Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fælder ænder?  (Læst 3148 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
fælder ænder?
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 18:50 »
Vores moskusandrik ser forfærdeligt ud i disse dage... Han har mistet en del fjer og han fortsætter med at plukke sigselv... fra starten håbede jeg bare at han plejede sin fjerdragt og efter hver besøg i baljen sørgede han for at "gøre sig i stand" men nu piller han meget af tiden.
Jeg har set at i stedet for de plukkede dunfjer er der nogle nye på vej... alle andre fjer ser "klistret  sammen "ud-hvis man kan sige det.
ingen andre ænder opfører sig sådan... hmmm
er han syg eller fælder han bare? skal han separeres fra de andre?
kunne det være sygdom? er der nogen derude der har erfaringer med det?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: fælder ænder?
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 19:49 »
Hvis der er andre på vej, så se tiden an - kan jo være han "grov"fælder
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: fælder ænder?
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2010, 21:21 »
Ja, ænder fælder lige som alle andre fugle ;)

Begge mine andrikker er ved at have overstået deres fældning så det er slet ikke unormalt at de gør det nu. Alle dine voksne ænder vil fælde hvert efterår. Nogen fælder så man næsten ikke kan se det og andre kan se helt "nøgne" ud.
De fælder uafhængeligt af hinanden så der kan godt gå et par måneder fra den første har fældet til den sidste går igang.

Når den nye fjer kommer frem så er den "pakket ind" i et hylster der nærmest har en blå farve. Intet unormalt i det. Ofte pudser de deres fjere ekstra meget i den tid og "hylsteret" falder på denne måde af.

Så hvis han spiser, og virker rimelig frisk, så lyder det bare som om at han fælder.

Danny

Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: fælder ænder?
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2010, 21:30 »
ok, lad os se tiden an... vi har haft ham fra ægget ; det er hans første efterår og den gamle rik har aldrig lavet det nummer, så vi fik shock da vi så al det fjer omkring i haven.
ved man hvor gammel sådan en fyr kan blive? 
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: fælder ænder?
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2011, 15:33 »
Har lige søgt på "and fælder" og fandt denne tråd.

Jeg anskaffede mig to ænder for ca. en måned siden, og er blevet rigtig glade for dem. Fru And har haft lidt problemer med det ene øje en uges tid (lidt rødt, og hun ville gerne have det lukket meget af tiden), det ser dog ud til at være i bedring, har læst mig frem til, at det kan være træk, der er årsag til det.
Nå.. men cirka samtidig er hun begyndt at tabe? fjer. Der ligger mange dun over det hele og også større fjer, dog knapt så mange af sidstnævnte. Jeg synes hun ser meget pjusket ud! Og noget bar ved halefjerne. Hr. Ands fjer er rigtig pæne selv om han ofte "gør sig i stand". Er det fældetid på denne årstid også? Kan se i ovenstående, at flere har ænder der fælder i september.

På forhånd tak,
Simone

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: fælder ænder?
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2011, 21:23 »
Jeg ved ikke, om ænder kan fælde i maj.

Kan det være hr. And, der er lidt for ihærdig? Har du set, om han napper fjerene af hende? Selv om hun fælder, burde hun ikke blive bar nogen steder; der skulle gerne være nye fjer/dun på vej i hylstre.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: fælder ænder?
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2011, 21:27 »
Hej Gåsepigen,

Tak for dit svar. Jeg har nu holdt øje med fjerdragten. Heldigvis er der nye fjer på vej ud. Fru And er dog ind i mellem stadig plaget af det røde øje.

Jeg tror jeg opretter en ny tråd, da det jo ikke har noget med at fælde at gøre :-) Men igen - tak for dit svar.

-Simone-