Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal man absolut isolere en rugehøne?  (Læst 11481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Dato: 06 Marts , 2008, 20:36 »
Jeg er nybegynder udi hønsehold og rugning. Jeg har fire dværghøns , en dværghane og to stor brune æglæggere.
En af dværghønsene har lagt sig på 10 dværgæg. Den er MEGET rugeopsat. Og nu kommer min tvivl:
SKAL den absolut isoleres fra de andre høns. Den ligger i hjørnet i bunden af hønsehuset. Bunden er dækket af et tykt lag spåner. Jeg har sat blyantskrydser på de æg, som skal udruges og jeg fjerner de nye æg, som selvfølgelig kommer til fra de andre høns.
Jeg tænker at i naturen kommer der jo ingen og laver specielle skruk-bure eller aflukker.
Og den ser ud til at ligge så godt, hvor den ligger :)
Er der nogen, der har erfaringer med at lade skrukken blive i flokken?

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2008, 21:01 »
Hej Susanne

Det der  kan ske ved at du ikke isolerer din ruge høne, er at de andre forstyrer hende så meget at hun ikke passer sine æg ordentligt. der kan også ske  at de skubber hendes æg ud af reden når de lægger æg ved hende, således at de æg der ruges på kan blive kolde, de store brune Kan også komme til at smadre et æg. Du skal ikke flytte hende fra huset, men lave et lille hegn runde om hønen, og der skal være så meget plads at hun kan komme af reden for at gøre sig ren og få vand og mad, og så holde øje med at hun kommer af mindst en gang i døgnet. Og du har ret i at i naturen er der ingen isolering, der gemmer hønen sin rede så der kun er hende der ved hvor den er.
Husk at få dine æg lyst når der er gået ca en uge, og så fjerne dem der ikke er befrugtet

Håber at det lykkedes at få kyllinger ud.
mvh
Carsten :)
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2008, 21:36 »
Hej navnesøster og velkommen til forum  ;D

Jeg har lige nu en skruk liggende i en rede i hønsehuset, midt i flokken.

I morgen har hun ligget 21 dage og kun 2 dage på de 3 uger har der været ekstra æg i reden. Hun ligger i en af de der trækasser der af og til er frugt og grønt i. I den er der savsmuld.

Det er ikke første gang jeg lader en skruk blive i flokken, i min verden er det naturligt.

Nogle har desværre dårlige erfaringer med det, og så er det jo andre tanker der træder foran.

Jeg er mest nervøs for om der er for gulvkoldt. De 13 æg hun har er alle med kylling i, men derfra og så til at være ruget ud i rette tempo/tid på denne årstid, bekymrer mig lidt. Jeg håber at kunne vise billeder af kyllinger i weekenden.
Hilsen Susanne

Susanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2008, 22:34 »
Tak Carsten og tak Susanne :)

Jeg er lidt klogere nu. I naturen kan en høne selvfølgelig "gemme sig", men det er svært i et lille hønsehus. Det havde jeg ikke tænkt på.

Jeg har måske alligevel fået lidt mod på at prøve at lade hende ligge efter dit svar, Susanne, men jeg ville også ærgre mig både gul og blå hvis det skulle gå galt.


Grunden til at jeg ikke bare isolerer hende er at jeg er bange for at forstyrre hende med al det postyr. Jeg har ikke nogen færdig indhegning eller bur. Men hvis jeg bare kan indhegne hende der, hvor hun ligger nu, behøver det jo ikke at blive så voldsomt.

Må hellere sove på det til i morgen.

Og tak for rådet om gennemlysning.

Mange hilsner Susanne

Hanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2008, 07:55 »
Hej Susanne.

Også velkommen til forum fra mig.

Jeg er enig i ovenstående og vil bare give dig det fif, at mærke de rugeæg, du lægger ind med et stort kryds. De andre høner vil fortsætte med at lægge æg i reden og pludselig ligger hun på en masse fra forskellige datoer.

Synes du hun bliver for forstyrret af de andre høner, eller vil de gafle hendes æg, må hun flyttes - eller hegnes inde.

Jeg har mobile redekasser, så når en høne ligger skruk, rykker jeg på dem og sætter et kyllingehegn op omkring hende og hun får mad og vand der ind. Når kyllingerne er klækkede og alle i hele flokken har set hinanden an, og skrukkemor ved at hendes kyllinger ikke bliver taget af de andre fjerner jeg kyllingetråden.

Men Susanne vi gør det på mange måder alle os hønsefolk, alt efter hus indretning, racer og temperement.

Du kan kigge lidt i trådene for vi har drøftet det tidligere også :)
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2008, 10:37 Fra Hanne Lottrup »

Susanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2008, 10:28 »
Hej Hanne!

Tak for dit svar.

Det lyder jo som om at jeg ikke behøver at gøre tingene mere komplicerede end de er - og det kunne jo være et godt udgangspunkt for en begynder.
 
(Det er fordi det er første gang, at jeg bliver usikker og gerne vil gøre alting  rigtigt)

Jeg vil blade i siderne og læse lidt om andres erfaring også. Det var en fin oplysning

Og sikke et dejligt og hjælpsomt forum!  :)

Mange hilsner
Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2008, 21:52 »

Jeg har mobile redekasser, så når en høne ligger skruk, rykker jeg på dem og sætter et kyllingehegn op omkring hende og hun får mad og vand der ind.

Det synes jeg lyder utrolig smart. Jeg har aldrig haft succes med at flytte en skruk, men jeg havde jo også kun (temmelig dumme) orpington. (hæ hæ, herligt at kunne genere en race, der ikke selv kan forsvare sig  ;))
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2008, 18:47 »
Hej,
Min nabo har haft dværghøns, og har dårlig erfaring med at flytte dem, for de ville kun ligge hvor de havde besluttet sig for at ligge. :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2008, 19:35 »
Jeg har den sidste uges tid prøvet at flytte en rugehøne.

Det plejer at være nemt i denne stamme - man tager bare kassen med høne og det hele og flytter den.  ;)

Desværre har jeg også indbyggede reder, og der ligger den her høne og vil ikke andet.

Her til morgen gav jeg op. Æggene bliver jo heller ikke yngre, så hun (stor race) fik 15 dværghønseæg under sig.

Og her til aften ligger hun og ruger på det bare ingenting i reden ved siden af. Så dum har jeg alligevel aldrig mødt en høne der var. At de går på de forkerte æg, det kan jo ske, men at hun ikke registrerer at der ingen æg er, det er bare for meget.  >:(

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2008, 19:51 »
@ susanne.
nu du bor i saltum, er post nr. så 9493 :)

Og lige et velkommen til fra mig.

Susanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2008, 18:01 »
Tak for de mange tips.  :)

Jeg har foreløbig besluttet at dværghønen får lov at ligge, hvor den ligger. Jeg hegner hende måske forsigtigt ind når kyllingerne (forhåbentlig kommer)

Jeg har sat krydser på de rigtige æg, og prøver samtidig at lære de andre høns at lægge æg andre steder end oveni hendes rede ved at placere et par alm. æg rundt omkring.

Halvdelen har lært det nu .

Og så vil jeg fremover ha mobile redekasser - det lyder fantastisk smart. Måske et par overdækkede kattebakker som foreslået.

Og så kan jeg fortælle Maiken, at seks af de æg, dværghønen ruger på er silkedværghønseæg, så det er jeg ret spændt på. Og jo, mit postnr. er 9493.

Tak for al hjælpen - det er dejligt at kunne spørge - og så få så mange gode svar.




Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2008, 18:28 »
Det er dejligt at du kan bruge vores råd til noget.

Jeg synes personligt at det er en lidt dyr løsning, med kattetoiletterne til små silker. De er jo så ivrige efter at lægge æg og ruge <..

Da jeg havde silker brugte jeg de billige sorte klodsekasser til 10 kr fra Brugsen.

Jeg fyldte sand i bunden og hø, halm eller græsplænegræs oven i. De er enormt nemme at gøre rene og skolde efter endt brug, og nemme at flytte rundt med, når en høne blir skruk.

De andre høner vil så gerne af med deres æg, og de er ligeglade om kassen står en meter til højre eller venstre :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2008, 18:35 »
Det lyder da rigtig rigtig godt. Og helt sikkert meget billigere.
Hvordan vender kasserne?
Er det med åbningen opad eller lægger du kassen ned, så hønen har loft over?

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2008, 18:41 »
Kasserne står bare ved siden af hinanden, med åbningen op ad. Mine silker har være ligeglade med huleeffekten ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2008, 18:44 »
Hej Hanne!
Det vil jeg prøve fremover. Det må jo være løsningen på flytteproblemerne. Tak for hjælpen  :D