Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sidste øjebliks spørgsmål - førstegangs kyllingemor  (Læst 2188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
vi får vores kyllinger imorgen og jeg glæder mig helt åndssvagt. Førstegangshønemor og jeg er TOTALT skruk :-) Men hør lige, jeg købte ind hos den lokale DLG, hvor jeg fik at vide, at skaller først er til når de er klar til at lægge æg og grit... det fandt jeg faktisk ikke helt ud af hvad var, men det var SLEEET ikke til nu. Og han vidste hvad han talte om, gav han klart udtryk for. Men i alle de her artikler herinde synes jeg, at de små størrelser har "alt muligt" at hakke i, og jeg vil jo ikke forsømme dem fra starten. Så altså... hvad er rigtigt?

Jeg har købt undulatblanding, startfoder, kyllingevandtrug, varmelampe, termometer, spåner til gulvet og alt er bare SÅ klart.

Men skal de have skaller? grit? andet fra starten? Når de er udruget i maskine, skal de så stadig kun ha' vand det første døgn, eller er det direkte til fodertruget?

Pf. tak. Hold op hvor jeg bare elsker det her forum!

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sidste øjebliks spørgsmål - førstegangs kyllingemor
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2010, 21:35 »
Mine nye kyllinger får startfoder, hirse og lidt æggefoder samt smuldrede havregryn. Jeg tager også et hårdkogt æg med skal og blender med så meget havregryn, så det bliver smuldret og ikke klistret. Desuden går de med deres mor udenfor og roder i alt muligt i jorden.
Hirsen er god, fordi de blanke korn stimulerer kyllingernes lyst til at spise. Havregryn holder maven i orden.
Du kan hjælpe dine kyllinger i gang med at spise ved at prikke med en negl ned i foderet, det stimulerer dem til at spise. Jeg har læst, at nogen lægger noget blankt i vandet for at opnå samme effekt som med hirsen.
Du skal holde godt øje med deres rumper, for der kan sætte sig en lille klat, der tørrer, og det kan virke som en lille prop, og så kan kyllingerne ikke komme af med afføringen. Så disse propper skal forsigtigt fjernes.
Jeg synes, du skal tilbyde dem mad og drikke med det samme, og forsøge at stimulere dem til at spise.
Held og lykke med dine små nye, jeg kan godt forstå, du glæder dig, for kyllingers nuttethedsfaktor sprænger alle skalaer *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: sidste øjebliks spørgsmål - førstegangs kyllingemor
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2010, 21:45 »
Jeg plejer ikke at give mine kyllinger skaller til at starte med. De kan godt finde på at spise lidt sand, så jeg køber gerne sådan en lille pose undulatsand og smider lidt rundt om madskålene. Ellers går mine nemlig på savsmuld og hø eller avispapir hvis det er indekyllinger. Held og lykke. Det skal nok gå godt, og ellers er hjælpen helt sikkert nær herinde. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)