Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: farvegenetik hos kaniner?  (Læst 7813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
farvegenetik hos kaniner?
« Dato: 22 Februar , 2010, 12:38 »
Er der nogen herinde der ved lidt om farvegenetik hos kaniner? Altså hvilke farver der kan opstå hvis man krydser den eller den farve? Hvad der sker når man krydser renracede dyr af forskellig race osv  ???



Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2010, 13:27 »
Ved krydsning af rene racer opstår der en krydsningsfrodighed (heterosis) i første krydsning (F1). dvs at afkommet bliver større og "bedre" end forældre dyrene.

Hvis man så krydser disse afkom med hinanden, så falder de meget mere forskelligt ud og ikke nødvendigvis til den gode side.

Krydser man derimod afkommet med en ren race igen, så opstår krydsningsfrodigheden igen.

Angående genetikken omkring farver, så synes jeg det er uhyre spændende, men også svært at lære og huske. Jeg ville ønsker jeg var skrap til det .......
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2010, 13:29 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2010, 15:01 »
Det lyder jo spændende...

Ang farverne, synes jeg at ha' hørt de fleste bare bli'r vildtgrå fordi de går tilbage til det "oprindelige" gen. Forstår ikke helt hvad det betyder, men jeg kan sammenligne det med forædlede tulipaner man har købt som løg i smukke farver fra en blomsterbutik, men som kun blir røde og gule når de så kommer op om foråret. Jeg er blevet snydt en del gange på den konto  :D
Jeg lavede selv 2 kuld sidste år, hvor jeg blandede rene racer. Ud af 16 unger blev 14 vildtgrå, men næsten alle med en anelse aftegning fra en japanertegnet farmand. 2 blev sorte fra deres mor.

Venter 5 kuld der er kryds af renracede kaniner i forskellige farver, så jeg er seføli spændt på (som nybegynder og total uvidende) hvad der vil ske.
Det med store dyr er bare tip top, det er da en klar fordel  ;)

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2010, 19:45 »
Jeg er også helt ny i det med kaniner.
Jeg har forhørt mig lidt mht farver hos et par erfarne opdrættere og lige det med vildt farverne har jeg fået besked på er meget dominant. Dvs hvis en af kaninerne er vildtfarvet vil næsten alle unger blive vildtfarvet.
Sort vildtfarvet skulle være meget meget svært at se, de skulle ligne helt sorte kaniner, men jeg har ikke selv set en sort vildtfarvet.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

karina dj

  • Gæst
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2010, 20:40 »
Det er helt sort snak når man går ind og læser hvad folk har skrevet om deres kaniner og genkoder  /f

Jeg lærer det aldrig, men synes det er sjovt hvis man kan se forskel på alle de unger der kommer her om foråret. Var så naiv at tro, hvis jeg havde en masse kaniner i forskellige farver, så ville det gi en masse sjove unger...men ak! De blir vist alle mere eller mindre samme "kedelige" vildtgrå farve  <J

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2010, 21:26 »
Her får alle mine kaniner ...både blaninger og racerene alle mulige farver...og ikk kun vildtgrå da
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2010, 21:38 »
Vores vildtfarvede blandingskanin har lige fået unger med vores California-han. Der er to lysegrå, to california og to sorte. Ingen vildtfarvede. Så fortvivl ikke - de skal nok få mange farver! I øvrigt er det da flot klaret i et udendørsbur, ganske vist med redekasse - men i den  kulde :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2010, 21:39 »
Søs, får du heller ikke en overvægt at vildtgrå?

og kan det være fordi du parrer kryds med rene?

Jeg er meget spændt på at se hvad der kommer. Nu avler jeg jo bla. på en vildtrød, så det er klart hun har vildtgenet. Men en sort alaska med en japaner ga' 4 vildtgrå og 2 sorte som kaninmor. Samme par er sat sammen igen i år, så må vi se hvad det blir denne gang  ;)
Men 3 nye hunner er parret med en ny han...

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2010, 12:51 »
Som sagt ved jeg ikke mere end det jeg har fået fortalt, for har selv mit første kuld til gode (skulle gerne komme til juni <+ )
Jeg er da også svært spændt på hvad jeg får ud af mine kaniner. Vildtfarve kan jo være mange andre farver end vildtgrå/brun :)
Min ene hankanin er vildtgul broget og den ene hunkanin er Chincilla broget (som også er en vildtfarve mener jeg??)
Jeg har så også en sort kappetegnet han og en madagaskar broget hunkanin.
Fra min den sorte han har jeg fået besked på fra opdrætter at han kan give både blå, isabella, madagaskar og sort videre. Den madagaskar brogede skulle kunne give de samme farver videre og muligvis også rød.
De 2 vildtfarvede ved jeg ikke hvad der ligger bag, så det bliver ren suprice, men regner med at uanset farverne, så bliver det med vildt ind over (så lige en blå vildtfarvet på LU i Viborg her i weekenden, sådan en må meget gerne dukke op den var virkelig smuk ;) )

« Senest Redigeret: 23 Februar , 2010, 13:06 Fra Lene-P »
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2010, 11:59 »
Jeg er på et forum for kaniner (er meget ny derinde så er stadig kun ved at kigge rundt og få lidt overblik over stedet :) )
Men faldt idag over en del af forumet som kommer ind på avl og det ser ud til der er en del om farve avl hos kaniner. Giver lige et link til dig her http://www.dansk-kanin.dk/
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

karina dj

  • Gæst
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2010, 12:04 »
Tak! Har kigget, og ser at det bla. er Anne J. som osse er inde på et andet kaninforum jeg er bruger af.

Det er det rene volapyk når først hun slår sig løs  :D
Det lyder altså til at være mere kompliceret end som så, med de gener og deres farvekoder  :P

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: farvegenetik hos kaniner?
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2010, 12:46 »
Ja jeg synes det er super svært og indviklet.
Synes ikke det var så svært at få et bare nogenlunde overblik over katte, hunde og heste's farve avl (har aldrig været super til det med farver, men havde da en overordnet forståelse for det) men med kaniner, der er jeg bare stået af :D
Anne J virker til at have en temmelig god forståelse af det og når overskudet kommer igen med foråret (  <+ ) så vil jeg se om ikke hun kan overtales til at forklare hvordan man skal kode/afkode bogstaverne for farveal hos kaniner :)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon