Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger landet - 2 hurtige spm.  (Læst 7795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Dato: 03 Maj , 2010, 20:57 »
Hej, så fik vi ENDELIG vores kyllinger, skal nok poste billeder, men har lige 2 hurtige spørgsmål:

1. hvordan ved vi, om kyllingerne har det for varmt?

Årsag til spm: jeg havde ved en fejl købt et køleskabstermometer  ::) så da det gik hurtigt i stykker. Temperaturen var altså for høj under lampen. Kyllingerne lå rundt i kanten med hovederne udenfor og vingerne ud til siden. Jeg synes jeg kan læse en masse om hvordan det er, når de har det for KOLDT, men hvad med for varmt? trækker de så bare længere væk, eller..?

2. SKAL man tvinge dem til at drikke vand, eller kan de muligvis godt selv?

Årsag til spm: de ÆDER allerede og skraber rundt i maden og går selv til og fra. Jeg lavede prikkelyde og rodede lidt rundt med en finger mens jeg satte dem over til det, og det virkede hurtigt. Til gengæld er der kun 2, der har prikket til vandet og drukket. Jeg har smidt lidt undulatfrø i for at de har noget at hakke efter. Kan de 2, der har fundet fidusen lære fra sig, eller skal jeg selv blande mig yderligere?

nøøøøøøøøøøj hvor er de dog bare...  :-*
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2010, 22:35 Fra Juhulie »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 21:08 »
1) Hvis de har det for varmt, vil de blive dvaske, og ligge i udkanten af varmen...prøve at søge lidt væk. Så ja, det lyder til at de har det lidt for varmt.

2) De finder som regel selv ud af hvor vandet er og hvordan de drikker :)

Glæder mig til at se billeder! :) Tillykke med dem /o

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 21:14 »
super, tak for hurtigt svar. jeg løber straks ud og checker dem igen!  /o <L <.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2010, 21:14 »
Når først 2 har fundet vandet, så finder resten det også!

Held og lykke med dem /o Og vi VIL se billeder snart  ;)
Hilsen Susanne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2010, 21:34 »
Tillykke med dem Julie...
Du opfører dig præsis som en nybagt hønsemoder bør ! *o
Glæder mig til at høre mere og evt. se billeder.
Hvad siger dine børn ? er de ikke også fulstændig vilde med dem ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2010, 21:36 »
Ja, kyllinger sprænger alle nuttethedsskalaer *p
Jeg har læst, at man skal anbringe maden og vandet i den modsatte ende af kassen i forhold til lampen. Kyllinger lærer at varmeregulere (så vidt jeg husker) mellem 3. og 6. dag, og så er det løb kørt, så det er vigtigt, de bliver "tvunget" til at forlade varmen.
Mine går med deres skruk, og jeg er faktisk meget forbavset over, hvor lidt de sidder under hende, og hvor meget de drøner rundt, og det er altså udenfor, og luften er faktisk ret kold.
Jeg bliver også SÅ forelsket, hver evig eneste gang jeg har et hold kyllinger  <. <. <.
Jeg glæder mig til at se billeder af dine.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2010, 21:45 »
jamen altså den store på 3½ ville hellere være hjemme hos far og bygge hønsehus mens jeg hentede kyllinger med den lille. Hun endte så med at bygge et legehus til katten  :D

ham den lille på snart 2 år sagde straks GOK-GOK, da vi steg ud af bilen. Vi har HELE 6 min. kørsel mellem os og stedet her, så det er super. Han gik rundt og kiggede på alle burene med kyllinger i forskellig størrelse og huskede tydeligvis vores sidste visit på stedet.

Hjemme med kyllingerne hjalp den store med at slippe kyllingerne ud af kassen, hun passede godt nok MEGET på og holdt en enkelt i længere tid. Daniel, som er den lille, er frygtelig kilden, så han ville rigtig gerne holde en også, men hver gang den flyttede fødderne trak han hænderne til sig fordi det kildede  ;D

Men ungerne har kun været vågne i 2 timer efter vi fik kyllingerne hjem, og de skulle lige geare ned fra institution og have aftensmad, så jeg er sikker på, at det nok skal blive noget, de vil tage del i.


Med hensyn til billeder... ahremmm... "NOGEN" har forlagt det rette kabel, så de lader vente på sig. Men så kan jeg da lige nå at tage lidt flere inden de offentliggøres  !a
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2010, 21:49 »
Det lyder som en super dejlig dag!!! *h

Pssst...man kan sende mobilbilleder som mms til sin egen e-mail *e ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2010, 21:55 »
@ Christina

HVORDAN ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2010, 21:57 »
ja det MÅ jeg simpelthen også vide!!! jeg fandt ud af det! 4 billeder under første indlæg i tråden, 2 mere hér. De er alle fra mobilerne, så bær lige over med kvaliteten :-) tusind tak for tippet om at bruge tlf. super!!
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2010, 22:37 Fra Juhulie »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2010, 22:52 »
Nåååårh, hvor er de bare søøøøde!!! *p Hvilken race er det? Og godt du fandt ud af det med mobilen! /o

@Lestat: Du opretter en kontakt i din telefonbog som hedder Lene e-mail, hvor du så sætter din e-mail adresse ind istedet for telefonnummer. Og så sender du dine billeder, som om det var en mms, til den kontakt som hedder "Lene e-mail" ;) Man kan sende 3 billeder af gangen :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2010, 06:30 »
Christina prøve at se i signaturen: 0.0.10 sorte Rheinländere.
De er bare SÅ fine, Julie  <. <. <.
Synes du ikke det er fantastisk så vitale sådan nogle små størrelser er? Og så færdige, de kan bare alting! SUK  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2010, 08:05 »
Ikke for at være kritisk - MEN jeg har lagt mærke til at mange af jer bruger en varmelampe med lys i. Det betyder der er lys ved kyllingerne døgnet rundt, så de får ikke ro/tid til at sove. Brug i stedet for en Elstein-pære - det er en hvid porcelænspærer som "kun" giver varme og ikke lys, så lærer kyllingerne også en naturlig rytme på dagen. Hvis I ikke kan finde den ved en elforretning eller foderstof så kan de fåes ved Amerika-Thisted.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2010, 08:21 »
ja for søren da, de er simpelthen bare SÅÅÅ kære. Og hold da op hvor har de bare spist meget mad i nat! Jeg kan ikke rigtig se, at de har drukket vand, men de har svinet godt i det, så de har da været i nærheden  :)

Lampen hænger vist perfekt. de ligger side om side og hyggeputter med hovedet ud fra lampen - hvis de da ligger, for de drøøøner rundt. Her til morgen fik de lidt finthakket agurk at hakke lidt i, de blev jo nærmest helt høje, hehe.

Mht. pæren, så var det da et SUPER tip at komme med. Det må straks undersøges nærmere! tak for det.

Mht. racen så ja, det er rheinlændere. De er helt sorte med halefjerene vendt på højkant. En mellemstor race.

Tænk, de kender allerede kaldesignalet. Først klumper de sammen ovre i hjørnet, når jeg kommer ind, men så kalder jeg, og så kan man bare se hele flokken lave den dér: "nåååh er det bare HENDE igen" og så fortsætter de med det, de var igang med. Jeg er meget imponeret over hvor stærke ben de har og hvor opmærksomme og nysgerrige de er. Det er som om de bare er skabt til at skulle frem i verden  <. <O <. <D

tak for de søde kommentarer og råd!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger landet - 2 hurtige spm.
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2010, 08:34 »
Her er 1,1 Rheinländer
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub