Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: første hold høns  (Læst 5885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
første hold høns
« Dato: 17 April , 2010, 20:25 »
tænk, her gik jeg rundt og troede at stort set hver 4. borger efterhånden havde høns, og at man da lige var et opkald og 500 meter fra sine egne næste høns, når man skulle igang. Men det tog mig lang tid at finde et nummer på den lokale fjerkræklubs formand, der er ingen hjemmeside, så det bliver på gammeldags telefonsnak. Der er stort set ingen høns/kyllinger til salg på sjælland, er det fordi jeg for hurtigt er blevet specifik i mit ønske om race? Er det overhovedet vigtigt, hvis de alligevel ikke skal udstilles? jeg vil jo bare gerne have hygge og æg! Startede I bare med kyllinger fra genboen og tog den derfra, eller...?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: første hold høns
« Svar #1 Dato: 17 April , 2010, 21:10 »
Rigtigt mange af os er vist kommet lidt tilfældigt ind i det med høns. Selv havde jeg først sort/sølvhalsede italienere, som jeg var heldig at købe en avlsstamme af. De fik desværre Salmonella og for at komme i gang igen købte jeg derefter industri-æglæggere i nogle år. Aflagte burhøns, altså. Kønne er de jo ikke, så på en fjerkræudstilling faldt jeg for racehøns igen - og senere for specielle ægfarver så jeg nu har Maran (mørkt brune æg) og Araucana (turkisfarvede æg). Araucanaerne er også de morsomste høns jeg har haft, meget personlige og kontaktsøgende. Så jeg tror at jeg bliver ved den race. Men man ved jo aldrig.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: første hold høns
« Svar #2 Dato: 17 April , 2010, 21:12 »
Jeg læste tykke bøger, gik på nettet, og tog på udstillinger og snakkede med folk. Da jeg var sikker på hvilken race jeg ville have ringede jeg til folk på specialklubbens hjemmeside. Det gjorde jeg i god tid inden de skulle i gang med at ruge, og så bestilte jeg daggamle kyllinger. I første omgang skulle det også bare være hyggehøns, men jeg mente at jeg lige så godt kunne skaffe ordentlig kvalitet fra starten. Jeg har nu meldt mig ind i klubben og har fået god hjælp. De er meget hjælpsomme, og for de par hundrede kroner det koster, så får man meget støtte for pengene. Har f.eks. i dag fået rabat på nye kyllinger af en anden avler, og en god snak om "vores" race.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: første hold høns
« Svar #3 Dato: 18 April , 2010, 12:23 »
Årstiden er jo sådan at det er lige nu at der er rigtig mange der vil købe kyllinger. Og der er ikke helt så mange der har nogle til salg. Der er jo leveringstid på sådanne størrelse (3 uger i æg i hvert fald...) Så det er noget af forklaringen. Men som Henriette gør, så hvis man bestiller i god tid, så bør man kunne skaffe kyllinger. Men overvej også at købe nogle lidt ældre. Der går jo nemt ½ år inden der kommer æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline aya

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: første hold høns
« Svar #4 Dato: 23 April , 2010, 22:44 »
Jeg har samme problem, jeg leder efter Kochin eller Appenzeller, har du fundet et sted?
Aya

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: første hold høns
« Svar #5 Dato: 23 April , 2010, 23:22 »
Prøv at kontakte special-klubberne. De plejer altså at være meget hjælpsomme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: første hold høns
« Svar #6 Dato: 24 April , 2010, 06:24 »
Fra omkring januar (når alle udstillingerne er overstået) og frem til sommer er det ikke så let at få fat i voksne dyr, idet opdrætterne kun har det tilbage, som de vil avle med.
Alt andet er sorteret fra og solgt eller slagtet før dette tidsrum.

I den samme periode er det størrre sandsynlighed for at købe rugeæg eller kyllinger og dog de fleste avlere laver først kyllinger til sig selv, især de store og langhalede racer skal lægges tidligt til.

Nogle avlere sælger også ud af deres avlsdyr hen på sommeren, når de ikke skal bruge flere kyllinger.

Efterhånden som kyllingerne vokser til bliver de sorteret og så er der igen mulighed for at kunne købe kyllinger...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mejsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: første hold høns
« Svar #7 Dato: 24 April , 2010, 10:00 »
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men der er i hvert fald ham her..

http://www.danhons.dk/dan01.htm

Ellers regner jeg med at få kyllinger meget snart, og vi kunne evt godt finde ud af noget med en voksen og et par kyllinger..

Jeg får kun kyllinger for hyggens ( og skruk hønens ) skyld, og har en anden høne der er skruk.. Så jeg kommer vist ikke til at mangle..

Jeg har silkehøns ( ikke dværg) og bor i jyllinge..  :)


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: første hold høns
« Svar #8 Dato: 24 April , 2010, 13:43 »
Velkommen på forum, Aya  :D
Prøv at sætte en efterlysning på Markedspladsen her på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: første hold høns
« Svar #9 Dato: 24 April , 2010, 14:46 »
Hej Aya,

ja, jeg har fundet en race og et sted at købe. Jeg fik hjælp af den lokale fjerkræklubs formand. Jeg har skrevet et andet indlæg om det.

Held og lykke med at finde dine.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.