Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: bare et par linier herfra  (Læst 3056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
bare et par linier herfra
« Dato: 10 Maj , 2010, 22:26 »
Efter at have været væk hele weekenden, kom jeg hjem til kyllinger med små rumpetter og fjer på vingerne. Her til aften måtte jeg så lige forkæle dem lidt ekstra - de skulle jo også have checket rumper og sådan  :)

Efter at have siddet nede i det lille aflukke sammen med kyllingerne, fik jeg den mindste af dem op i hånden. Lagde den anden hånd over som en slags låg. Og hovsa, efter ca. 5 min. kom jeg til at tage den med ind i huset. Den kvitterede med at klatte på mig. 2 gange. Men ellers lagde den sig så godt til rette, at den næsten lå på ryggen. Og sagde hyggelyde fuldstændig som om den drømte. SÅÅÅ kært!

Derudover er vores labrador i løbetid. Så den piver og er helt gak og gik selvfølgelig helt i selvsving over kyllingen, der blev vasket og snuset til. Selvfølgelig holdt jeg varsomt om den lille kylling, men den lå lige så afslappet i min hånd og fandt sig i lidt nærkontakt. Så tænkte jeg jo at lykken var gjort, MEN JEG MÅTTE IKKE GÅ UD MED KYLLINGEN IGEN! Den skøre hund opførte sig som om jeg bortførte hendes hundehvalp!!! Se dét kunne være en rugemor, der var lige til et kodak moment. Men lille-kylle kom altså ud til sine søskende og kusiner og varmelampen igen alligevel.

Imens sover katten i min seng. Godt den ikke opdagede, at vi havde fornemt besøg fra hønsegården :-)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2010, 22:32 »
Livet er dejlig, især sådan en dag  /o
Tak fordi du deler  <- *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2010, 22:34 »
Det er altså så hyggeligt med de kyllinger som ikke er bange for os store mennesker - jeg har en dværg wyandot som bliver vasket og fønnet dagligt - den putter også i min hånd og prøver ikke at slippe væk mere  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2010, 15:49 »
Skøn fortælling. Tror der er noget med Labrador og høns, vores den ene tog jeg på fersk gerning en dag, med hele hovedet nede i æglægningsfodret.. så nu venter vi på de hundeæg, hehe.

Dejligt du vil dele dine oplevelser.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2010, 18:50 »
åh ja, another day in paradise - jeg er blevet fan!  *h

startede dagen med at finde lille Sølle stå mutters alene midt under varmelampen med hængende vinger og ingen appetit. Et par timer senere var den død. Jeg tog en beslutning, da den lå dér helt slap og dårlig nok gispede efter vejret. Så jeg aflivede min kylling.

Det var en underlig fornemmelse, for idag var også dagen hvor jeg skulle vise 2 kyllinger frem i min datters børnehave, og jeg kom derfor ud af hønsehuset med 2 sprællevende kyller i en foret kurv og 1 død i den anden hånd.

Min datter sad i bilen og opdagede straks den lille kylling, og råbte friskt til mig, at jeg da skulle putte den ned i kurven! Jeg troede jeg kunne snige den ud uset, men det var en mislykket plan. I stedet viste jeg hende den, og fortalte, at den ikke skulle ned i kurven, fordi den havde været for syg, så nu var den død. Den lille 3-årige underlæbe bævede kortvarigt, men så pippede det heldigvis fra kurven og begejstringen vandt over sørgmodigheden. Vi aftalte, at den skulle begraves inden vi kørte, og at det kunne moren her lige klare, så jeg smed den ud i skraldespanden, som ikke kan ses fra bilen. En hvid løgn at starte dagen på. Hmmm.

Jeg havde pakket en hønsebog og små æsker med de forskellige slags mad, kyllingerne får at spise (dog ikke regnorm). Jeg havde også taget et æg med og så de 2 kyllinger i kurven. Børnene fortalte først hvem der havde høns selv og hvem der havde set en kylling før. Så viste jeg dem maden, som de skulle gætte hvad var, og de fik lov at smage på fuglefrø, havregryn, ærter, agurk og salt. Så kunne de lege, at de selv var kyllinger  /o

Så snakkede vi om at der var æg, som der var kyllinger i, og æg, der bare var gult og hvidt i - dem, som man kan spise :-)

Så blev kyllingerne vist frem, og alle børnene på stuen fik lov at prøve at holde og ae og de 2 kyllinger blev under fuld enighed døbt Rosa og Sanja. Så fik de mad i kurven og dækket til igen, og inden jeg gik fik jeg 2 kyllingetegninger med hjem til hønsehuset  ;D

Alle børnene vinkede farvel, og hønsebogen blev i børnehaven, så de kunne se billeder af hvordan de er ud som voksne. Det tog vel ca. 15-20 min. ialt, og så kom de 2 kyllinger hjem igen. Det var bare sådan en god oplevelse!

Jeg har lovet at komme forbi med 1-2 igen om ca. 2-3 uger, så børnene kan følge udviklingen og forhåbentlig til sidst smage æg fra Rosa og Sanja  :)

Den gode oplevelse overskygger den dårlige. Mange gange! Men det har været en oplevelsesrig dag i hønsehuset.

Tak fordi du læser med om os her i Villa Villakulla  ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2010, 18:54 »
Lyder som en god dag i børnehaven.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2010, 11:37 »
som overskrifte lyder tænkte jeg mitt, men når jeg læste fant jeg ud at det måtte være et par KVINDELIGE LINIER.... *g *g
En mand ville aldrig have den overskrift til noget der var udover næmlig, et PAR linier.. ;)

Koselig fortelling, og hyggelig at børnehaven fik del i dette :)

Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2010, 12:05 »
som overskrifte lyder tænkte jeg mitt, men når jeg læste fant jeg ud at det måtte være et par KVINDELIGE LINIER.... *g *g
En mand ville aldrig have den overskrift til noget der var udover næmlig, et PAR linier.. ;)

Koselig fortelling, og hyggelig at børnehaven fik del i dette :)



altså..! ;D ;D ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2010, 12:39 »
På sig selv kender man andre  ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: bare et par linier herfra
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2010, 14:20 »
Er du pædagog, Julie?! Det var en super god idé at tage kyllinger, kylingefoder osv. med derned og lade dem smage osv.! /o

Jeg har nogle temauger i baghovedet her i dagplejen, hvor vi skal dokumentere mere og mere, og det vil jo være oplagt at holde en kyllinge-tema-uge, i en uge, hvor jeg har æg der skal klække under en skruk! /o