Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseguf  (Læst 98626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hønseguf
« Svar #15 Dato: 30 April , 2008, 21:58 »
Jeg starter op med en mild blanding når kyllingerne er 1 uge. Og har ikke observeret dårlige maver.
Hilsen Susanne

gittelinnm

  • Gæst
Sv: Hønseguf
« Svar #16 Dato: 30 April , 2008, 22:03 »
Det glæder jeg mig til at prøve at give vores. De er helt vilde med græs vi river af til dem, og så kan man jo give dem lidt friskt når man går forbi..... men andet køkkenaffald spiser de ikke.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hønseguf
« Svar #17 Dato: 01 Maj , 2008, 19:16 »
Jeg har som Susanne prøvet en lidt blidere blanding, og det var bare en godt, ingen dårlig maver her ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hønseguf
« Svar #18 Dato: 01 Maj , 2008, 20:09 »
Med stor risiko for at lyde dum, vil jeg gerne spørge om: hvad er klid? og hvor kan man købe det? Det lyder iøvrigt som en god opskrift :)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hønseguf
« Svar #19 Dato: 01 Maj , 2008, 20:35 »
Klid er et restprodukt eller biprodukt af den kornsort man nu forarbejder.

Eks. er hvedeklid rester fra fremstillingen af hvedemel. Skaldele og andre frørester.

Risklid bruges ofte til dyrefoder og i forskellige hudplejeprodukter.

Havreklid har mange gode sundhedsfremmende egenskaber.

Jeg vidste heller ikke hvad klid nøjagtigt var, men en søgning på google fandt hurtigt en masse og ovenstående er bare fra 1 minuts søgning, så der er masser af info.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hønseguf
« Svar #20 Dato: 02 Maj , 2008, 07:55 »
Du kan bruge klid på dine morgenmadsprodukter, det er super sundt og godt for maven. Det er simpelthen den skal som sidder rundt om det enkelte korn, hvor alt det gode sidder ;D

Langkilde

  • Gæst
Sv: Hønseguf
« Svar #21 Dato: 02 Maj , 2008, 09:53 »
Jeg besluttede at afprøve hønseguffen.
Ikke sikker på jeg tør igen  ;)- Alle nærmest sloges for at komme til.  :o
Og den portion jeg synes var for stor var væk på 5 minutter  8)

SUPER guf - Det skal de ha' mere af i fremtiden

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hønseguf
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2008, 08:23 »
Mine høns har lige fået deres første portion hønseguf. Det var væk på meget kort tid. Alle deltog ivrigt i kampen.
Har I nogen erfaring med om æggene tager smag af hvidløgene, hvis man giver for mange rejeskaller kan de jo godt komme til at smage af fisk. :P

Ved I om fasaner også spiser af det, mine var tilbageholdende her til morgen, men det er ikke usædvanligt, de mænger sig ikke altid med "pøblen".

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hønseguf
« Svar #23 Dato: 16 Maj , 2008, 09:39 »
Jeg giver hvidløg en gang om ugen og jeg har ikke fået klager fra manden om at hans blødkogte smager af hvidløg  :D
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønseguf
« Svar #24 Dato: 16 Maj , 2008, 09:45 »
Jeg har prøvet et utal af gange at give mine høns rejeskaller, og det henhører altså i samme kategori som gulerødder under alle former, nemlig kategori USPISELIG, jeg står selv med måsen i vejret og samler op. ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hønseguf
« Svar #25 Dato: 16 Maj , 2008, 09:59 »
 ;D ja de er kræsen de små, det heller ikke alt jeg prøver de vil spise  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseguf
« Svar #26 Dato: 18 Juli , 2008, 13:43 »
Jeg lavede igår min egen hønseguf, med hvad der nu lige var at spændende sager i mit spisekøkken.
Havregryn, knækkede hvede kerner, rugkerner, solsikker, quinoa, speltflager, mungbønner, cornflakes, løg, hvidløg, revet kartoffel, revet gulerod, kokos, spagetthi, lidt brun farin og så en god sjat kanel (da jeg ikke kan holde stanken af hvidløg ud) alt dette spæddet godt op med vand og så over og simre ca 20 minutter til quinoaen var færdig (har længst tilberedningstid.) lavdede nok ca 3 liter og da hønsene blev præsenteret for ca en kvart ,liter af det, gik der ikke lang tid før det var væk. resten har jeg protionsopdelt og smidt i fryseren. især spagetthien er et hit, tænker at de associere med orm. Konsistensen var en meget tyk grød.

Men tænker egentlig bare at man vel sagtens kan lave guf med hvad man nu har i huset.

Og ps mine kællinger vil gerne have revet gulerødder når de lige har fået lov at ligge i noget varmt vand og blive bløde. Og når jeg skræller gullerødder så er det altid i hønsespanden sammen med andet affald og så lige en liter kogende vand hen over som står til næste dag.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline stefan larsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
    • face book
Sv: Hønseguf
« Svar #27 Dato: 18 Juli , 2008, 15:07 »
hvorfor give dem quinoa
der er slet ikke nogen proteiner i?
0.3 rød amerikaner nok de sødeste jeg har haft
1.5 dvæg mix

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseguf
« Svar #28 Dato: 18 Juli , 2008, 15:15 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hønseguf
« Svar #29 Dato: 18 Juli , 2008, 16:44 »
Quinoa er et glimrende hønsefoder.
Proteinindholdet svinger meget, men ligger typisk fra 10 - godt 20 %. Quinoa dyrket i DK vil kunne opnå et proteinindhold på 10-15 %. Hvede indeholder ca 10-12 %.
Indholdet af aminosyrer er "pænt". Især er alle aminosyrer nærmest repræsenteret.
Frøene modner ret sent under danske forhold, men planten er altså velegnet til høns.

- klid er skallen + kimen. Kimen (det som danner spiren) er meget vitaminrig, skallen indeholder stort set kun træstof (fibre). Det er godt for fordøjelsen, men giver ingen energi.