Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal man absolut isolere en rugehøne?  (Læst 11481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Dato: 06 Marts , 2008, 20:36 »
Jeg er nybegynder udi hønsehold og rugning. Jeg har fire dværghøns , en dværghane og to stor brune æglæggere.
En af dværghønsene har lagt sig på 10 dværgæg. Den er MEGET rugeopsat. Og nu kommer min tvivl:
SKAL den absolut isoleres fra de andre høns. Den ligger i hjørnet i bunden af hønsehuset. Bunden er dækket af et tykt lag spåner. Jeg har sat blyantskrydser på de æg, som skal udruges og jeg fjerner de nye æg, som selvfølgelig kommer til fra de andre høns.
Jeg tænker at i naturen kommer der jo ingen og laver specielle skruk-bure eller aflukker.
Og den ser ud til at ligge så godt, hvor den ligger :)
Er der nogen, der har erfaringer med at lade skrukken blive i flokken?

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Skal man absolut isolere en rugehøne?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2008, 21:01 »
Hej Susanne

Det der  kan ske ved at du ikke isolerer din ruge høne, er at de andre forstyrer hende så meget at hun ikke passer sine æg ordentligt. der kan også ske  at de skubber hendes æg ud af reden når de lægger æg ved hende, således at de æg der ruges på kan blive kolde, de store brune Kan også komme til at smadre et æg. Du skal ikke flytte hende fra huset, men lave et lille hegn runde om hønen, og der skal være så meget plads at hun kan komme af reden for at gøre sig ren og få vand og mad, og så holde øje med at hun kommer af mindst en gang i døgnet. Og du har ret i at i naturen er der ingen isolering, der gemmer hønen sin rede så der kun er hende der ved hvor den er.
Husk at få dine æg lyst når der er gået ca en uge, og så fjerne dem der ikke er befrugtet

Håber at det lykkedes at få kyllinger ud.
mvh
Carsten :)
mvh
Carsten  
Opdrætter af