Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hærværk i min have  (Læst 512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trinemia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 196
Hærværk i min have
« Dato: 09 Juni , 2014, 10:30 »
For et par uger siden fik jeg stjålet 5 kyllinger om natten. Hønemor lå alene i sit hus om morgenen og de 5 små var fordampet. Samme nat havde en haft låget åbnet på mit bistade og lukket det forkert- så lågholderen var krøllet helt sammen. Her til morgen opdager jeg at der har været natlige gæster igen. Lysføleren til den atomatiske hønselem et klippet over i 2 !!. Det er rigtig ubehageligt at mine 4 høns, ingen hane, kan provokere nogle så meget at de vælger de handlinger. Og så er jeg træt af at min ellers altid trygge fornemmelse i mit hus bliver forstyrret. Har nogle oplevet noget lign. og hvad har I gjort ? Jeg har politianmeldt det idag, så er jeg på "forkant" hvis der skulle ske mere.
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hærværk i min have
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2014, 10:51 »
Ja, det ER meget ubehageligt ikke at kunne føle sig tryg. Jeg selv er også blevet paranoid efter at jeg fik stjålet et par gode Svanegæs, 2 transport kasser til store høns og et stort vandtårn i februar måned. Det blev også meldt til politiet.  :police:

Nu er der lås på alt og jeg føler mig lidt som en fangevogter, når jeg skal rundt til dyrene.

Men sådan skal det åbenbart være i velfærds Danmark.  /d /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Hærværk i min have
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2014, 11:57 »
Det er rigtig træls, at man er nødt til at opsætte alarmer, kameraer osv, og være nervøs for sine dyr. Men hvad med nogle kameraer? man kan også få nogle, der bare ligner de er tændt.....og kører på batteri....de er vist ikke så dyre....

Mvh.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hærværk i min have
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2014, 13:22 »
Ellers kan du få et såkaldt "vildtkamera" du kan skjule i en busk og som bliver aktiveret ved bevægelse og derved fange den/dem på fersk gerning.
Det er jo desværre nok nogen fra det nærmere naboskab der føler sig voldsomt irriterede af dine fjer, så der er god chance for identificering tænker jeg ...

Alt efter hvordan du bor så kan en bærbar + et helt almindeligt webkamera nøjagtigt det samme. Typisk skal du lige downloade software for at få de smarte overvågningsfuntioner, men selv de helt billige 100,- webkameraer er faktisk glimrende tyveriovervågning.

Jeg havde selv et setup kørende sidste år, for jeg var overbevist om at vi havde mårhund. Det eneste jeg fik var en masse film af naboens hund ...

Husk du må kun overvåge din egen matrikel, ikke villavejen :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hærværk i min have
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2014, 15:04 »
Det er en god ide med et kamera. Det kan også placeres i en stærekasse. Jem & fix plejer at have nogle til en rimelig pris.
Vi har selv fået stjålet både fodertrug og vandautomater i vinterens løb. Vi bruger koniske vandbeholdere og gryder til foderet om vinteren, så de andre STOD i drivhuset.

Offline Nienna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hærværk i min have
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2014, 15:25 »
I januar havde vi natligt besøg - jeg vågnede fordi jeg kunne høre larm fra hønsegården.
Vi styrter ned og finder den ene høne død i sneen og hele hønsehuset er åbnet.
Vi endte med at tilbageholde en 12-årig dreng, der kom tilbage for at lede efter sin mobil, som han havde tabt. Politiet blev kontaktet og drengen kørt hjem med patruljevogn. Et par dage efter, da sneen smeltede, fandt vi hans mobil i en bunke med fjer og sne i hønsegården. Den blev afleveret til politiet.
Drengen var lokal, men ikke en umiddelbar nabo. Han bor så langt væk, at han umuligt kan blive generet af vores høns, så hvad der fik ham til det, ved vi ikke.
Vi har nu sat et kamera med bevægelsessensor op, så der bliver streamet til vores mobiler hvis der er noget der bevæger sig i haven. Desuden har vi sat lås på alt.
Jeg kan godt nikke genkendende til den fornemmelse af, at man ikke føler sig tryg i sit eget hjem efter sådan en oplevelse. Der gik over en måned før jeg sov godt om natten efter det besøg.

Offline trinemia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 196
Sv: Hærværk i min have
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2014, 22:01 »
Der bliver købt kamera i morgen, vil SÅ gerne fange gerningsmanden, og helst også få afkræftet min svage mistanke til den eneste nabo jeg, hårdt presset,  kunne forestille mig det var. Det var ikke lige den slags udstyr jeg havde regnet med at skulle bruge penge på. Øv.
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hærværk i min have
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2014, 22:35 »
Gør det Trine, brug de penge, det koster..du vil få det Meget bedre, når du får fanget idioten, der åbenbart er en stor røv!! Vedkommende fortjener at blive fanget på kamera.. Jeg har aldrig selv prøvet det, men kan sætte mig ind i, hvor absolut ubehageligt det må være :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hærværk i min have
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2014, 07:56 »
Se det fra den positive side :)
Efter du har fundet den mås med ører der leger Olsen banden i din have, så kan du bruge kameraet til kylle-tv, så næste gang du har kyllinger kan den streame direkte ind til din pc/tv  ;D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hærværk i min have
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2014, 21:57 »
Husk skiltet med kamera overvågning
 :police:
Faktisk også et krav.
Jeg undersøger selv hvordan og hvilke kameraer man skal have op for vi har ting der forsvinder fra haven og potter og planter fra drivhuset
Før vi på begyndte vores tilbygning fandt vi jævnligt cigaretskoder ved et dødt fyretræ i haven ud for vores stue vinduer nu er det begyndt igen men det roder meget endnu i have med bygge materialer men nu har vi sgu fundet en zippo ligter.
Ryger personen i kamera fælden tager jeg selv kontakt til personen hvis vi kan finde ham lokalt og fortæller ham lidt om hvad fremtiden vil bringe  :o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Nienna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hærværk i min have
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2014, 06:14 »
Mig bekendt er skiltning kun et krav for private hvis der regelmæssigt er folk der arbejder på det overvågede område.
Hvis jeg f.eks. overvåger min indkørsel hvor skraldemændene kommer, skal jeg skilte.
Hvis jeg overvåger mit hus hvor f.eks. hjemmehjælpen regelmæssigt kommer, skal jeg skilte.

Men hvis jeg overvåger min have, hvor der ikke bør komme andre end mig og min familie/gæster, er det faktisk ikke et krav at jeg skilter med at jeg overvåger.

Så om der skal skiltes, kommer an på kameraets placering og om, hvorvidt der regelmæssigt er andre der har det filmede område som arbejdsplads.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hærværk i min have
« Svar #11 Dato: 11 Juni , 2014, 06:16 »
det er ikke helt rigtigt det med skiltet.

Hvis du handler i en butik der har tv overvågning så skal de skilte med det, hvis du overvåger din egen have så skal du almindeligvis ikke.
Du skal skilte hvis det er et område der er åben for offentligheden/almindelig færdsel, så med mindre du har en slags åben have med kunst eller blomster (der er der jo nogen der har), så skal du ikke skilte hvis du overvåger dit eget hus/have (dataloven) :)

Hov Nienna var hurtigere ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hærværk i min have
« Svar #12 Dato: 11 Juni , 2014, 06:18 »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline trinemia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 196
Sv: Hærværk i min have
« Svar #13 Dato: 11 Juni , 2014, 06:54 »
Haven var ikke offentlig før "han" begyndte at komme der. Skiltning vidst ikke nødvendig - tak for input 
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hærværk i min have
« Svar #14 Dato: 11 Juni , 2014, 09:39 »
@nienna, nimrod
I har ret 8)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.