Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 skrukhøner!  (Læst 3998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
2 skrukhøner!
« Dato: 04 Marts , 2008, 17:07 »
Dejligt med den første skrukhøne, men hvad siger I til TO skrukhøner der absolut SKAL ligge og ruge i samme kasse sammen?  :D
Oveni det hele, skal vores 3. høne jo også lægge æg engang imellem, og det skal så absolut også være i samme kasse! Det skal lige siges, at forsvindingsreden de ligger ikke er større end at der kan ligge en enkelt alm. størrelse høne i..... reden er naturligvis lukket til, så æggene bliver i reden ;D
Men lige et spørgsmål fra en nybegynder:
Når nu der kommer kyllinger (om +/-8 dage), skal jeg så flytte resterende æg samt kyllinger ned på gulvet (i hø) og evt. hænge en varmelampe op som sikkerhed? Eller skal jeg gøre det nu, inden de klækker?

Venligst Nicolas

Jeg har flyttet dit indlæg, så er der større chance for hjælp Nicolas. Så 'drukner' dit indlæg ikke i Aalestrups tråd.
/Susanne
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2008, 17:56 Fra Susanne »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: 2 skrukhøner!
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2008, 19:18 »
Velkommen til forum.

Det er det bedste når en høne ruger selv. Men det kan godt lade sig gøre med en fællesrede. Nogle gange sker det dog at begge høner vælger at gå af reden samtidig og så bliver de sidste æg ikke ruget ud.

Hvis en 3. høne lægger æg i reden, skal du fjerne dem hver dag. Sæt evt. kryds på dem de ruger på, så kan du se hvilke der skal blive. Lader du alle æg ligge, vil de klække alt for forskudt.

Jeg ville nok have valgt at flytte skrukken tidligere. Det kan være svært nu og de vælger måske at forlade reden. En mulighed kunne være en halmballe under redekassen og løs halm på gulvet. Så falder kyllingerne blødt.

Men igen, der er mange muligheder med skrukker. De er aldrig ens. Held og lykke med dem.
Hilsen Susanne

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: 2 skrukhøner!
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2008, 20:23 »
Susanne
>Sæt evt. kryds på dem de ruger på
Kan man bruge hvad som helst til at skrive på æg med?
En sprittuspen? vil spritten ikke trænge ind i æget og ødelægge det?

Hvad bruges til at mærke æg?

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: 2 skrukhøner!
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2008, 20:26 »
Jeg har brugt en blyant,da jeg mrk. æg
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: 2 skrukhøner!
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2008, 21:28 »
Jeg bruger også en gammeldags blyant. Da jeg lyste tegnede jeg op igen. Og ved tjek i reden (efter nye æg) ser jeg lige om der skal 'kridtets' op igen. Jeg sætter to krydser, så er der større chance for at jeg kan se krydset uden at tage ægget op.

Jeg skriver også dato på æggene dagligt med blyant.
Hilsen Susanne

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: 2 skrukhøner!
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2008, 16:37 »
Tak Susanne og 1000 tak for Jer andres svar på mine spørgsmål.
Og ja, jeg slog mig også til hovedet da jeg læste idéen med at sætte kryds på de "gode" æg... SELVFØLGELIGT  ;D
Jeg vil nu smide en halmballe under reden, så vi ikke får flere ulykker  ::)

Venlig hilsen Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte