Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye og gamle høns... Hjælp!  (Læst 8659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Nye og gamle høns... Hjælp!
« Dato: 02 Juni , 2015, 08:20 »
Hej
Jeg håber nogen har et godt råd eller to. Jeg har en lille blandet flok bestående af tre damer på et år. Nu har jeg anskaffet mig to orpington i stor race. De nye er 14 uger og er fysisk lige så store som de "gamle" høns. Problemet er, at de "gamle" jager, hakker og mobber de to nye som overhovedet ikke giver igen. De gemmer sig bare i et hjørne og håber, det hele snart går over.
Det er ikke rart at se på, og jeg må indrømme, at tanken har strejfet mig, om jeg skal snuppe hovedet på de tre "gamle" og anskaffe mig to ekstra orpington i samme alder som de to nye.
Er der håb for fred i hønsegården, eller er aldersforskellen for stor?
Mvh. Anne

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2015, 08:40 »
Jeg har oplevet det samme. Sådan et høns når de etablerer en hakkeorden.

Du kan afhjælpe problemet ved at lukke den ene gruppe ude og den anden inde i hønsehuset. Husk at skifte mellem grupperne så de på tur er inde/ude. På den måde nedsætter du angrebshyppigheden og dermed eventuelt skade. Efter et par uger vil de omgås hinanden mere eller mindre gnidningsfrit.

Ovenstående metode kan du begrænse til et par dage hvis du har en stor løbegård, som giver de nye høns en mulighed for at stikke af fra angriberne. De første par dage er angrebene af udtalt grad, og derfor bør de isoleres. Alternativt kan hver gruppe have deres egen løbegård klods op ad hinanden, så de kan snakke sig til en hakkeorden i stedet for at slås om at være de øverste.

Offline AnneV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2015, 08:49 »
De gamle plejer at gå frit i haven, når vi er hjemme. Så nu er de røget i haven, og de nye har gård og hus for sig selv. Men om natten skal de jo alle ind i huset, og når jeg kommer ud om morgenen for at åbne, kan jeg høre, at der er kamp derinde:-( De gamle er godt nok billigt til salg!!;-)

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2015, 08:53 »
Hej Anne,

Du skriver ikke noget om hvilke forhold du har, i hønsegården så jeg ved ikke om du kan gøre det samme som mig.

Men på nedenstående side kan du læse hvordan vi gør det - med stor succes - hos os.
http://fjer.factfiction.dk/?p=341

Håber det kan hjælpe de små

Glade hilsner Mette

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2015, 09:46 »
At kunne sammenføre høns på et par dage - det lyder godt nok fantastisk. Mine dyr samføres for tiden. Kyllingerne har hver sit aflukke de kan søge ind i, når de ønsker fred for de 3 store Brahmadamer. Damerne jager nemlig kyllingerne når de kan se deres snit til det og et velrette hak er åbenbart det det går ud på.
Men heldigvis er kyllingerne meget adrætte, så oftest kan de løbe fra madammerne. Det her gælder for sammenføringen af Brahma kyllingerne.
Barnevelderne har først i går fået adgang til resten af hønsehuset. Men de er meget forsigtige, med at forlade deres lille afspærring i hønsehuset.

Jeg tror på det jeg læste i en anden streng for nogen tid siden - om samføring af høns - at det først lykkes når alle er voksne og at den enkelte høne har brugt tiden på at finde sin plads i flokken. Om hanen kan forkorte samføringstiden, det ved jeg ikke, men det burde han kunne, hvis en sådan indgår i flokken. Min hane går adstadig rundt i flokken, som den eneste der ikke flytter sig for andre. Men jeg har ikke set ham prædike samdrægtighed blandt sine undersåtter  *l

Mine dyr har været sammen siden 3.og 4. maj. Kyllinger i to adskilte rum i hønsehuset og hønsene i selve hønsehuset. Alle har kunnet se hinanden hele tiden og nu også gå frit blandt hinanden.

I tidernes morgen havde jeg en gase. Han var den fødte leder, han sørgede for ro og orden i sin gåseflok. Tålte ikke uvenskab og greb ind ved den mindste mislyd i flokken. Han var konge i sit eget rige i 7 år - og hvert år gav jeg ham 50 gæslinger om foråret og sammen med sine 2 fruer klarede han opdragelsen (også af madammerne  ::)). Ræven fik sin andel af flokken hvert år og jeg resten. Til slut fik ræven osse min dejlige gase. !g

Offline AnneV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2015, 09:55 »
Tak for de gode råd :) Jeg kan vel egentlig godt dele gården lidt op, så de har lidt plads hver for sig i nogle dage. Om jeg kan gøre det samme med huset, ved jeg ikke, men det skal helt sikkert overvejes. Jeg synes det er synd for de nye, at de får så mange hug og ikke giver et eneste igen.
Jeg går straks i gang med opdelingen :)

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2015, 13:26 »
God ide at dele dem op  :)

Vi bruger forresten et legehus til kyllingerne. Hegnet omkring er et komposthegn så de kan gå og kigge til hinanden, så den dag familiesammenføringen kommer, kender de alle hinanden allerede.

Måske du kunne få fat i et gammelt legehus og sætte ved siden af din nuværende hønsegård?

Glade hilsner,
Mette

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2015, 13:34 »
At kunne sammenføre høns på et par dage - det lyder godt nok fantastisk.

Ja det er ret fantastisk. Vi har haft meget held med det de to gange vi har tilført voksne høns udefra. Både med Kobber og Kedel (Maran) og med Børnebanden (4 Dværg Wyandotter). Om vores succes kan skyldes, at vi ikke har nogen hane, skal jeg ikke kunne sige. 

Kyllingerne går i et legehus med en stor have - hegnet af komposthegn - midt i de stores frilandsområde. Ca. 3 måneder gamle, åbner vi simpelthen bare for hegnet og så går de alle sammen uden problemer. Nu har de jo set hinanden ad i lang tid.

En af de ældste høner påtog sig den vigtige tante-opgave og passede på de nye "små"  <. Det var bare så fint :)



Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2015, 14:19 »
Jeg har altså ingen problemer med at sammenføre kyllinger med voksne. Men det kan være mine høns er særlig åbne over for nye individer. De er alle opvokset i en blandet flok at forskellige race og unge og gamle mellem hinanden på god plads.

Jeg har for første gang i år ladet to skrukhøner ruge og opfostre kyllinger i flokken, og det er gået helt uden problemer. De andre voksne rører ikke kyllingerne overhovedet, hverken høner eller haner.

Jeg har også en gruppe på 8 unge kyllinger, som siden de var tre uger gamle, og blev forladt af deres mor, har gået adskilt fra de voksne med et havehegn, hvor kyllingerne kan komme igennem, men ikke de voksne. Nu hvor de er 5-6 uger gamle render de mest hos de voksne. En gang imellem er de lige inde i deres eget område, hvor varmelampen stadig lokker. Ingen problemer overhovedet.

Dette bare for at skrive at det ikke altid behøver at være så vanskeligt, og jeg er ret uenig i at man kun kan have voksne høns til at gå sammen, som Hans-Kurt skriver. Faktisk tror jeg det er nemmere at lukke forholdsvis unge kyllinger ind til en flok end nogle næsten kønsmodne, for de unge føles ikke som konkurrenter for de øvrige høns. Selvfølgelig er det rigtig vigtigt at de har god plads, og at de små har et tilflugtssted, hvor de voksne ikke kan komme ind.

I dit tilfælde, Anne, så synes jeg du har fået nogle rigtig gode råd, og der har jeg egentlig ikke noget at tilføje :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2015, 23:41 »
Om jeg mener at det kun er voksne høns, der kan sammenføres, er ikke rigtig Raziel, jeg skriver, at andre strenge med indlæg med samme spørgsmål her på DFF, har indlæg, der antyder, at det er sådan. Det er det jeg forholder mig til, og kunne forestille mig, det er rigtigt. Jeg har dog ikke den nødvendige erfaring, for at kunne være skråsikker i denne sag. ::) ::)

Dog må jer erkende  *e, at i dag har flere Barnevelder kyllinger gået side om side med de voksne Brahmaer - UDEN der er blevet hakket efter dem. Det havde jeg ikke ventet. Kyllingerne har godtnok gået på deres side af kyllingenettet uden at flytte sig, når der kom en af madammerne forbi.
Underligt. Fruerne hakker efter de store Brahmaer kyllinger men ikke de små Barnevelder  <J. Til gengæld skræmmer Brahmaer kyllingerne de små  :(, men jeg har dog ikke set dem være side by side, uden kyllingenettet mellem.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2015, 07:44 »
Jeg tror, at en af grundene til vi har så forskellige oplevelser af sammenføring, bl.a. kan føres tilbage til hvor meget plads hønsene har at gå på.

Hvis pladsen er trang, vil der uvilkårligt være mere pres på hele flokken, end hvis de har hele verden til sin disposition.

Når vi om morgenen åbner døren til hønseafsnittet i stalden, er det kun benene på fjerboldene der sætter grænser for hvor langt de vil bevæge sig rundt. Så kan de laveste i hierakiet bare gå væk hvis der er nogen der driller.

I og med vi heller ikke har en hane, er der ikke en "leder" der konstant kalder til samling og får hønsene til at kappes om hanens gunst.

Vi har tidligere haft haner og kan konstatere, at der er 100% mere ro i flokken efter vi ikke har et hankøn til at styre dagens gang. Det skal dog siges, at det så er en kende besværligt at lave kyllinger...  :laugh:

Håber det går bedre med din sammenføring <.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2015, 11:46 »
Ganske givet rigtigt, at pladsen der er til rådighed i hønsehus/hønsegård betyder meget for samføringen.
I mit tilfælde, er hønsehuset ca 20 m2 og gården ca 100m2. Der er altså store muligheder for at kyllingerne kan søge væk fra dem som plager dem.
Der er jo heller ikke et inferno af skrigen hele tiden - af undertrykte dyr. Slet ikke. Langt det meste af dagen er der ro og fred. Det er mest ifm fodringen, hvor der bliver lidt kamp, om hvad der skal spises af hvem. Jeg sørger naturligvis for, at alle 3 grupper har hver sin fodringsplads. Alligevel er der altid nogle der tror, at det de andre får er bedre end det de selv fik.

Der bliver dejlig ro især når de 3 madammer og hanen går ud. Så er der kyllinger alle vegne i huset. Når katten er ude danser musene på bordet  <L

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nye og gamle høns... Hjælp!
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2015, 06:06 »
Jeg har to gange bragt 3mdr orpingtonkyllinger sammmen med voksne høns, uden at dele hønsehus og gård op. Begge gange døde en høne indenfor den første uge. Sikkert af stress og udmattelse. Som jeg oplever Orpingtonracen så har de et blidt sind og 'bider' ikke fra sig. Vi har nu lavet en aftagelig skillevæg i hønsehuset, så nye høns har deres egen afdeling og udgang til hønsegården i starten. De voksne høns går så direkte ud i haven. De nye og de gamle vænner sig langsomt til hinanden og sammenføringen kommer til at gå uden det store hakkeri. De gamle skal selvfølgelig lige sikre sig at de nye er klar over hvem der bestemmer, men det går ret hurtigt.

Da jeg sidste år  fik Australorpkyllinger, der skulle sluses ud, påtog den ældste orpingtonhøne Madam Mille sig opdragelsen. Hun holdt øje med de nye. I starten tillod hun dem ikke at forlade hønsegården og efterhånden som de forstod, hvad hun mente, fik de lov til at bevæge sig længere og længere væk fra sikkerheden i gården. Men kun indenfor en vis radius. Kom de for langt væk blev de beordret tilbage. I starten syntes jeg hun var en værre rappenskralde, men så gik det op for mig at hun passede på dem.