
nå men fodre i halmgården med købe foder (lokalt fremstillet) magen til det du siger... undre om jeg skal tilbyde extra foder i automat ..
og endelig vil grøntpiller "udblødt" kunne ersatte en del af deres grønt (lille have og græs under anlægning)
mvh peter


Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2017, 07:48 »
Hej ...
Hvis foderet er korn og frø sammensat så det er fuldfoder, så skal dyrene ikke ha' ekstra i automat.
Ja, grøntpiller kan bruges som erstatning for friskt grønt, selvom friskt altid er at foretrække. Der er dejligt mælkebøtter nu - fyldt med mineraler og vitaminer. Og dem er der sjældent nogen, der er sure over, at man tar 😉
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline malther

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • Bare en glad mand
    • galleri-2000
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #3 Dato: 07 August , 2017, 18:37 »
Hej Fru Andersson.
Nu spørger jeg sikkert dumt, men min kæreste går og overvejer at anskaffe os nogle høns til, når vi flytter i hus.
Jeg har ladet mig høre, at høns også spiser "madrester", så man på den måde ikke lader noget gå til spilde? Er det no-go? Eller evt. blot et supplement?
Mvh

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #4 Dato: 07 August , 2017, 22:37 »
Jeg er sikker på, at de fleste hønseejere giver "madrester" til hønsene. Ifølge loven må de kære dyr ikke få kød (men de fleste hønseejere synes, at varmebehandlet kød - ikke fjerkræ - nok er ok for deres høns). Fisk skal man være varsom med til høns, der lægger brune æg.
Man kan forbedre "madresterne" med kogte, mosede kartofler, udblødte kogte,  mosede foderærter og alle de gode sager, der er at finde i opskriften på "hønseguf".
Høns elsker afveksling. Og det er bare vi mennesker, der vil gøre dem til vegetarer, men masser af grønt er et must. Bær af alle slags fortæres med glæde i hønsegården.
Hvis de ikke selv kan plukke græsset, er det en god idé at klippe det i småstykker, så de ikke sluger mere end godt er.

Offline malther

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • Bare en glad mand
    • galleri-2000
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #5 Dato: 08 August , 2017, 09:39 »
Hej Alice.
Mange tak for hurtigt og meget brugbart svar :)
Mvh

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #6 Dato: 08 August , 2017, 13:37 »
Hej Malther..
Hvad de fleste gør, det ved jeg ikke, men det er Fødevarestyrelsen der ved lov har forbudt at der fodres med køkkenrester. Får du rotter, vil rottenmanden heller ikke anbefale køkkenaffald, men udelukkende korn og frø, der tildeles så det er væk inden sengetid.
Hvis dine dyr går frit, og det anbefaler jeg, så finder den masse smådyr op til musestørelse.
Men høns er meget nøjsomme - får de protein nok så lægger de også æg...
hilsen Hanne
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #7 Dato: 08 August , 2017, 16:52 »
Det er fuldstændig rigtigt, at fødevarestyrelsen har forbudt, at der fodres med emner, som har været i et køkken (sådan er vist formuleringen). Det er kun mennesker (som ikke er forfremmet til svin), som må spise det, supermarkederne sælger.

Men har man høns til husbehov, kan jeg virkelig ikke se, at det er en forbrydelse at give dem rester af børnebørnenes havregrød, den sidste rest stuvet spinat osv. Hønseguf er selvfølgelig også strengt forbudt, åbenbart medmindre man opbevarer alle ingredienserne i stalden.

Naturligvis spises "guffet" op i løbet af meget kort tid. Hvis der fodres om morgenen, inden hønsene lukkes ud, og rester fjernes efter kort tids forløb, kan jeg ikke begribe, at det skulle være en større rottefare end det foder, der sælges som hønsefoder.

Og af hygiejniske grunde bør man forbyde sine høns at æde mus og frøer! Jeg tvivler dog på, at det har nogen effekt.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #8 Dato: 08 August , 2017, 17:13 »
Det er fuldstændig rigtigt, at fødevarestyrelsen har forbudt, at der fodres med emner, som har været i et køkken (sådan er vist formuleringen). Det er kun mennesker (som ikke er forfremmet til svin), som må spise det, supermarkederne sælger.

Men har man høns til husbehov, kan jeg virkelig ikke se, at det er en forbrydelse at give dem rester af børnebørnenes havregrød, den sidste rest stuvet spinat osv. Hønseguf er selvfølgelig også strengt forbudt, åbenbart medmindre man opbevarer alle ingredienserne i stalden.

Naturligvis spises "guffet" op i løbet af meget kort tid. Hvis der fodres om morgenen, inden hønsene lukkes ud, og rester fjernes efter kort tids forløb, kan jeg ikke begribe, at det skulle være en større rottefare end det foder, der sælges som hønsefoder.

Og af hygiejniske grunde bør man forbyde sine høns at æde mus og frøer! Jeg tvivler dog på, at det har nogen effekt.

Meget enig  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #9 Dato: 09 August , 2017, 22:59 »
oss enig med Alice  /o

Offline Lone M

  • Bruger
  • Indlæg: 3
  • Stolt hønemor
Sv: Bland dit eget foder til kyllinger og høns
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2019, 00:07 »
Hej Hanne, Jeg prøver lige, om du svarer her et par år efter din besked :).

Mine 0.3 Dværgoorpingtoner g 1.2 dværwyandotter får dine foderblandinger, p.t. opvækstblanding. De er nu fire en halv måned gamle (hønsene  ;)). De får generelt foder ad libitum. Fri adgang til sand, grit og skaller samt ca. halvtids-haveliv (når vi er hjemme).

Overvejer om vi skal skifte til æglægningsfoder, hvor der er en del byg i. Jeg har dog læst flere steder, at byg ikke er hønsenes livret. Og så tænker jeg lidt, at det jo ikke rigtigt hænger sammen med at fodre ad libitum og samtidig give noget, de ikke er vilde med. Det vil vel bare give en masse overskydende byg? Kan vi blot fortsætte med opvækstfoder? Og så hølde øje med deres vægt/størrelse? Jeg går ud fra at indholdet af byg er der som en slags sikring mod overspisning. Eller er det helt forkert? Er der noget specielt i byg, som hønsene har brug for?

De får i øvrigt også forskellige andre ting som f.eks. kogt quinoa, brune ris, masser af grønt osv.

Hilsen Lone

 
Lone M
1,2 sølv sortrandede dværgwyandotter -  Lurifax (Luffe), Trut og Dot, April 2019
0,3 sorte dværgorpington - Fnug, Trille og Umami, April 2019
1,0  rødstribet kat - Mango, April 2007.