Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg eller store?  (Læst 4051 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Dværg eller store?
« Dato: 10 Marts , 2008, 00:04 »
Fik besøg af ræven forleden  >:( så nu er jeg på "bar bund" og skal ud og finde nye beboere.
Hønsegården er ikke så stor (ca. 10-12 m2) så jeg er i tvivl om hvor mange høns det er passende at have. Jeg havde 5 IsaBrown, men ved ikke om det i virkeligheden var for mange? Hvad synes I?
Nu er jeg begyndet at overveje dværg-racerne. Men er der nogle der ved om de larme mere end "almindelig" høns?
Jeg har forelsket mig i den lyse sussex, men burde nok ud og se nogle levende høns i stedet for billeder. Er der en hønseudstilling på sjælland i nær fremtid?
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Dværg eller store?
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2008, 00:16 »
hej alma
det er lidt forsent med udstillinger men prøv at kontakte den lokale fjerkræ klub i dit område
det kan være at du kan komme rundt og se nogle forskellige racer der men sussex er en god race mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dværg eller store?
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2008, 14:48 »
Ja der er mere gang i de små racer!!

Hanen har som regel også en mere skinger galen.

Jeg har 4 store gule orpingtons gående med en lille dværghøne. Hun er totalt speedy i forhold til dem. Hun har snart undermineret hele hønsegården - men det nyder de store, for hun finder alt muligt til dem :)

Jeg synes 5 stk er passende til 10 m2. Sæt nogle grene op de kan flyve op på og lav et lille gemmested, med badesand i. Så er der lidt for dem at give sig til, når der ikke er så meget plads! Om sommeren tømmer du trillebøren med ukrudt fra haven  - det er ren hygge!

PS. Vælger du større racer kan du have dem med i haven bag et flytbart hegn på 60 cms højde, uden at de flyver fra dig :)

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Dværg eller store?
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2008, 00:15 »
Kære Hanne og Jesper
1000 tak for indput.

Ja, jeg er vist for sent ude til udstillinger. Jeg må finde nogle lokale avlere og se på deres... hvis man må det...
Hun er totalt speedy i forhold til dem.
Det lyder ikke tillokkende. Men er hun "håndtam"? Mine gamle IsaBrown var temmelig tamme og det synes jeg er hyggeligt.
PS. Vælger du større racer kan du have dem med i haven bag et flytbart hegn på 60 cms højde, uden at de flyver fra dig :)
Jeg har en del af haven de tit bliver lukket ud i - men så var det bare jeg glemte at lukke til natten... og så kom ræven... :(

Med venlig hilsen Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Dværg eller store?
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2008, 10:04 »
Ja, jeg er vist for sent ude til udstillinger. Jeg må finde nogle lokale avlere og se på deres... hvis man må det...

De/vi plejer at elske det.  ;D

Prøv at kontakte din lokale klub - Det må vist være Frederikssund? http://www.sitecenter.dk/fr_sund_fjerkrea

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dværg eller store?
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2008, 15:58 »
Ja hun er lige så håndtam som de andre - måske mere ;D