Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kanin der smager...hvordan?  (Læst 16854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Kanin der smager...hvordan?
« Dato: 09 December , 2009, 10:20 »
Jeg har i mange år efterhånden avlet kaniner til slagt... hovedsagligt fordi jeg vil lave mit eget kød, og der er nemt med kaniner.

I år er jeg dog ved at miste modet, fordi jeg synes alligevel der er en del arbejde forbundet med det, i forhold til hvor "kedeligt" udbyttet bli'r.
Jeg kan simpelt hen ikke få det dem til at smage interessant! Sad i foregårs aftes og erklærede at "nu gider jeg ikke mere"...efter 2 dejlige lår, lækker konsistens...men nærmest smagsløst! Så vil jeg altså hellere ha kylling  :D

Har i nogle dejlige opskrifter der kan få mig på andre tanker ???

Nu har jeg lige præcis i år anskaffet nye avlsdyr, så jeg synes det ville være lidt dumt at gi' op  ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2009, 10:28 »
Karina, hvilken slags kaniner har du? Ikke at jeg kan hjælpe dig så meget med smagen, ud over at tilsætte en masse krydderier / krydderurter til retterne...
Mvh Marianne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #2 Dato: 09 December , 2009, 10:32 »
Jeps - massere af krydderurter, så er kaninen altså ikke kedelig mere  /o
Man kan også marinere kaninus i et eller andet velegnet grillmarinade og så på grillen med kalorius - namme namme
Mine svigerforældre har slagtekaniner og svigermor er bare god til at få dem til at smage af noget.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #3 Dato: 09 December , 2009, 11:08 »
Hej Karina.

Min mor havde altid kaniner hvide land,og hveranden søndag blev vi alle samlet til kaninsteg,hun grydestegte dem  lårene for sig og kroppene for sig,det var super spise eneste minus var at vi altid måtte lyve for børnene og sige det er kylling.

Endnu idag kan jeg mindes hvor godt det var,og savner det lidt da jeg boede i dk købte jeg sommetider kanin men er ikke det samme da du beh'ver mange for at kunne sortere kødet i lår og krop. Men Stegegryde og kanin  LÆKKERT

                                  VH Niels phillipinerne
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #4 Dato: 09 December , 2009, 11:59 »
Ja nu er det godt nok ved og være en del år siden jeg avlede kaniner og har spist en kanin sidst.
Men nogle af dem blev lagt i rødvin i et døgns tid tror jeg det var. Og så på grillen.. Det var ik så ringe en da :P :P.

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #5 Dato: 09 December , 2009, 12:01 »
Tak tak!

Mine kaniner er mellemstore racer... min avl bli'r blandinger af rex, alaska, hare, japaner, thyringer og satin... alle kaniner der ligger på ca. 1,2 kg færdig slagtevægt.

Jeg ved godt det med krydderier, har altid brugt krydderier.

Prøv at beskrive jeres fremgangsmåde. Stegetid, hvor meget i dækker kødet med tomat/vin/kokos osv. Hvordan præcist marinerer i og i hvor lang tid...

Nogen siger steg kort tid, nogen si'r steg længe...lidt lissom med oksesteg...jo længere kogetid des mere mørt!??
Hvad er jeres erfaring? hvor lang tid gi'r i kødet osv

Jeg kan ikke li røget bacon, så den skal lige undlades...selvom mange bruger det til at gi' smag.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #6 Dato: 09 December , 2009, 13:19 »
Grydestegt kanin. Italensk opskrift:

Parter kaninen og vend den i mel.
Brun stykkerne i olivenolie i en stor stegegryde.
Tilsæt et løg i skiver, (min.)et fed hakket hvidløg, salvieblade, rosmarinkviste og timian og en håndfuld gode sorte oliven.
Tilsæt ca. ½ flaske tør hvidvin og 2 små dåser tomatpuré og krydr med salt og peber.
Lad det simre i 1-1½ time. Tilsæt evt. mere væde (vand eller vin) undervejs.
Server med groft brød og evt. pasta/mos eller hvad man nu har lyst til. Smager skøønt.

Jeg elsker simremad. Det dufter skønt i hele huset, og hvis man skal have gæster, så kan man nå at komme i bad efter at man har lavet mad, så man ikke står med stegeos i hele kraniet. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #7 Dato: 09 December , 2009, 13:22 »
Man kan forøvrigt godt skifte kaninen ud med en god kylling i ovenstående opskrift.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #8 Dato: 09 December , 2009, 13:38 »
Kaniner kan tilberedes på uendeligt mange måder, der kan bruges kaninkød til næsten alle retter undtagen røde bøffer.

En simpel søgning på google bringer også mange opskrifter frem, her er nogle af dem :

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/vildt/gnaver.php

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #9 Dato: 09 December , 2009, 13:46 »
 :D tak skal i ha' i 2...

Jeg er glad for at høre den skal simre 1-1½ time, for det var præcis det min fornuft sagde mig, men mange ville se skrækslagne ud i hovedet og sværge at det ville være en dødssynd at stege en kanin i mere end 3 kvarter  :D elsker osse simremad, som kan tåle at blive glemt i sin gryde mens man pludselig fik noget for i stalden  ;D

Fik engang på en rejse til La Gomera det lækreste saftige, bløde og møre kanin...og jeg var sikker på det havde stået og kogt det meste af dagen i en eller anden tomatsovs  /o

Tak for linket Bjørn, jeg vil kigge lidt på det

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #10 Dato: 09 December , 2009, 15:18 »
Ældre kaniner kan også bruges i køkkenet, enten skal de koges eller en tur igennem kødhakkeren, både kanin frikadeller / medister / pølser kan laves af ældre dyr.

Lidt flere opskrifter på kanin og andet vildt :

http://www.123hjemmeside.dk/jagtfolket/12153291

Hæ, kommer til at tænke på den gamle historie  :D

Ægteparret spørger tjeneren om de har vildt.
Ja ! svare tjeneren, vi har rejemadder.
Ægteparret : Rejemadder.. det er da ikke vildt  ???
Tjeneren : Det ved jeg ikke ! vi tager 80 kr. stykket, HVIS ikke det er vildt så...

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #11 Dato: 09 December , 2009, 15:52 »
Jeg har engang fået tarteletter med høns i asparges - bagefter fik vi at vide at det ikke var høne, men KANIN i asparges. Ingen af gæsterne opdagede noget, da vi spiste. Det smagte fremragende...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #12 Dato: 09 December , 2009, 17:10 »
Jeg googler ozz altid opskrifter så der masser at vælge imellem. Læg mærke til de kommentarer der er på mange sider fra folk det har afprøvet opskrifterne. De giver et hint til en om det nu er lige den opskrift man skal prøve.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #13 Dato: 10 December , 2009, 03:08 »
Fladstegt kanin: udben et lår per mand, skær lidt i hinderne og bank det fladt og ens i tykkelse med kødhammer. Drys med røget paprika og steg hurtigt på pande og lad varmen fordele sig et par minutter. Tilbehør efter tilbøjelighed.
Kaninruller: kaninryg med sider udbenes og rulles med friskost, soltørrede tomater og persille. Omvikles med bacon og ovnsteges i en halv times tid. Skæres i skiver inden servering.
Kaninsylte: forben og bryst simrer til det er mørt med laurbær og evt. persille og smages til. kommes i en skål og afkøles. Spises som sylte.
Kaninfrikadeller: gamle kaniner udbenes og hakkes - alm frikadellefars røres (ikke FOR meget løg). Steges brune og smager himmelsk. Evt kan lidt magert bacon hakkes med.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Kanin der smager...hvordan?
« Svar #14 Dato: 11 December , 2009, 17:35 »
Grydestegt kanin. Italensk opskrift:

Parter kaninen og vend den i mel.
Brun stykkerne i olivenolie i en stor stegegryde.
Tilsæt et løg i skiver, (min.)et fed hakket hvidløg, salvieblade, rosmarinkviste og timian og en håndfuld gode sorte oliven.
Tilsæt ca. ½ flaske tør hvidvin og 2 små dåser tomatpuré og krydr med salt og peber.
Lad det simre i 1-1½ time. Tilsæt evt. mere væde (vand eller vin) undervejs.
Server med groft brød og evt. pasta/mos eller hvad man nu har lyst til. Smager skøønt.

Jeg elsker simremad. Det dufter skønt i hele huset, og hvis man skal have gæster, så kan man nå at komme i bad efter at man har lavet mad, så man ikke står med stegeos i hele kraniet. ;D

Den opskrift er jeg rigtig spændt på :)
Lige nu ligger "Batman" og simre i gryden og din opskrift er fulgt. Det dufter fantastisk og jeg er super spændt på smagen ;)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon